Citat:
Ursprungligen postat av
Konta-Kinte
Om jag släcker lampan och startar bilen så tänds den igen när jag börjat rulla några meter. Eller om jag måste bromsa direkt. Annars lyser den hela tiden när jag startar och kör. Det är alltså nånting höger och vänster fram som jag fått veta via en verkstads läsare tyvärr fick jag inte veta något mer.
Du släcker lampan/felkoden, lampan tänds inte när du startar bilen, men tänds när du börjar rulla.
Då har du ett signalfel, givaren/givarna är hela, mäter som de ska när bilen gör en självtest efter start, annars skulle lampan tänds direkt. Men när du börjar rulla ger givaren/givarna fel signal, vilket vanligtvis är problem med nån krans.
Så fungerar det iaf på BMW som jag pysslat med mest, och där dåliga kransar är ett vanligt fel.
Min tes kan du testa genom att dra ur kontakten till en givare, då bör lampan tändas direkt.
Nu är din bil så gammal att den kanske inte är så smart i sitt system, men jag hade trasig givare på en Mazda från -98, och där lös lampan direkt efter start.
Den hade enkla givare som man lätt kunde mäta. Gav ca 1000 ohm med stillastående hjul, värdet fladdrade lite när man snurrade på hjulet. Den trasiga givaren var det avbrott i, gav 0 ohm.