2026-09-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ja det är ju vad vissa tror, AI kodgranskning fungerar bra på lokaliteter, men det är totalt odugligt på holistiskt förstå vad som faktiskt görs eller vilken påverkan det har.

Det är precis därför det inte fungerar speciellt bra att sätta två AI agenter i en loop som granskar varandra, de kan fixa stavfel och så men är totalt oförstående för sammanhanget.

Copilot osv för att reviewa på github är näst in till värdelös, säg den gör 20 kommentarer så kan man avfärda 18 av dessa omedelbart som totalt irrelevanta och poänglösa. de sista 2 har 50/50 att uppmärksammat något som antingen är felaktigt/kan göras på ett bättre sätt eller så är det ytterligare 2 meningslösa kommentarer.

Det är därför utveckling är så fruktansvärt tråkigt idag när AI kom in i bilden, AI agenterna sprutar ur sig kod, sitter någon och vibe kodar kan de på någon vecka vara upp i 30-40000 rader kod och ett projekt som semifungerar ok som PoC men med små buggar här och där, och ju mer tid de lägger på att fixa dessa buggar ju mer växer projektet med nya laglappar som AI kastat på det och nya buggar uppträder tills de sitter där med ett fullständigt garnnystan av genererad skit som ingen vill röra med en sticka ens för det inte hänger ihop eller är genomtänkt alls.

Det är liksom omöjligt att bygga en mental bild av ett spagettiprojekt på 10 tusentals rader kod där en genomtänkt lösning kanske varit på 3000 totalt.
Det är precis därför det fortfarande behövs utvecklare. Det går inte att bara be AI bygga en applikation med lite lösa ramar och tro att det ska bli bra. Man behöver styra agenten och ge den tydliga ramar och små uppgifter så att det är rimligt för utvecklaren att kunna granska koden innan merge.

Utvecklarens arbetsuppgifter flyttas från att skriva kod till att skriva regler, dokumentation, bestämma arkitektur och granska kod.
Citera
2026-09-03, 19:41
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är precis därför det fortfarande behövs utvecklare. Det går inte att bara be AI bygga en applikation med lite lösa ramar och tro att det ska bli bra. Man behöver styra agenten och ge den tydliga ramar och små uppgifter så att det är rimligt för utvecklaren att kunna granska koden innan merge.

Utvecklarens arbetsuppgifter flyttas från att skriva kod till att skriva regler, dokumentation, bestämma arkitektur och granska kod.
Har du kodat med en Al?

Kör en fork och den gör succse. Men svagare om man utgår från noll
Citera
2026-09-03, 20:46
Medlem
DAGGER[X]s avatar
GPT-6. Nu har AI peakat igen
Citat:
OpenAI reports Astra scores 97.6% on FrontierMath Tier 4 v2, 74.1% on DeepSWE v1.1, 95.9% on BenchCAD, 96% on GPQA Diamond and 100% on ExploitBench. It also reports a 98.6% score on ARC-AGI-3.
https://venturebeat.com/technology/welcome-to-the-agi-era-openai-launches-gpt-6-astra
Citera
2026-09-03, 21:11
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
GPT-6. Nu har AI peakat igen

https://venturebeat.com/technology/welcome-to-the-agi-era-openai-launches-gpt-6-astra
Ja, när AI stagnerar, då blir det en "nyhet"....
Citera
2026-09-03, 21:16
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17

Problemet är att det AI agenter kan i bästa fall göra idag är vad en junior utvecklare kan göra under vägledning med skillnaden att leverans förväntan är skyhög... Alla chefer har ju läst att AI löser allt på sekunder, de ser ju alla idioter på linkedin som skriver hur de idag sitter och pillar navelludd medans AI agenterna implementerar allt åt dom.

Problemet är bara att inte ett enda av de som påstår sådant har någon produkt eller levererat något som varit ute på marknaden mer än kanske några månader, de har inget kundunderlag, de har inte erfarenheten av att felsöka ihop med kunder osv.

Jag känner bara att de företag som har den visionen och inställningen kan få stå sitt kast, eller så får jag göra det... det är enormt störande speciellt eftersom man troligtvis har bättre förståelse och insikt i AI än de flesta av dom men de vägrar lyssna och är så rädda att om inte de går fram aggressivt med det så gör någon annan det, och det är en väldigt farlig inställning för en teknik som de flesta redan vet är totalt opålitlig.

Att då bli transformerad till att försöka rätta något som hela tiden gör ändringar som den inte ska göra "oj jag råkade ta bort den här funktionen, låt mig återställa filen" osv är så psykiskt påfrestande att i stort sett alla jag känner som jobbar med detta funderar på karriärbyte.

Edit:

Och det jag blir mest irriterad på är de som tror på de här som skrävlar på Linkedin, fattar de verkligen inte att de försöker sälja in sig själva- sin "expertis" i att styra AI system osv. Det är precis samma sak som när SCRUM och Agilt blev populärt, massa jävlar var helt plötsligt experter på leverans, trots de inte producerat något på åratal om ens någonsin. Men sälja jävla föreläsningar där glädje exempel med någon trivial miniräknar applikation och MVP tas upp. Det är så löjligt och i bland har man bara lust att klubba varenda chef i huvudet för de är så dumma i huvudet.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-09-03 kl. 21:21.
Citera
2026-09-03, 21:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Du kan lätt testa hur dåligt AI är
Be AI generera kod för vanilla javascript eller annan logik som är händelsestyrd. Det klarar inte AI alls. Typ som om du har en sajt skriven i vanilla javascript och så ber du AI ge förlag på förbättringar eller kanske frågar om den kan refaktorera. Det går inte över huvud taget.
AI klarar deklarativ kod men det är inte speciellt svårt och blir snabbt en stor röra

För att AI skall kunna göra något måste den se det i texten (koden)

AI är fantastiskt bra på att skriva sönder kod

Du är nog bara för dum för att använda AI.
Linux varianten omarchy skapades enbart med agentisk AI.
Den snabbaste Linux versionen någonsin att installera. tar ca 1 min.
https://omarchy.org/
Citera
2026-09-03, 21:49
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Får du betalt av honom att länka?

Arch
Citera
2026-09-03, 22:00
Medlem
Bilderberg78s avatar
Har har dratt mer ladd än Stveve Jobs under 30 år 😄
Citera
2026-09-03, 22:04
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot

Men seriöst... är du lika dum som du framstår? Omarchy är en minimal ArchLinux med några wallpapers... Jag kan göra en snabbare "linuxdistribution" med buildroot, den bootar på 2 sekunder och installerar på en halv.
Citera
2026-09-03, 22:12
Medlem
Bilderberg78s avatar
Tex Claude var "stabilt" till för ett halvår sedan. Nu är det endast skit
Citera
2026-09-03, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Får du betalt av honom att länka?

Arch

Ja massor.
Oavsett så är hela bygget gjort av agenter.
Så ditt på stående stämmer inte.

Rätt coolt operativ för övrigt. Du kan be din ai att ändra saker i operativsystemet du inte gillar eller saknar.
Citera
2026-09-03, 22:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Men seriöst... är du lika dum som du framstår? Omarchy är en minimal ArchLinux med några wallpapers... Jag kan göra en snabbare "linuxdistribution" med buildroot, den bootar på 2 sekunder och installerar på en halv.

Hahah javisst gubben.
Du kan väl hojta till när du skapat en linuxdistribution som ens kommer i närheten av Omarchy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in