2026-09-03, 21:58
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Återstår att försörja sig som kriminell då. Synd på tappad kompetens.
Ja, det är så kriminella brukar resonera. Oftast under en offerkofta.
Citera
2026-09-03, 22:10
Medlem
NoTruces avatar
Så länge man inte måste pissa inför varje arbetspass är det väl okej. Men bör de vara ärliga och svara ja på frågan om de inte litar på en.
Citera
2026-09-03, 23:34
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du vet att det är fullt frivilligt att inte jobba på ICA? Ditt dravel om slaveri faller därför platt som en oannkaka.
Det är inte frivilligt om man blir av med sin arbetslöshetsersättning eller jobbmöjlighet ifall man vill ha ett privatliv. Rätten till arbete är faktiskt en mänsklig rättighet.

Det är skillnaden mellan oss i denna tråd.
Vissa anser att det finns ett privatliv, andra att kroppsvätskorna inte är privata.
Då är ju frågan, om inte ens den egna kroppen är privat, vad är det?
En filosofisk fråga kanske men den bör likväl besvaras av drogtestfanatikerna och lagstiftare som tillåter denna fanatism.

Vi vet alla svaret, ändamålen helgar medlen.
Inga principer finns för det narkotikafria samhället är målet.

Det är en mentalitet som skrämmer mig mer än tanken på om tjejen som lastar upp ostbågarna tagit droger. En del tycker tydligen det spelar stor roll men jag placerar de i samma fack som människor som vill att servitriser ska va snygga. Rätt oväsentligt sålänge butiken levererar.
Kom tillbaka när problemet är större än "jag hatar flummare, de ska inte ha ett jobb!"
Senast redigerad av Kungenshora 2026-09-03 kl. 23:59.
Citera
2026-09-04, 06:06
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det är inte frivilligt om man blir av med sin arbetslöshetsersättning eller jobbmöjlighet ifall man vill ha ett privatliv. Rätten till arbete är faktiskt en mänsklig rättighet.

Det är skillnaden mellan oss i denna tråd.
Vissa anser att det finns ett privatliv, andra att kroppsvätskorna inte är privata.
Då är ju frågan, om inte ens den egna kroppen är privat, vad är det?
En filosofisk fråga kanske men den bör likväl besvaras av drogtestfanatikerna och lagstiftare som tillåter denna fanatism.

Vi vet alla svaret, ändamålen helgar medlen.
Inga principer finns för det narkotikafria samhället är målet.

Det är en mentalitet som skrämmer mig mer än tanken på om tjejen som lastar upp ostbågarna tagit droger. En del tycker tydligen det spelar stor roll men jag placerar de i samma fack som människor som vill att servitriser ska va snygga. Rätt oväsentligt sålänge butiken levererar.
Kom tillbaka när problemet är större än "jag hatar flummare, de ska inte ha ett jobb!"
Du har rätt. Kriminella väljer ett liv fullt av svårigheter. Inte sällan lägger de ansvaret för deras umbäranden på samhället. Ganska infantilt om du frågar mig, för det är inte bara arbetsplats man kan välja, utan även om man ska bli kriminell eller inte.
Citera
2026-09-04, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Värsta är att det någon slags barnslig revanschism som driver deras fascistiska böjelser, det är liksom inte som att denniskorven (eller vad dessa nu äter, jag vet faktiskt inte) blir dyrare eller sämre för att den som sålde den rökte en joint under semestern.

Exakt. Otidsenligt och bara obehagligt av ICA. Dessutom syns ju de droger som verkligen påverkar arbetsförmågan bara några dagar i urin ändå.
Vad gäller cannabis känner jag mig betydligt tryggare med en blazad truckförare på lagret än en bakfull gubbe bakom ratten på samma truck.

Om de vill skapa en hälsosam konstruktivt trend bland personalen är ju ett proaktivt arbete betydligt bättre: Gratis gymkort, kortare arbetstider och betalda studier. Sådant skapar inre drivkrafter att leva ett annat liv.
Fascistiska påtryckningar utifrån däremot har aldrig ändrat någons livsstil eller värderingar i grunden

Nu råkar jag via vänner och bekanta veta att många ICA-handlar super som svin både själva och med personalen. Vet också flera ICA-handlare, i hyfsat hög ålder, som nästan bara anställer söta unga tjejer i knappt vuxen ålder.
Det finns alltså lite annat att jobba på vad gäller värdegrund och rus-policy innan man börjar med hög svansföring och fascistiska tendenser genom obligatoriska urinprov.
Citera
2026-09-04, 06:29
Medlem
Citat:
Du har rätt. Kriminella väljer ett liv fullt av svårigheter. Inte sällan lägger de ansvaret för deras umbäranden på samhället. Ganska infantilt om du frågar mig, för det är inte bara arbetsplats man kan välja, utan även om man ska bli kriminell eller inte.

