2026-09-07, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag har uppdaterat min post nu när jag frågat AI... Vad mer vill du jag ska göra?
Ta del av informationen den ger dig.
Citera
2026-09-07, 21:20
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Ta del av informationen den ger dig.

Det är ju precis vad jag gjorde, den idiotförklarar dig precis som jag gjort innan, jag behöver inte AI för att se igenom ett ärkepucko.

Eftersom vi diskuterar via AI proxy nu så ställdes frågan igen om det var otydligt.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-09-07 kl. 21:26.
Citera
2026-09-07, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det är ju precis vad jag gjorde, den idiotförklarar dig precis som jag gjort innan, jag behöver inte AI för att se igenom ett ärkepucko.

Eftersom vi diskuterar via AI proxy nu så ställdes frågan igen om det var otydligt.

Då kan jag inte annat än råda dig att hålla käften. Om informationen inte sipprade in kan jag inte göra mer för dig.
Med det sagt hoppas jag vi kan avsluta detta meningsutbyte.
Citera
2026-09-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Då kan jag inte annat än råda dig att hålla käften. Om informationen inte sipprade in kan jag inte göra mer för dig.
Med det sagt hoppas jag vi kan avsluta detta meningsutbyte.

Jo då informationen sipprade in - att du är dum i huvudet, men det har jag ju som sagt redan konstaterat.
Jag trodde i mitt enfall att du försökte bevisa något annat, så du har helt rätt det finns inget "utbyte" i denna diskussion alls, för du har inget att erbjuda där.
Citera
2026-09-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

Jag tror du sätter fingret på en viktig distinktion: AI kan vara på väg att lämna sin explosionsfas utan att AI för den skull försvinner eller misslyckas. Det påminner mer om vad som hände med internet och smartphones. När tekniken blivit tillräckligt bra flyttas utvecklingen från fundamentala språng till distribution, kostnad, integration och optimering.
Citera
2026-09-22, 21:07
Medlem
Mer pensionspengar som försvinner från oss alla
https://www.affarsvarlden.se/borsnyheter/anthropic-skjuter-pa-borsnotering-till-november-wsj
Anthropic som skall in på börsnotering i november siktar på en värdering på 2000 miljarder dollar.

Anthropic gör gigantiska förluster

För den som inte fattat, AI är den nya metoden för att sno pengar av skattebetalare och det görs med indexfonder som "tvingas" köpa i högt värderade bolag.
Nu när eliten inte kan trycka pengar baserat på Olja måste de ha annat verktyg för att fortsätta ta pengar från folket.

Anthropics modeller klarar fortfarande inte att skriva bra vanilla JavaScript kod. För att ta ett exempel
Citera
2026-09-22, 21:25
Medlem
Citat:
https://www.affarsvarlden.se/borsnyheter/anthropic-skjuter-pa-borsnotering-till-november-wsj
Anthropic som skall in på börsnotering i november siktar på en värdering på 2000 miljarder dollar.

För den som inte fattat, AI är den nya metoden för att sno pengar av skattebetalare och det görs med indexfonder som "tvingas" köpa i högt värderade bolag.
Nu när eliten inte kan trycka pengar baserat på Olja måste de ha annat verktyg för att fortsätta ta pengar från folket.

Anthropics modeller klarar fortfarande inte att skriva bra vanilla JavaScript kod. För att ta ett exempel

Det är redan massvis med pensionspengar i den här bubblan... Nvidia, Microsoft, Meta, Google osv. Men ja det känns ju inte bättre att tricka in dom i de värsta av dessa skumraskföretag.
Citera
2026-09-22, 21:38
Medlem
Citat:

Ja, exakt så.
Jag tror att NVIDIA bla kommer sjunka kraftigt inom kommande år tex.

Ai-teknik är grymt bra dock men missbrukas ju av Sillicon Valley, eller halva jorden nu iofs😂😂

Det är pissbolagen som smäller ut sina "härliga"språkmodeller och Co-pilot som varannat företag har.
Där höjer de licenser som en annan höjer volymen.

Tror du Open AI, Antropic osv kommer att lyckas?

,Jag säger knappast iaf.
Trumpeten sätter stopp så han kan göra bizz med Xi Jinping.☺️
Citera
2026-09-27, 19:30
Medlem
HipToBeSquares avatar
Oracle har begärt "Force Majeure", pga att de inte kan leverera för att de inte har någon ström till sina data centers. Force Majeure är till för att användas i oförutsägbara fall t.ex. om det blir jordbävning och man kan inte längre fullfölja sitt kontrakt. Oracle använder nu Force Majeure helt felaktigt för det är ingen oförutsägbar otur utan en ren planeringsmiss. Då kunde lika gärna Northvolt begära Force Majeure om man kan använda planermissar eller ren nonchalans som anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in