2026-09-03, 21:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror empatilös. Undrar vad han gjort mot sina barn som orsakade anmälan.

Det ser inte snyggt ut hur han behandlade sitt ex i lägenhetsaffären. Ett sådant beteende ser själviskt ut och faktiskt empatilöst.

Så jag undrar också vad som hänt när det kommer till barnen.
Citera
2026-09-03, 22:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ser inte snyggt ut hur han behandlade sitt ex i lägenhetsaffären. Ett sådant beteende ser själviskt ut och faktiskt empatilöst.

Så jag undrar också vad som hänt när det kommer till barnen.
Tänker vilka tankar det måste dyka upp hos närstående som levt med någon som visar sig kunna utföra något så brutalt som hänt här.
Jag skulle bli oerhört skärrad. Hade det kunnat hända tidigare? Hända mig?
Citera
2026-09-03, 22:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tänker vilka tankar det måste dyka upp hos närstående som levt med någon som visar sig kunna utföra något så brutalt som hänt här.

Usch ja.
Måste verkligen skärra en!
Tänker på t ex exet, som tillkallade polis i rädsla för att det kunde escalera. Det blev ingen utredning, men nu har hon facit; det skulle absolut ha kunnat escalerat. Polisen kanske lugnade ner situationen den gången, vem vet.

Det måste vara oerhört läskigt att tänka på det här för de runt omkring honom. Kan tänka mig att man blir misstänkam och tilliten till andra kan minska. Kan man våga lita på andra? På sin egen förmåga att se vem man har att göra med?
Citera
2026-09-03, 22:37
Medlem
Citat:

Biskopen kan endast instämma. Det är nog en av de mer obehagliga tankarna i hela denna historia, vad händer med bilden av en människa man trott sig känna när det plötsligt framträder något så fullständigt främmande och brutalt?

Och i all den vördnad som herrskapet förtjänar måste Biskopen konstatera: en av trådens mer eftertänksamma taxar har här faktiskt stannat upp och grunnat på det som finns bakom själva brottet.

Medan andra ännu rusar runt och jagar varandras svansar är detta åtminstone en tax som lagt sig ned och begrundar tillvarons mörkare hörn.

Citera
2026-09-03, 23:19
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ja, det har ju inte framkommit något (än iallafall) som visar på någon historik med fysiskt våld och utifrån det är det säkert så att det kommit som en chock för för närstående. Han har ju visat prov på att vara lättkränkt och även för att ett beteende som kan betecknas som psykiskt våld mot den tidigare sambon men därifrån till mord är det långt.. Precis som Nötknäpparen skrev tidigare i tråden så vill man förstå sin omvärld och i det här fallet får man så många frågor och det är omöjligt att förstå. Någon skrev att han inte är typen som säger ”inga kommentarer”, det tror inte jag heller att han är men jag har en känsla av att inte kommer att vara helt sanningsenlig när han berättar hur det gått till. Han hade 33 timmar på sig att komma till sans och att avbryta sin flykt något han inte gjorde. Kommer inte samvetet ikapp överhuvudtaget efter 33 timmar även om man skulle vara i chock själv över vad man gjort? Omöjligt att besvara såklart för vi är alla olika och agerar därefter men min känsla är att han inte kommer att vara helt ärlig för att försöka komma undan så gott det går. Både straffrättsligt men även för hur andra ska uppfatta det han gjort.
Citera
2026-09-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Jag tycker att betygen samt glappet efter grundskolan signalerar en strulig ungdom. Det skulle vara väldigt intressant om någon som varit klasskompis med TN kunde skriva i tråden. .. [...]
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
[...]
Lägg därtill den förskjutna skolgången och de uppgifter som förekommit om familjeförhållandena.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Gymnasieuppehåll, nätt och jämnt medelbetyg, som sedan försöks läsas upp (?), skulle kunna bero på en neuropsykiatrisk diagnos, som vid tiden för han studier inte var kända (?). [...]

Hemförhållanden med kontaktförbud från fadern (om det stämmer), är ingen bra uppväxtmiljö för ett barn. ...

I väntan på nya uppgifter om förundersökningen, en liten återsväng till skolgången här (behöver inte bli en stor fråga, men vill ändå följa upp då det finns en ny uppgift, om grundskolan:
1. Fredriksdalskolan Lidköping, avslut åk 9 1985 (efter vårterminen).

2. Påbörjade gymnasiet på De la Gardieskolan HT 1986. Årskurs 2 på De la Gardieskolan var klar VT 1988.

3. Gymnasieskolan Per Brahe, Lidköping, påbyggnadslinje 1988/1989.

4. Komvux Stockholm 1994/1997.
Vad hände under perioden juni 1985 - aug 1986? Lästes några grundskolekurser upp? Skolfritt? Annan ort? Vad?

