2026-09-02, 22:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mycket av det du nämner är småsaker som har ringa betydelse.

Jag har inte sagt att Singapore är anarkokapitalistiskt. Blir lite bisarr diskussion.

Visst är det så att det finns lite småsaker som gör att Singapore inte får full score på Liberalism. Det har jag skrivit redan tidigare. Men vissa saker där är inte icke Liberala. Finns exakt inget i Liberalism som säger att påföljd av brott inte skulle vara hård.
Så det är iaf något som Liberalism är ok med.
Kränkningar av religion är inte Liberalism ok med heller.
Att det är hankineser i ett parti har väl inget med saken att göra. Ingen av de politiska ideologierna ställer bivillkor på hankineser.

Men vad var det du listade?
Du missar avgörande detaljer som att berätta det. Det underlättar inte.

Småsaker att ha etnisk baserad invandringspolitik? Inga främmande etniska element får inkluderas som medborgare.

En enorm fråga skulle jag säga, och en byggsten för singapores fortsatta framgång.

Håller anbats med om att lgbt trams förstoras lite från både konservativa och liberaler.

Men den etniska frågan är av enorm vikt.

Inga särrättigheter existerar annars åt hankinesiska majoriteten, men...hankinesisk konfucianism genomsyrar politiska riktlinjerna för det konservativa partiet. På samma sätt som den vita kristna anglosaxiska majoriteten genomsyrar republikanernas politik utan att ha särrättigheter.
Citera
2026-09-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Några förklaringar till fientligheten mot vår egen har jag inte sett i denna tråd.
Jag vill minnas att jag nämnde några. (eller så minns jag fel).

Det finns en hel del missnöje mot förändringar som sker och har skett.

Folk är arga på:
* användning av kredit och betalkort. (Endast kontanter tolereras).
* användning av datorer
* datacenter
* sol och vindkraft.
* individualism. (Folk måste vara kollektivister).
* urbanisering. (Alla skall bo på landet).
* smartphones. (Man måste ge de missnöjda 100% uppmärksamhet).

Bara för att nämna lite grann.
I huvudsak handlar det om att folk är missnöjda över egna misslyckanden och vill förändra samhället för att dölja de.

De här missnöjda har inga som helst problem med att haverera för andra genom att reversera en förändring som de inte själva har glädje av.
Trivialt exempel är en kvinna som var "Bäst" på företaget att skriva maskin. Hon åtnjöt då status för det. Men när datorer kom och folk skrev själva så försvann hennes fördel och status. Då blev hon bara en surkärring som var missnöjd med allt och alla. Hon skulle inte sett det som ett bekymmer att alla datorer försvann och så fick hon vara drottning igen. Att det blir en nackdel för alla andra skiter väl hon i.

Kritiken mot västerlandets civilisation handlar i huvudsak om sådant här.
Citera
2026-09-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Småsaker att ha etnisk baserad invandringspolitik? Inga främmande etniska element får inkluderas som medborgare.
Kan du visa var det står

https://www.ica.gov.sg/reside/citizenship
Citera
2026-09-02, 23:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Kan du visa var det står

https://www.ica.gov.sg/reside/citizenship

Du kan så lite om Singapore, detta är ju vida känt och unikt för Singapore:

https://www.gov.sg/explainers/what-are-the-racial-proportions-among-singapore-citizens/
https://www.eh-immigration.com/articles/is-there-an-ethnic-quota-for-pr-and-citizenship-in-singapore

Ifall de inte vill skriva öppet att din etnicitet kommer att vara en del av kriteriet som avgör ifall du får medborgarskap beror det givetvis på att de vet att sådant är känsligt, här kan du läsa mer om kritik emot ultrakonservativa medborgarskapssystemet inom Singapore:

https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10106043/3/Frost_Singapore%20revised%20300320.pdf

Det är ju verkligen fascinerande att någon skriver om Singapore som sin shangri-la utan att veta ens de mest grundläggande sakerna om hur landet fungerar. Du skriver om en etnostat (mångkulturell sådan), som en kritiker i essän ovan skriver:

Sudhir Thomas Vadaketh, a Singaporean Indian writer, observed that Singapore possessed “THE most racist immigration policy in the developed world” (Vadaketh 2015).

