2026-09-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Är det SD du ogillar, rösta på MP, är det tvärtom, gör tvärtom.

Med V och M kan man göra samma tänker jag

Där har du din minusröst, men för andra partier kanske det blir knepigare?
Läs trådstarten igen. Jag vill inte stödja något parti med min röst. Jag vill få bort det värsta.
Citera
2026-09-04, 14:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Jag avser inte rösta i kommande val. Det finns inget parti som attraherar tillräckligt. Däremot finns det flera partier som framstår som extra motbjudande och som jag skulle vilja kunna medverka till att sänka.

Mitt förslag är att införa möjligheten att lägga en minusröst på det parti man ogillar mest. Ur en demokratisk synvinkel framstår det som lämpligt eftersom fler personer får möjlighet att göra sin röst hörd i samband med val.

Vilka är övriga eventuella fördelar respektive nackdelar med förlaget? Fundera och diskutera.

Om du nu tycker väldigt illa om ex. V så är mitt råd att rösta på något parti i det motsatta laget som ex M, KD, SD eller L. Det är det närmaste du kommer.
Här i sverige kör vi inte med minusröster för då hade det parti som skrapat ihop 2,5% vunnit valet
Citera
2026-09-04, 14:50
Medlem
En annan variant är att möjliggöra ja/nej-röst för alla partier. Man skulle då t.ex. kunna rösta ja till alla Tidöpartier och nej till alla andra, en sorts blockröst. Eller så kan man rösta ja till alla partier utom ett, som man verkligen hatar. Då blir det i praktiken en negativ röst mot det partiet.

Det finns i själva verket en mängd olika valsystem som alla är lika demokratiska (alla har samma inflytande) men som ger totalt olika utfall. Att tillåta negativa röster skulle slå mycket hårt mot alla partier som uppfattas som extrema, och många skulle troligen åka ur riksdagen.
Citera
2026-09-04, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Läs trådstarten igen. Jag vill inte stödja något parti med min röst. Jag vill få bort det värsta.

Du får använda miniräknare och kolla på hur det blir i praktiken med procent- och mandatfördelning så kommer du förstå min poäng lite bättre. Det kanske känns bättre för dig med ditt alternativ, men i praktiken blir det som jag säger.
Citera
2026-09-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
En annan variant är att möjliggöra ja/nej-röst för alla partier. Man skulle då t.ex. kunna rösta ja till alla Tidöpartier och nej till alla andra, en sorts blockröst. Eller så kan man rösta ja till alla partier utom ett, som man verkligen hatar. Då blir det i praktiken en negativ röst mot det partiet.

Det finns i själva verket en mängd olika valsystem som alla är lika demokratiska (alla har samma inflytande) men som ger totalt olika utfall. Att tillåta negativa röster skulle slå mycket hårt mot alla partier som uppfattas som extrema, och många skulle troligen åka ur riksdagen.
Kanske men det är långt ifrån säkert. Jag tror att minusröster skulle skapa en mycket mer dynamisk valprocess med intressanta taktiska överväganden.

Framförallt är det dock ett starkt symbolvärde i att inte stödja något parti utan tycka det är viktigare att motverka ett.
Citera
2026-09-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-29
Du får använda miniräknare och kolla på hur det blir i praktiken med procent- och mandatfördelning så kommer du förstå min poäng lite bättre. Det kanske känns bättre för dig med ditt alternativ, men i praktiken blir det som jag säger.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du säger. Menar du att en röst på t.ex. Moderaterna skulle innebära samma sak i praktiken som om jag lade en minusröst på MP?
Citera
2026-09-04, 15:48
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag tycker att det låter som en utmärkt grundidé.

Då får man som partiledare sluta upp med att göra saker som gör en ogillar och hatbar. Vilket är det minsta man kan förvänta sig av någon som ska sköta Sverige.
Citera
2026-09-04, 16:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Här i sverige kör vi inte med minusröster för då hade det parti som skrapat ihop 2,5% vunnit valet

Och? Det blir det parti som är mest gillat och minst ogillat som vinner. Det är ju toppen.
Citera
2026-09-04, 16:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Att tillåta negativa röster skulle slå mycket hårt mot alla partier som uppfattas som extrema, och många skulle troligen åka ur riksdagen.

Men vad har dom i riksdagen att göra om dom inte är omtyckta och om folk inte vill att de leder Sverige?
Citera
2026-09-04, 16:14
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag tycker att det låter som en utmärkt grundidé.

Då får man som partiledare sluta upp med att göra saker som gör en ogillar och hatbar. Vilket är det minsta man kan förvänta sig av någon som ska sköta Sverige.

Men det är ju ett jädra klägg hela bunten? Det är ju inte de vettigaste som väljer att bli politiker. Borde de inte alla egentligen vara på minus då?

Skall vi välja den som ligger minst på minus?
Citera
2026-09-04, 16:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men det är ju ett jädra klägg hela bunten? Det är ju inte de vettigaste som väljer att bli politiker. Borde de inte alla egentligen vara på minus då?

Ja så får det bli. Det är ju det bästa alternativet som finns tillgängligt, eller hur? Åtminstone i nutid.
Citera
2026-09-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes

Det är väl så det är för många, man väljer det minst dåliga. Mitt förslag syftar till att rösten bättre ska återspegla vad vissa (o)väljare verkligen tycker. Nämligen att ingen duger och att vissa är mest odugliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in