Nu var det ju urinprov och således missbruk som skulle prövas, inte huruvida personalen är yrkeskriminell. Eller är du så urbota enkelt sinnad att du ser missbrukare som kriminella, eftersom de har det i blodet och lagen säger så?
Citera
2026-09-04, 07:26
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Nu var det ju urinprov och således missbruk som skulle prövas, inte huruvida personalen är yrkeskriminell. Eller är du så urbota enkelt sinnad att du ser missbrukare som kriminella, eftersom de har det i blodet och lagen säger så?
Ja, det är ett lagbrott att handla med narkotika. Det underhåller och möjliggör dessutom den gängkriminella miljön, något som Sverige plågas av idag.

Det är inte orimligt att det privata företaget ICA inte vill ha anställda som sysslar med sånt.
Citera
2026-09-04, 07:49
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Märkligt svar på de frågor jag tar upp.

Vi kan ju vända på situationen, om det skulle va krav på drogtester en gång om dagen för att få driva företag, skulle du stå bakom det med?
Varför inte?
Det är väl bara bra att kriminella inte driver företag?
Citera
2026-09-04, 07:50
Medlem
Citat:
Ja, det är ett lagbrott att handla med narkotika. Det underhåller och möjliggör dessutom den gängkriminella miljön, något som Sverige plågas av idag.

Det är inte orimligt att det privata företaget ICA inte vill ha anställda som sysslar med sånt.

Du tycker inte att vi ska titta på länder som har en annan syn på narkotikabruk och genom det lyckats bygga ett mer harmoniskt och välfungerande samhälle, med fler i arbete?

Här kunde ICA istället valt en progressiv väg genom att börja anställa folk med tidigare bruk och få in dem på arbetsmarknaden - en betydligt mer konstruktiv åtgärd som bidrar till samhällets och individens väl.

Bara en idiot fortsätter i samma hjulspår och väntar sig annat resultat. Vi har prövat att försöka tränga ut brukarna i periferin och behandla dem som pestsmittade sedan sextiotalet och det har ju gått sådär hittills.

Men du kanske inte känner till att vi har en extremt hög dödlighet och ett större utanförskap bland brukare, högre än de flesta Europeiska länder med liberalare narkotikapolitik. Vår förda politik är således kontraproduktiv, det är alla experter överens om.

Att brukare av narkotika tvingas köpa sin cannabis på den svarta marknaden är en politisk konstruktion, precis som det är en politisk konstruktion att alkohol är lagligt trots att det är en av de farligaste drogerna.
Senast redigerad av ChubChub 2026-09-04 kl. 07:53.
Citera
2026-09-04, 07:55
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Du tycker inte att vi ska titta på länder som har en annan syn på narkotikabruk och genom det lyckats bygga ett mer harmoniskt och välfungerande samhälle, med fler i arbete?
Bara en idiot fortsätter i samma hjulspår och väntar sig annat resultat. Vi har prövat att försöka tränga ut brukarna i periferin sedan sextiotalet och det har ju gått sådär hittills.

Men du kanske inte känner till att vi har en extremt hög dödlighet och ett större utanförskap bland brukare, högre än de flesta Europeiska länder med liberalare narkotikapolitik. Vår förda politik är således kontraproduktiv.

Att brukare av narkotika tvingas köpa sin cannabis på den svarta marknaden är en politisk konstruktion, precis som det är en politisk konstruktion att alkohol är lagligt trots att det är en av de farligaste drogerna.
Det är fullt möjligt att engagera sig i att legalisera narkotika, liksom andra företeelser som idag är ett brott.
Idag är det dock ett lagbrott, i likhet med att tex köpa sex och om man tror på demokrati och rättssäkerhet så får man acceptera att om man bryter mot dess regler, får det konsekvenser.
Citera
2026-09-04, 07:58
Medlem
Citat:
Det är fullt möjligt att engagera sig i att legalisera narkotika, liksom andra företeelser som idag är ett brott.
Idag är det dock ett lagbrott, i likhet med att tex köpa sex och om man tror på demokrati och rättssäkerhet så får man acceptera att om man bryter mot dess regler, får det konsekvenser.

I en fungerande demokrati ingår civil olydnad, i syfte att utveckla samhället, om du inte kan skilja på det och riktig kriminalitet bör du inte uttala dig i frågan.

Du tror på utanförskap som metod, vilket visar på att du har en fascistisk människosyn
Senast redigerad av ChubChub 2026-09-04 kl. 08:01.
Citera
2026-09-04, 08:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Märkligt svar på de frågor jag tar upp.

Vi kan ju vända på situationen, om det skulle va krav på drogtester en gång om dagen för att få driva företag, skulle du stå bakom det med?
Varför inte?
Det är väl bara bra att kriminella inte driver företag?
Jag tror inte du och jag kommer längre. Du tycker det är ok att begå lagbrott och göda den kriminella miljön som först0r livet på och dödar åtskilliga barn och ungdomar varje år. Jag tycker det inte och uppenbarligen inte heller ICA.
Jag kan leva med det. Kan du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in