Och det är inte underligt att just en indier kritiserar politiken då 1,5 miljarder indier då måste tävla om en kvot på 10% av nya medborgare medan 1,5 miljarder kineser får 75% av kvoten. Just sådan etnisk friktion vill givetvis hankineserna undvika (då fler indier skulle innebära så småningom att hankinesisk makt att dirigera Singapores utveckling förminskas).

Detta gäller även permanent residency:

https://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_residency_in_Singapore

. ICA receives applications through an online system, and applicants must pay a nonrefundable processing fee. Nobody has an automatic legal right to PR status; the government's PR decisions are entirely discretionary.

The government does not disclose its evaluation criteria or decision processes beyond broad generalities, such as long-term citizen population-related goals. One of the government's stated public policy goals is to maintain relative stability in Singapore's racial and ethnic population proportions in order to promote and maintain racial harmony. Consequently, a PR applicant's family, cultural and ethnic background all influence ICA's decisions.

Önskar vi hade en liknande invandringssystem som i Singapore i Sverige förövrigt. Det kan likna tidiga USA som begränsade invandring från enbart Europa, just den invandringen var ju grunden till USAs framgångssaga.

Herregud mannen, du satt och dyrkade ett samhälle som är besatt av behålla landets rasidentitet medan du trodde att det var för någonslags total invandringsliberalism i landet. Det är lite pinsamt måste du erkänna?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2026-09-02 kl. 23:52.
Citera
2026-09-03, 08:39
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag vill minnas att jag nämnde några. (eller så minns jag fel).

Det finns en hel del missnöje mot förändringar som sker och har skett.

Folk är arga på:
* användning av kredit och betalkort. (Endast kontanter tolereras).
* användning av datorer
* datacenter
* sol och vindkraft.
* individualism. (Folk måste vara kollektivister).
* urbanisering. (Alla skall bo på landet).
* smartphones. (Man måste ge de missnöjda 100% uppmärksamhet).

Bara för att nämna lite grann.
I huvudsak handlar det om att folk är missnöjda över egna misslyckanden och vill förändra samhället för att dölja de.

De här missnöjda har inga som helst problem med att haverera för andra genom att reversera en förändring som de inte själva har glädje av.
Trivialt exempel är en kvinna som var "Bäst" på företaget att skriva maskin. Hon åtnjöt då status för det. Men när datorer kom och folk skrev själva så försvann hennes fördel och status. Då blev hon bara en surkärring som var missnöjd med allt och alla. Hon skulle inte sett det som ett bekymmer att alla datorer försvann och så fick hon vara drottning igen. Att det blir en nackdel för alla andra skiter väl hon i.

Kritiken mot västerlandets civilisation handlar i huvudsak om sådant här.

Fast det där räknar jag inte som fientlighet mot den västerländska civilisationen - utom kritiken mot individualismen som du nämner.

Jag gav några förklaringar till fientligheten mot den västerländska civilisationen i ett tidigare inlägg som folk dock riullade förbi för att prata om annat. Det kan finnas olika förklaringar till fientligheten skrev jag:

I sitt första inlägg börjar TS med att tala om vissa som hävdat att den västerländska civilisationen bara är ett påhitt för att få ut männen i krig. Vilket nonsens.

Vad menas då med den västerländska civilisationen? För mig är det en historisk och kulturell gemenskap som omfattar Europa, Nordamerika, Australien och Nya Zeeland där vi delar ett arv från antikens Grekland och Rom, kristendomen och kan man väl säga den europeiska upplysningen.

När man kommer till det faktiska innehållet idag blir det mer komplicerat.

Många skulle nog säga att den ofta förknippas med idéer som demokrati, rättsstat, individuell frihet, vetenskap, sekularism och mänskliga rättigheter. Så det handlar enbart om positiva värden kan man ju tycka.

Andra lyfter fram olika negativa sidor och då uppstår förstås konflikter.

Det är viktigt att skilja mellan att s.a.s. bara kritisera väst och att helt ifrågasätta hela den västerländska civilisationens grundläggande legitimitet.

Längst går väl religiösa fundamentalister som kritiserar Västs sekularism, liberalism, religionsfrihet och sexuella normer. Många av dem betraktar hela den västerländska samhällsordningen som moraliskt förkastlig.

Kritik kommer också från de som är emot kapitalism, ”konsumism”, individualism, kommersialisering och koncentration av ekonomisk makt.

