2026-09-03, 18:29
Medlem
Det är olika på olika ABS-system. Vanligast är nog att givarens ena pol är chassijordad, antingen direkt eller via ett motstånd. Men det förekommer också att styrenhetens givaringångar är balanserade (ungefär som t ex en analog telefonlinje eller ett datapar i en nätverkskabel). Detta speciellt på bilar där ABS-givarkablarna är partvinnade i kabelstammarna och inte skärmade.
Prova i första hand att koppla in oscilloskopets signalledning på den ena ledaren i paret och oscilloskopjord på den andra, lämna oscilloskopet isolerat från chassijord i bilen. Om det blir för mycket störningar och konstigheter, prova att sätta en 1:1 transformator (typ linjetransformator från ett gammalt (uppringt) modem eller fax) mellan givaren och oscilloskopet.

Ska du mäta spänning från givaren med multimeter, så ställ den på ACV. Kolla i manualen för multimetern att den kan mäta växelspänning med frekvenser upp till åtminstone några kHz. En del av de allra billigaste fungerar bara vid nätfrekvenser på 50-60 Hz men ABS-givaren kan ge betydligt högre frekvenser.
Citera
2026-09-03, 19:48
Medlem
Nu svarar jag bara generellt på problemet med utanpåliggande kransar på drivknutar.
Att kransarna slits har jag aldrig råkat ut för.

Det som händer är att det bildas rost mellan drivknuten och kransen som medför att kransen spricker.
Som gamla armeringsjärn som rostar mellan fasadtegel.

På de äldre Saabarna så tändes i regel inte ABS-lampan, symptomen var att pumpen gick in i arbetsläge i lägre farter.
Om kransen är sprucken ser man med bra syn och en ficklampa.
Citera
2026-09-03, 20:58
Medlem
Äldre Saab hade ABS-system tillverkat av ATE (elektroniken kom från VDO). Snarlika system satt också på bl a Ford Scorpio, tidiga Jeep Grand Cherokee och en del Chrysler Voyager. Säkert också många andra Chryslerprodukter från tidigt 90-tal. Tror att det fanns på nån fransk bil också.
På Saab och Ford Scorpio där ABS var kombinerad med hydrauliskt bromsservo, var ett standardfel att elmotorn för hydraulpumpen blev utsliten i förtid. Dyrt att reparera eftersom bara komplett ABS-enhet för över 10000 kr i 90-talets penningvärde fanns som reservdel. Bilar med samma ABS-system tillsammans med en normal huvudcylinder och vakuumservo, hade inga problem med pumpmotorn.

Jag har sett ABS-kuggkransar som har haft nedslitna eller mosade kuggar för att något skräp, t ex en sten, har fastnat och nött mot kuggkransen.
Citera
2026-09-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
0 ohm i givaren innebär kortslutning, inte avbrott. Vid avbrott är det ju oändlig resistans, dvs multimetern visar O.L. eller något sånt precis som då testsladdarna inte är anslutna. Förutom att mäta tvärs över givaren är det också lämpligt att mäta från vardera ledaren mot jord för att vara säker på att det inte är överledning till jord någonstans.

Det är fullt normalt att resistansvärdet hos en induktiv ABS-givare fladdrar om man snurrar på hjulet under ohmmätning, eftersom den växelspänning som givaren ger ifrån sig stör multimetern. Det är mycket säkrare att kolla med oscilloskop. Spänningen blir högre ju högre varvtalet på hjulen är, typiskt något tiotal volt under körning.

På bilar med elektronik inbyggd i ABS-givarna, dvs hall-givare, är det svårt att förutsäga vad man får ut för värden vid en enkel ohmmätning. Den tekniken började dyka upp redan i mitten av 90-talet, först på bl a Renault och amerikanska GM-bilar. Så man får vara beredd på att även ganska gamla bilar idag kan ha sådana givare.

Ursäkta, jag skrev fel, det var oändligt värde.
Ja, mäta motståndet i givaren och snurra på hjulet ger inget mer än att man ser att givaren jobbar.
Citera
2026-09-03, 22:20
Medlem
Citat:
Jag har sett ABS-kuggkransar som har haft nedslitna eller mosade kuggar för att något skräp, t ex en sten, har fastnat och nött mot kuggkransen.
På BMW rostar drivknuten under den rostfria kransen, så den sväller och blir oval och tar i givaren.
Citera
2026-09-03, 22:26
Medlem
Har en gång haft en bil där ringen gick av. Syntes knappt men avståndet mellan kuggarna blev lite längre just där och då började den larma.

