2026-09-04, 13:30
Medlem
Jag avser inte rösta i kommande val. Det finns inget parti som attraherar tillräckligt. Däremot finns det flera partier som framstår som extra motbjudande och som jag skulle vilja kunna medverka till att sänka.

Mitt förslag är att införa möjligheten att lägga en minusröst på det parti man ogillar mest. Ur en demokratisk synvinkel framstår det som lämpligt eftersom fler personer får möjlighet att göra sin röst hörd i samband med val.

Vilka är övriga eventuella fördelar respektive nackdelar med förlaget? Fundera och diskutera.
Citera
2026-09-04, 13:45
Medlem
pn222jws avatar
Bra som tankeställare. Om röstandet var totaldatoriserat (bankID) så vore det relevant, men med papperslappar fördröjer det räknandet. Eventuella minusröster... säg 10 stycken - kunde innebära avdrag med 1 röst på det aktuella partiet. Jag har också tidigare tänkt på preferensintensitet som en ouppmärksammad variabel - exempelvis att en väljare fick 100 poäng att fördela på 10 politiker eller politiska frågor - utöver partiröstandet vart fjärde år. Idag är en del av demokratiproblemen att ett ljummet ja/nej räknas lika mycket som ett övertygat ja/nej.
Citera
2026-09-04, 13:52
Medlem
Sqrbankens avatar
Du tänker i stil med att man i valbåset både röstar på vilka man vill styra i ett riksdags-, region- och kommunkuvert plus tre kuvert där man på samma vis örfilar upp olika partier?

Vore kanske intressant information, men tror vi redan nu vet att SD tar hat-pokalen på ena planhalvan. Inte lika säker på vänstra men förmodligen MP strax följt av S eller vice versa.

En risk med detta är att folk missuppfattar, röstar för partier de gillar, mot partier de avskyr.

Om dessa minus/hatröster konteras mot plusröster så åker nog både MP och SD ur riksdagen medan S marginaliseras. Vet inte... blir lite odemokratiskt nånstans.
Citera
2026-09-04, 13:53
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Jag avser inte rösta i kommande val. Det finns inget parti som attraherar tillräckligt. Däremot finns det flera partier som framstår som extra motbjudande och som jag skulle vilja kunna medverka till att sänka.

Mitt förslag är att införa möjligheten att lägga en minusröst på det parti man ogillar mest. Ur en demokratisk synvinkel framstår det som lämpligt eftersom fler personer får möjlighet att göra sin röst hörd i samband med val.

Vilka är övriga eventuella fördelar respektive nackdelar med förlaget? Fundera och diskutera.

Skulle ge dig min röst just nu om du fixar ett sånt parti.
Citera
2026-09-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Du tänker i stil med att man i valbåset både röstar på vilka man vill styra i ett riksdags-, region- och kommunkuvert plus tre kuvert där man på samma vis örfilar upp olika partier?

Vore kanske intressant information, men tror vi redan nu vet att SD tar hat-pokalen på ena planhalvan. Inte lika säker på vänstra men förmodligen MP strax följt av S eller vice versa.

En risk med detta är att folk missuppfattar, röstar för partier de gillar, mot partier de avskyr.

Om dessa minus/hatröster konteras mot plusröster så åker nog både MP och SD ur riksdagen medan S marginaliseras. Vet inte... blir lite odemokratiskt nånstans.
Jag menar antingen plusröst eller minusröst. Inte båda samtidigt.
Citera
2026-09-04, 13:59
Medlem
Tomtekukars avatar
Fast vi behöver nog gå längre än så. Mer direkt demokrati, ungefär som i Schweiz, skulle åtminstone ge väljarna möjlighet att ingripa mellan valen.

Vi har byggt ett system där politiker och institutioner kan fatta långtgående beslut med enorma konsekvenser, ofta utan någon fungerande konsekvensanalys och med ett beslutsfattande som stundtals är mer emotionellt än rationellt. Lägg till en närmast industriell produktion av moralpanik, så har vi fått en ganska märklig kombination: ett alltmer gynocentriskt samhälle samtidigt som vi bygger en teknologiskt avancerad och repressiv stat.

Därför är jag inte säker på att lösningen är att hitta bättre politiker. Kanske behöver vi minska mängden beslut som över huvud taget kan lämnas över till dem.

Minusröst, obligatoriskt valdeltagande och betydligt mer direkt demokrati vore åtminstone ett steg i den riktningen.
Citera
2026-09-04, 14:03
Medlem
Epimaness avatar
Folk vill ha sina representanter. Att nixa andras representanter så att deras väljare inte får sina röster hörda blir ju ganska fel. Jag finner inga bra skäl till ett sådant förfarande när vi skall välja riksdagsmän.

Ett veto när man väljer till andra ämbeten skulle jag kunna tänka mig, om man finner en kandidat olämplig.
Citera
2026-09-04, 14:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Jag menar antingen plusröst eller minusröst. Inte båda samtidigt.

Ah, då är jag med. Jao... kanske, får nog suga på den innan jag eventuellt återkommer med en seriös åsikt.

Skulle nog bli rätt poppis skulle jag tro. Politikerföraktet vilar rätt tungt över folkhemmet och det växer för varje år som går.
Citera
2026-09-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Folk vill ha sina representanter. Att nixa andras representanter så att deras väljare inte får sina röster hörda blir ju ganska fel. Jag finner inga bra skäl till ett sådant förfarande när vi skall välja riksdagsmän.

Ett veto när man väljer till andra ämbeten skulle jag kunna tänka mig, om man finner en kandidat olämplig.
Jag angav ett skäl i TS. Och om man upplever att vissa partier är direkt skadliga för landet är det kanske rimligt att få motverka dem.
Citera
2026-09-04, 14:13
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jag angav ett skäl i TS. Och om man upplever att vissa partier är direkt skadliga för landet är det kanske rimligt att få motverka dem.

Demokrati är istället för öppen konflikt. Det inbjuder till konflikt om du tar bort folks röster.

Enskilda personer kan vara olämpliga oavsett ideologi så där får det inte samma innebörd.
Citera
2026-09-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Demokrati är istället för öppen konflikt. Det inbjuder till konflikt om du tar bort folks röster.

Enskilda personer kan vara olämpliga oavsett ideologi så där får det inte samma innebörd.
Väl drastiskt att påstå att jag tar bort folks röster. Även vid plusröst decimerar jag värdet av röster som lagts på andra partier.
Citera
2026-09-04, 14:26
Avstängd
Citat:
Väl drastiskt att påstå att jag tar bort folks röster. Även vid plusröst decimerar jag värdet av röster som lagts på andra partier.

Är det SD du ogillar, rösta på MP, är det tvärtom, gör tvärtom.

Med V och M kan man göra samma tänker jag

Där har du din minusröst, men för andra partier kanske det blir knepigare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in