S.k. vänsterprogressiva är ofta också emot rasism, patriarkala strukturer, ekonomisk ojämlikhet och västs historiska maktutövning (kolonialism).

Sådana åsikter backas ofta också upp av s.k. postkoloniala tänkare som menar att västerländska normer och kunskapssystem gör ohemula anspråk på universalitet och därmed marginaliserar andra civilisationer.

Det är tydligt att civilisationskritiken i väst kommer från vänsterideologer och om de beväpnar sig med hela batteriet av kritiska synpunkter kan an väl säga att de förkastar hela den västerländska civilisationen.

Vi möter ofta denna civilisationskritik helt eller delvis och med olika styrka från fall till fall. Den stora risken är att den påverkar människor negativt så att de ger upp och inte längre tycker att det är värt att försvara vår civilisation. Det brer ut sig en civilisationströtthet.

Kommer den västerländska civilisationen att kollapsa? Ja det kan ju mycket väl hända. Det har faktiskt hänt tidigare med Romarrikes fall.
Citera
2026-09-03, 10:31
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Man kan säga så här:
* Färre människor producerar mindre.
* Därmed kan det konsumeras mindre.

* Men det är också sant att färre människor konsumerar mindre.

Har vi dessutom kapitalism sker hela tiden en viss produktivitetsökning. Och befolkningsminskningen är mindre än den. Så worst case är att vi inte kan konsumera för hela produktivitetsökningen.
(Men det där kan man få räkna noggrannare på. Det finns många beroenden här).

Men jag skulle säga att man gör en hel hönsgård av en fjäder här. Och det är är nog tacksamt för domedags-människor att engagera sig i och elda på.

Samtidigt som en del domedagsmänniskor är igång med att världen går under för att det blir lite högre andel äldre. Så har vi tokarna som menar att alla skall bli arbetslösa för robotar tar över, och gör allt jobb. Dom här är igång samtidigt. Men olika typer av undergång.

Resultatet är att vi kommer lulla på ungefär som vanligt med lite taskig tillväxt. USA drar ifrån mer, Singapore drar ifrån USA, och Kina närmar sig Sverige. Och Sydkorea kör ifatt Sverige.

Du pratar om minskning av producerande människor och minskning av antala konsumenter som om de faller i samma takt, men det är inte den transition som vi diskuterar.

Men det vi talar om är minskning av producerande människor och inte en direkt minskning av antalet konsumenter som sker i samma takt som minskningen av producerande människor.

Se Japan: minskning av arbetande människor från 79 miljoner till 66 miljoner, men befolkningsminskningen har i den perioden inte varit 13 miljoner, utan enbart 1 miljon!

Alltså befolkningen var 123 miljoner 1990 och den är 122 miljoner år 2026.

Sydkorea kommer gå igenom samma process som Japan de närmsta åren.

Singapore har däremot en unik position där de kan importera massor av högkvalificerade hankineser (främst) som smidigt blir nya medborgare i arbetande ålder, så de kan möjligen fly de värsta konsekvenserna utav att ha en abrupt minskande andel produktiva medborgare.

Alltså har vi kvar en massa konsumenter men färre arbetare. Bara en massor av människor som inte bidrar i utbud av tjänster.
Citera
2026-09-03, 10:57
Medlem
Citat:
Nja, premiepensionen är fonderad.
Men inkomstpensionen är inte det. Där har man en fordran på pensionssystemet. Precis som att "pengar på banken" är en fordran på den juridiska personen som bankinstitutet är.

Där har man även de sk AP-fonderna som finns för att utjämna skillnader i +ålderspyramiden.

Alla pensionssystem och ekonomier havererar inför extrema förändringar som att plötsligt en dag har vi 10 milj pensionärer och EN person som arbetar. Men förändringarna vi talar om är så små att dom försvinner tom i tillväxten. Även AP-fondernas tillväxt tar upp de små skillnaderna.

Folk kan lugnt utgår från att pensionssystemen hanterar detta. Vad man än ser för bekymmer med minskande folkmängd är det inte här de finns.

Arbetare får pensionsrätter. Alltså en rätt till en andel av framtida arbetares pensionsinbetalningar. Färre arbetare innebär mindre pengar att dela på.

