Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Österländska läror tror jag är ganska klassiska hedniska religioner egentligen, inte så mycket att hämta där förutom lite vara snäll-filosofi kanske. Jag tror inte direkt folk kommer dömas till helvetet för att de inte bad till jesus sådär direkt, men det handlar om en hjärtsak. Kanske om till vilken grad man respekterade sanningen. Någon som aldrig hört talas om jesus blir det nog svårt att anklaga för att de inte trodde på just jesus, men någon som ser bevis på bevis men fortsätter håna och häda är en helt annan sak.
Alltså till vilken grad man accepterade ljuset man fick, inte ljuset man inte fick. Om någon får lite bevis, söker den efter mer eller söker den efter bortförklaringar? Är den intresserad av vad som är sant överhuvudtaget eller bara vad som är fördelaktigt?
Det står dig helt fritt att tycka att det är bevisat att just den kristna Guden, han son och den helige anden, är den sanna vägen.
Jag tänker att du behöver inte förstå varför, men du måste respektera att det finns människor som inte är lika övertygade.
Ungefär 72 procent av jordens befolkning är inte kristna. Majoriteten av dessa tillhör en annan troslära. De är lika övertygade som dig, att deras troslära är den sanna. De kan plocka fram lika mycket bevis som du på att just det dom säger stämmer. De upplever samma närhet och kontakt med som Gud/sina Gudar som du gör med din. Jag måste därför vända mig mot att du avfärdar dessa trosläror med att vara lite snäll- filosofi.
De östlänska lärorna är ju långt mycket mycket äldre än kristendomen. Och även äldre än många av de hedniska troslärorna. Jag kan inte mycket om vad de hedniska religionerna ansåg händer efter döden. Men jag vet att här i Norden trodde man att man skulle komma till gudarnas bord, där mat och dryck flödade, när man lämnade detta jordeliv. Vilket jag tycker ligger ganska långt ifrån den österländska tanken om att utplåna jaget.
Men jag blir lite varm i hjärtat av att läsa att ditt egentliga syfte med att försöka övertyga människor om Gud existens är att vi ska få uppleva ljust. Det är väldigt snällt och omtänksamt.