2026-09-08, 12:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
Okey tack för svar. Kransarna sitter på drivknuten fram. Givarna är magnetiska och passiva.
Får grejerna denna vecka och ska prova nya givare först och främst. Såg även tydligare vad felkodsläsaren från verkstaden visade: "Vänster framhjulshastighetssensor krets öppen". Sen är det väl nåt på höger sida åxa men vet inget där.

Nja, det är väl kransen som är gjord av små magneter. För att detektera pulserna från magneterna används ett Hall-element som är en elektronikkomponent som känner av magnetflöde. Strömmen genom Hall-elementet ändrar sig med magnetflödet. Måste alltså förses med ström.

Om jag inte minns fel så finns det en annan typ där givaren är en spole som magneterna inducerar spänning i. Det är väl det som menas med passiv.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-09-08 kl. 12:41.
Citera
2026-09-08, 20:43
Medlem
Ja, den "passiva" givaren består av en spole med permanentmagnet i kärnan, och kuggkransen, som i sig inte är permanentmagnetisk, gör att magnetflödet ändras då luftgapet ändras i den magnetiska kretsen (mindre luftgap då en kugg är mitt för givarens spets, större då en kugglucka är mitt för), de ändringarna i magnetflödet får en spänning att induceras i givaren. Principen brukar på finare språk kallas "variabel reluktans". Har också använts flitigt för t ex vevaxellägesgivare i bilmotorer på 80-90-talet, men numera är det billigare hallgivare som gäller där också.

Förr i tiden, innan kvicksilver blev giftigt, brukade man demonstrera variabel reluktans-principen på fysiken i skolan, med en primitiv elmotor i form av ett kugghjul (eller snarare stjärnhjul) av järnplåt, en permanentmagnet intill och strömtillförsel med ena polen till axeln och andra polen till en skål med kvicksilver som kuggtopparna nådde ner i.
Citera
2026-09-13, 16:40
Medlem
Bra förklarat! Japp stämmer bra att magneten sitter i givaren på min bil. Jag fick hem grejerna och bytte vänster fram givare och lampan slocknade och tändes inte mer puh vilken lättnad...tack för alla bra svar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in