Citat:
Nja, inte riktigt så. Jag förstår hur du tänker. Men om det finns en efterfrågan på lokalt producerade tjänster så kommer de då kunna bestå. Minskningen av arbetande sker inte där. Det kan ju ske för sådant där en minskad folkmängd faktiskt leder till mindre efterfrågan.

Man kan säga så här:
* Färre människor producerar mindre.
* Därmed kan det konsumeras mindre.

* Men det är också sant att färre människor konsumerar mindre.

Har vi dessutom kapitalism sker hela tiden en viss produktivitetsökning. Och befolkningsminskningen är mindre än den. Så worst case är att vi inte kan konsumera för hela produktivitetsökningen.
(Men det där kan man få räkna noggrannare på. Det finns många beroenden här).

Men jag skulle säga att man gör en hel hönsgård av en fjäder här. Och det är är nog tacksamt för domedags-människor att engagera sig i och elda på.

Samtidigt som en del domedagsmänniskor är igång med att världen går under för att det blir lite högre andel äldre. Så har vi tokarna som menar att alla skall bli arbetslösa för robotar tar över, och gör allt jobb. Dom här är igång samtidigt. Men olika typer av undergång.

Resultatet är att vi kommer lulla på ungefär som vanligt med lite taskig tillväxt. USA drar ifrån mer, Singapore drar ifrån USA, och Kina närmar sig Sverige. Och Sydkorea kör ifatt Sverige.

Konsumenter och producenter minskar inte i lika takt vid åldrande befolkning. Eftersom pensionärer fortsätter att konsumera utan att producera. Åldrande befolkning innebär ökad andel av befolkningen som är icke-produktiva.

En massa pengar ska jaga ett krympande utbud av tjänster = urholkad köpkraft.

Även om vi räknar med produktivitetsökningar kommer, som du tar upp, betydligt mindre av dessa ökningar komma oss till del med en pensionärs-tyngd ålderspyramid. En betydande alternativkostnad.

Så även i total anarkokapitalism är låga fertilitetsnivåer en ekonomisk förlust.
Senast redigerad av unicase 2026-09-03 kl. 11:14.
Citera
2026-09-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Singapore är socialt ultrakonservativ och ekonomiskt liberal. Bara för att du är en liberal som bara bryr dig om ekonomisk frihet så kan du inte ignorera att liberalism som ideologi innefattar betydligt fler frågor än ekonomisk liberalism, sociala frågot är minst lika relevanta för ideologin.

Det är ju till och med så att konservativa ofta är för lägre skatter än vad liberaler är. Liberals vs conservatives i USA exempelvis.
Citera
2026-09-03, 17:15
Medlem
Citat:
Det är tvärtom så att det nämns ofta som ett exempel på konservatism. Det där är en diskussion du får ta med konservativa.

Jag medger villigt att konservatism är så genomflummit att jag har svår att få klart för mig vad det är.
Det är inte flummigt. Det är bara du som inte förstår det. Konservatism är motstånd till liberalism och industrialism. Kommunism, t.ex, är inte liberalism, men det är en industriell ideologi, så det är inte konservativt, för att ta ett exempel.

Citat:
"Uppenbart"???
Varför kan du inte visa giltighet för dina påståenden istället. "Uppenbart" är ju bara flum.

Nej, det måste finnas en poäng för att den skall gå att se.
Om du inte förstår varför Nordkoreas stat, som ju är det som folk i väst förknippar med Nordkorea, inte är konservativ, är du bara väldigt okunnig.

Citat:
Ett kommunistiskt föredöme är det definitivt. Vilket land skulle scora högre på kommunism?

Vad gäller konservatism så finns det ju brister i sig. Bl a det jag nämnde. Men nog bör väl NK vara något tilltalande för konservativa. Vad är det som inte är excellent där då för en konservativ?

Jag kan iaf räkna upp massor som en konservativ bör uppskatta.
Jag sade inte att det inte är kommunism; jag sade att det inte är ett kommunistiskt föredöme. Förstår du verkligen inte skillnaden? Du har själv läst mitt tidigare inlägg om Marx. Om inte ens ärkekommunisten Marx hade tyckt att Sovjet och Nordkorea är bra tillämpningar av kommunism, hur kan de då kallas för kommunistiska föredömen?