Det här kostar inte så värst mycket att laga och har du inte grejer hemma så lämna in bilen.
Citera
2026-09-04, 14:01
Medlem
Tack för alla svar. Såg ingen spricka när jag lyste med ficklampa och gjorde ren kransarna. Men det kanske inte går att se så lätt. Har beställt nya givare och kransar. Allt tyder på att det är just krans-ringarna som är problemet ändå. Ja jag har kört runt senaste 1-2 åren med ABS som går igång i lägre farter. Men det är först nu jag verkligen måste fixa detta.

Förut lyste lampan bara nån gång ibland och klarade besiktningen. Nä lämna in för dyra pengar det är det sista jag gör. Man måste försöka själv först dessutom lär man sig mycket om sin bil. Har bytt många delar på bilen redan. Det är segt å trist att gå ner i garaget men väl där så är det rätt roligt och man blir väldigt nöjd efteråt när och om man lyckas.
Citera
2026-09-06, 14:46
Medlem
Citat:
Det är olika på olika ABS-system. Vanligast är nog att givarens ena pol är chassijordad, antingen direkt eller via ett motstånd. Men det förekommer också att styrenhetens givaringångar är balanserade (ungefär som t ex en analog telefonlinje eller ett datapar i en nätverkskabel). Detta speciellt på bilar där ABS-givarkablarna är partvinnade i kabelstammarna och inte skärmade.
Prova i första hand att koppla in oscilloskopets signalledning på den ena ledaren i paret och oscilloskopjord på den andra, lämna oscilloskopet isolerat från chassijord i bilen. Om det blir för mycket störningar och konstigheter, prova att sätta en 1:1 transformator (typ linjetransformator från ett gammalt (uppringt) modem eller fax) mellan givaren och oscilloskopet.

Ska du mäta spänning från givaren med multimeter, så ställ den på ACV. Kolla i manualen för multimetern att den kan mäta växelspänning med frekvenser upp till åtminstone några kHz. En del av de allra billigaste fungerar bara vid nätfrekvenser på 50-60 Hz men ABS-givaren kan ge betydligt högre frekvenser.

Jag köpte en billig multimeter på Biltema 119kr. Jag ställde in på ACV 200 och 300 men visade inget på stillastående. Testade båda polerna i abs-givar-sladden. Men när jag vred till DCV 2000 då gick värdet upp mellan 800-1400 sen blev det OL kanske blev värdet för högt sen för att kunna läsas.
Senast redigerad av Konta-Kinte 2026-09-06 kl. 14:49.
Citera
2026-09-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
Jag köpte en billig multimeter på Biltema 119kr. Jag ställde in på ACV 200 och 300 men visade inget på stillastående. Testade båda polerna i abs-givar-sladden. Men när jag vred till DCV 2000 då gick värdet upp mellan 800-1400 sen blev det OL kanske blev värdet för högt sen för att kunna läsas.

De multimetrar där lägsta AC-området är 200 V, är utan undantag sådana som bara fungerar vid 50-60 Hz och man kan inte vänta sig att en sån visar något vettigt om man försöker mäta på en ABS-givare.
Ett tips - men det får väl ses som efterklokskap i detta fall - är att ladda ner och läsa manual och specar för multimetern innan man köper den.
Citera
2026-09-06, 19:11
Medlem
PeterNosters avatar
AI svar:
Citat:
För en Toyota Yaris från 2002 används generellt Hall-effekt-givare (aktiva sensorer) som ABS-sensorer.

Teknologi: Bilar tillverkade från 2002 och framåt utrustas nästan uteslutande med Hall-givare eftersom de kan indikera att bilen står stilla, vilket induktiva givare inte kan.
Typ: Dessa klassas som aktiva sensorer som kräver ström och levererar en tydlig digital pulssignal.
Specifikationer: Enligt reservdelskataloger finns både aktiva och passiva alternativ för Yaris, men den ursprungliga utrustningen för denna årsmodell är Hall-baserad.
Citera
2026-09-07, 18:10
Medlem
Okey tack för svar. Kransarna sitter på drivknuten fram. Givarna är magnetiska och passiva.
Får grejerna denna vecka och ska prova nya givare först och främst. Såg även tydligare vad felkodsläsaren från verkstaden visade: "Vänster framhjulshastighetssensor krets öppen". Sen är det väl nåt på höger sida åxa men vet inget där.
Citera
2026-09-07, 20:32
Medlem
Det där med "öppen krets" låter som avbrott eller glapp någonstans. Om inte i givaren, kan det ju vara fel någonstans i kabelstammen mellan givare och ABS-enhet. Kanske en ledare som har gått av på något ställe där kabeln böjs fram och tillbaks, en sönderärgad skarv eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in