.
Citera
2026-09-03, 23:24
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
I väntan på nya uppgifter om förundersökningen, en liten återsväng till skolgången här (behöver inte bli en stor fråga, men vill ändå följa upp då det finns en ny uppgift, om grundskolan:

2. Påbörjade gymnasiet på De la Gardieskolan HT 1986. Årskurs 2 på De la Gardieskolan var klar VT 1988.

Vad hände under perioden juni 1985 - aug 1986? Lästes några grundskolekurser upp? Skolfritt? Annan ort? Vad?

.
Skulle kunna vara ett klassiskt sabbatsår för någon som är skoltrött. Han verkar ju inte under den här perioden ha några direkta ambitioner åtminstone inte vad gäller studier..
Citera
2026-09-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

.

Synnerligen intressant, och det hör till etiketten att berömma det strilande flödet av tillkommande information.

Det kan förstås ha varit komplettering, arbete, annan utbildning eller något så prosaiskt som ett vanligt mellanår. Men med de skolresultat som nu ligger på bordet är komplettering åtminstone en fullt rimlig liten hypotes att låta vandra omkring i salongen, anser Biskopen.

Och Biskopen måste säga att skolarkeologi är betydligt mer spännande än namnet antyder. Man börjar med en lucka på ett läsår och innan kvällen är över sitter man och rotar i gamla betygskataloger som vore det Rosettastenen.
Citera
2026-09-03, 23:48
Medlem
Citat:
Mycket traumatiskt för de allra närmaste.

Sen tänker jag såklart på de som dejtat TN, några har skrivit i tråden. Men det finns ju fler och med längre relation. Obehagligt och många grubblerier säkert nu.
Citera
2026-09-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helrolog
Märkligt det här med decimaler, gick också gymnasiet på 80-tslet , där fanns absolut inga decimaler i betyget.

Sent svar. De dokument som finns är avbilder ur en så kallad betygskatalog, där varje delkurs har ett siffervärde (ofta med decimaler, vet inte om det är medelvärden av kanske ett par delkurser).
I slutbetyget blir det heltals-siffror men något slutbetyg har jag inte sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Skulle kunna vara ett klassiskt sabbatsår för någon som är skoltrött.

Så kan det vara.
Sen kan i vart fall inte jag släppa tanken på hur det såg ut runtikring honom - med kontaktförbudet (fadern) och annat som kan förklara perioder av frånvaro.

Citat:
Synnerligen intressant, och det hör till etiketten att berömma det strilande flödet av tillkommande information.

Det kan förstås ha varit komplettering, arbete, annan utbildning eller något så prosaiskt som ett vanligt mellanår. Men med de skolresultat som nu ligger på bordet är komplettering åtminstone en fullt rimlig liten hypotes att låta vandra omkring i salongen, anser Biskopen.

Ja, och exakt vad som bidrog till perioder av "icke-studier" kanske inte blir känt för allmänheten. Men vi spekulerar (i väntan) högt och lågt (något jag för övrigt uppskattar)

Citat:
Och Biskopen måste säga att skolarkeologi är betydligt mer spännande än namnet antyder. Man börjar med en lucka på ett läsår och innan kvällen är över sitter man och rotar i gamla betygskataloger som vore det Rosettastenen.

Biskopen är inte bara en seriös debattör utan också en underfundig en
Citera
2026-09-04, 00:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Biskopen kan endast instämma. Det är nog en av de mer obehagliga tankarna i hela denna historia, vad händer med bilden av en människa man trott sig känna när det plötsligt framträder något så fullständigt främmande och brutalt?

Och i all den vördnad som herrskapet förtjänar måste Biskopen konstatera: en av trådens mer eftertänksamma taxar har här faktiskt stannat upp och grunnat på det som finns bakom själva brottet.

Medan andra ännu rusar runt och jagar varandras svansar är detta åtminstone en tax som lagt sig ned och begrundar tillvarons mörkare hörn.

Tack Biskopen. Vift vift. Ja det blir ju ringar på vattnet vid en sådan här fruktansvärd händelse. Har alltid så mycket empati med offer som resulterar i att det vänder över till sådan ilska och till och med hat mot gärningsmän.
Citera
2026-09-04, 07:52
Medlem
[quote=To.Ivrig|95848453]

Ja, det är faktiskt riktigt intressant. Det tyder på stora, stora problem i skolan alt ngt annat märkligt. Jag är jämngammal med GM. Att ha ett studieuppehåll efter åk 9 var mkt ovanligt. Enstaka elever gick inte vidare till gymnasiet, men högst ovanligt. Bara struliga personer som inte alls klarade skolan. På gymnasiet läste han ju också en av de, på den tiden , "lättare " 2-årig linje. Som flera andra undrar man öve rhans uppväxt, med tanke på att fadern hade kontaktförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in