Du och Unicase är verkligen inte FB:s vassaste.
Citera
2026-09-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Jag sade att kapitalism ser det som önskvärt att "öka", inte "öka förbrukningen av resurser". Vinstintresse är en form av ökning. Du är grovt förvirrad om du tror att effektivare användning av resurser, är kapitalismens främsta bedrift. Kapitalism har alltid lett till mer resursanvändning under historien, och det är först nu på senare tid som krav på effektivitet har skjutit i höjden. Den här effektiviseringen som du talar om, är kapitalismens lösning på ett problem som kapitalismen själv har skapat.
Det kapitalism ger är ett incitament för att investera i arbete med innovationer och kostnadsminimering.

Den som inte gör det riskerar att förlora allt när konkurrenterna framgångsrikt gjort det.

Framgångsrik kostnadminskning handlar ofta om att minska resursanvändning.

Det du går bort dig i är att en kostnadsminskning leder till lägre priser till kund. Kapitalism är prissänkande. Och det kan leda till att kunder köper mer.

Kapitalism ordnade fram platt-tv, och medföljande prissänkningar. Och det har i sig lett till öka försäljning av platt-tv. Men samtidigt minskad försäljning av tjock-tv som var mer resurskrävande.
Kundtillfredställelse har ökat, och antalet tv har ökat därför att de är så billiga att man kan ha fler. Men det är inte uppenbart att den totala resursförbrukningen ökat.

Och detta är väl då en företeelse som är kopplad till västerländsk civilisation. Vem är nu missnöjd med detta då?
Det är väl någon som är hänsynslös kollektivist och ledare. Som vill samla folk runt sig själv, där denne har all uppmärksamhet. Det går ju inte ju när alla sitter var och en för sig själv och tittar på det program dom själva föredrar.

För denne är en återgång till sämre tider bättre för just dennes egoistiska strävan och känsloupplevelse.
Citera
2026-09-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unicase
Ja, det är också en viktig aspekt. Du kan än så länge inte tvinga fram genialitet bara genom att kasta pengar på det. Du får inte 20 extra IQ-poäng av att en affärsängel går in med 100 miljoner kr. Människor är framförallt inte utbytbara, vilket Sverige utgått från. Bara med rätt politik blir invandraren från tredje världen i snitt lika produktiv som en skandinav.
Det handlar inte om att få 20 extra IQ-poäng. Det handlar om att socialsim/konservatism/nationalism hämmar folkets driftighet och företagsamhet.

Med liberalism så hämmas de inte och kan använda sina IQ-poäng.

Jag pekade tidigare på att BNP/Capita stod still under Maos tid. Men när man etablerat ekonomiska frizoner där kapitalism gällde exploderade tillväxten. Det var samma kineser. Inte genmodifierade på något sätt.
Bara det att helt plötsligt så hindrade inte staten initiativ och företagsamhet.
Citera
2026-09-04, 11:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det kapitalism ger är ett incitament för att investera i arbete med innovationer och kostnadsminimering.

Den som inte gör det riskerar att förlora allt när konkurrenterna framgångsrikt gjort det.

Framgångsrik kostnadminskning handlar ofta om att minska resursanvändning.

Det du går bort dig i är att en kostnadsminskning leder till lägre priser till kund. Kapitalism är prissänkande. Och det kan leda till att kunder köper mer.

Kapitalism ordnade fram platt-tv, och medföljande prissänkningar. Och det har i sig lett till öka försäljning av platt-tv. Men samtidigt minskad försäljning av tjock-tv som var mer resurskrävande.
Kundtillfredställelse har ökat, och antalet tv har ökat därför att de är så billiga att man kan ha fler. Men det är inte uppenbart att den totala resursförbrukningen ökat.

Och detta är väl då en företeelse som är kopplad till västerländsk civilisation. Vem är nu missnöjd med detta då?
Det är väl någon som är hänsynslös kollektivist och ledare. Som vill samla folk runt sig själv, där denne har all uppmärksamhet. Det går ju inte ju när alla sitter var och en för sig själv och tittar på det program dom själva föredrar.

För denne är en återgång till sämre tider bättre för just dennes egoistiska strävan och känsloupplevelse.
Men det ingår väl i den individuella friheten att få vara kollektivistisk? Eller ska andra bestämma över det? Det är sådana här motsägelser som dyker upp när liberalismen blir totalitär.
Man ser även människors önskan att tillhöra ett kollektiv som ett hot och framställer det så för att skapa en hotbild som man ska bekämpa. Individens fria val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in