2026-09-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Till att börja med skulle flera partier åka ut riksdagen. Färre som har egna åsikter och fler som tycker samma sak. Hur skulle det gagna demokratin tycker du? Negativa röster tenderar att gynna de starkare och slå ut de mindre/svagare. Istället för 3-4 partier som får förhandla och kompromissa får vi kanske 1-2 partier i en regering och färre partier i riksdagen.
Det fetade är mycket intressant. Vad är källan till det påståendet? Mig veterligen existerar inte minusröster någonstans, än mindre undersökningar rörande dess konsekvenser.
Citera
2026-09-05, 23:56
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Det fetade är mycket intressant. Vad är källan till det påståendet? Mig veterligen existerar inte minusröster någonstans, än mindre undersökningar rörande dess konsekvenser.
Det finns endel studier av varierande kvalitet i ämnet. Enligt dessa är det kanske inte så enkelt att de större gynnas, men de som ligger närmare "konsensus" gynnas. Exempelvis
https://mpra.ub.uni-muenchen.de/41885/1/MPRA_paper_41885.pdf

Förespråkarna påstår att det skulle gynna engagemang och valdeltagandet om minusröster var tillåtna, vilket mycket väl kan stämma. Och att "extremistpartier" dvs partier som sticker ut från mitten skulle missgynnas, då de har sin bas men retar upp alla andra. De som skulle gynnas är konsensuspartier dvs mittenpartier oavsett storlek. Tänk Moderaterna, Socialdemokraterna och typ Centerpartiet i Sverige. Själv vet jag inte om det vore en önskevärd väg att gå då många av de partier med egna nischer faktiskt har vissa poänger. Att valdeltagandet skulle öka är ju såklart något positivt, men att konsensuspartier skulle gynnas ser jag inte som någon fördel. Personligen ser jag det som hälsosamt om det kommer in partier som kan röra om i grytan istället för att bara ha trötta politiker som upprepar samma mantran år efter år och att politikerna i stort tycker samma sak.
Citera
2026-09-06, 08:16
Medlem
Var står det i den länkade undersökningen att vissa typer av partier skulle missgynnas av disapproval votes?
Citera
2026-09-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Var står det i den länkade undersökningen att vissa typer av partier skulle missgynnas av disapproval votes?
Frågan verkar förklinga ohörd. Jag bad AI sammanfatta undersökningen

Den verkar inte riktigt ha med den påstådda tesen att göra.
Citat:
Jag har läst igenom undersökningen ”To approve or not to approve: this is not the only question” av José Carlos R. Alcantud och Annick Laruelle, publicerad 2012.

Kort sammanfattning

Artikeln handlar om hur man kan utforma ett valsystem där väljarna både kan uttrycka stöd och motstånd mot kandidater.

Författarna utgår från att vanliga valsystem har en viktig begränsning: väljaren kan normalt rösta på en kandidat, men har ingen motsvarande tydlig möjlighet att säga ”den här kandidaten vill jag absolut inte ha”. Blankröst, frånvaro eller röst på en mindre attraktiv kandidat är bara indirekta sätt att uttrycka missnöje.

De analyserar därför ett system som de kallar ”dis&approval voting”. Där får väljaren tre möjliga svar för varje kandidat:

* Ja – kandidaten godkänns.
* Nej – kandidaten underkänns.
* Neutral/avstår/vet inte – väljaren tar inte ställning.

Det viktiga är att neutralitet skiljs från aktivt motstånd. En väljare som exempelvis inte vet tillräckligt om en kandidat behöver alltså inte behandla kandidaten som om han eller hon ogillar kandidaten.

Hur vinnaren utses

För varje kandidat räknas:

antal ja-röster − antal nej-röster

Den eller de kandidater som får högst resultat vinner.

Exempel:

Kandidat Ja Nej Resultat
A 600 200 +400
B 500 50 +450
C 300 20 +280

Här vinner alltså B, trots att A har fler positiva röster totalt. B har bättre nettostöd.

Vad är egentligen artikelns forskningsresultat?

Det är inte i första hand en empirisk undersökning av hur väljare faktiskt röstar. Det är framför allt ett matematiskt/statistiskt arbete om valsystemets egenskaper.

Författarna visar att denna form av disapproval voting kan karakteriseras entydigt av tre axiom, alltså krav på hur ett rimligt valsystem ska fungera:

1. Consistency (konsistens) – om två separata väljargrupper kommer fram till samma vinnare, ska den kandidaten också vara vinnare när gruppernas röster slås ihop.
2. AD-compensation – om varje kandidat har lika många positiva som negativa röster ska alla kandidater behandlas lika och väljas.
3. Faithfulness – systemet ska bete sig på ett naturligt sätt även när det bara finns en enda väljare.

En central poäng är att de tre vanliga egenskaper som används för att karakterisera approval voting inte räcker när man inför den tredje, neutrala möjligheten. Författarna visar därför att det krävs en starkare princip, som de kallar AD-compensation.

Slutsats

Författarnas huvudresultat är alltså:

Om man vill ha ett valsystem där väljaren kan säga ja, nej eller neutralt till varje kandidat, är nettot av ja- och nej-röster ett särskilt välmotiverat sätt att utse vinnaren.

Artikeln försöker dessutom matematiskt visa att just denna regel är den enda som uppfyller de tre specificerade egenskaperna samtidigt.

En intressant praktisk följd är att systemet ger väljarna möjlighet att skilja mellan ”jag gillar inte kandidaten” och ”jag har ingen uppfattning om kandidaten” – något som vanliga approval-system inte kan göra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in