2026-08-23, 17:54
Medlem
En ren allmän fråga bara. Tänds abs lampan om vissa krans-kuggar är nedslitna och inte får kontakt med givaren?
Citera
2026-08-23, 18:04
Medlem
Om inte jag är ute och cyklar, så jämförs väl de olika givarna med varann? Om varvtalen skiljer (för mycket), så reagerar systemet.
Så, om defekta kuggar på en givare gör att signalen inte stämmer med de andra givarna, så skulle jag gissa att systemet säger NOK och tänder en lampa.
Citera
2026-08-23, 18:09
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
En ren allmän fråga bara. Tänds abs lampan om vissa krans-kuggar är nedslitna och inte får kontakt med givaren?

Skaffa en odb läsare så får du direkt svar på felet
Citera
2026-08-23, 18:44
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Japp det stämmer. Fattas kugg eller om dom är väldigt slitna så kommer lampan tändas upp.
Citera
2026-08-23, 18:48
Moderator
Citat:
Om ett hjul snurrar långsammare än ett annat, vilket det verkar som även om det inte är sant när det saknas en kugg, så tänds lampan.
Citera
2026-08-24, 20:59
Medlem
Är det frågan om samma Toyota Yaris som i den andra ABS-tråden?
Säkert att den har kuggkransar för ABS? Det känns som lite väl gammal teknik för en sådan bil. På senare år är det mer vanligt med en magnetring, som ofta är inbyggd i hjullagret.

Hur det än är, så är det mycket möjligt att ABS-enheten säger ifrån genom att sätta felkod och tända varningslampan om signalen från någon givare är för svag eller ostabil. Men exakt hur det går till, vet nog bara de ingenjörer och programmerare som var med om att utveckla aktuellt ABS-system.

På en del bilar med magnetring i hjullagren och en liten mycket kompakt givare, kan den sitta på ett mycket rappligt fäste - någon plåtvinkel, fästöra av plast etc. Om det börjar rosta eller samlas smuts där, kan fästet böja sig så givaren kommer för långt från magnetringen för att få en vettig signal.
Citera
2026-08-30, 18:50
Medlem
Ja det är samma Yaris som andra tråden. Den är från -02. Nä ringen är inte i hjullagren. Man kan utesluta abs-data-boxen då jag aldrig haft problem med att hastighetsmätaren betett sig märkligt eller att abs lampan tänds och släcks random. Det går att släcka lampan vilket tyder på att givarna fungerar på nåt sätt iaf. Har provat kopplat ur en givare då gick det inte släcka lampan alls. Ringarna är inte av men vissa kuggar mer slitna än andra.

Båda skruvarna gick av när jag rörde dom till abs-givarna(fästet). Det kan vara så att nu när jag försökt borra nytt hål och kilat fast ny skruv att givarna inte får rätt kontakt med kuggarna. Eller att dom sitter några millimeter snett. Har försökt med oscilloskop att se signaler när man rullar däcken men gav väldigt svagt utslag det var inte lätt att se. Har beställt både nya givare och sensor-ringar 400kr inkl frakt. Måste försöka få till detta innan besiktning senast 30nov suck.
Kampen går vidare...tack för alla svar!
Citera
2026-08-30, 20:01
Medlem
När tänds lampan ??
Direkt när du startat ??
När bilen rullat en bil ??
Citera
2026-09-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
När tänds lampan ??
Direkt när du startat ??
När bilen rullat en bil ??

Om jag släcker lampan och startar bilen så tänds den igen när jag börjat rulla några meter. Eller om jag måste bromsa direkt. Annars lyser den hela tiden när jag startar och kör. Det är alltså nånting höger och vänster fram som jag fått veta via en verkstads läsare tyvärr fick jag inte veta något mer.
Senast redigerad av Konta-Kinte 2026-09-02 kl. 13:01.
Citera
2026-09-02, 21:47
Medlem
Citat:
Om jag släcker lampan och startar bilen så tänds den igen när jag börjat rulla några meter. Eller om jag måste bromsa direkt. Annars lyser den hela tiden när jag startar och kör. Det är alltså nånting höger och vänster fram som jag fått veta via en verkstads läsare tyvärr fick jag inte veta något mer.

Du släcker lampan/felkoden, lampan tänds inte när du startar bilen, men tänds när du börjar rulla.
Då har du ett signalfel, givaren/givarna är hela, mäter som de ska när bilen gör en självtest efter start, annars skulle lampan tänds direkt. Men när du börjar rulla ger givaren/givarna fel signal, vilket vanligtvis är problem med nån krans.
Så fungerar det iaf på BMW som jag pysslat med mest, och där dåliga kransar är ett vanligt fel.
Min tes kan du testa genom att dra ur kontakten till en givare, då bör lampan tändas direkt.
Nu är din bil så gammal att den kanske inte är så smart i sitt system, men jag hade trasig givare på en Mazda från -98, och där lös lampan direkt efter start.
Den hade enkla givare som man lätt kunde mäta. Gav ca 1000 ohm med stillastående hjul, värdet fladdrade lite när man snurrade på hjulet. Den trasiga givaren var det avbrott i, gav 0 ohm.
Citera
2026-09-03, 10:43
Medlem
0 ohm i givaren innebär kortslutning, inte avbrott. Vid avbrott är det ju oändlig resistans, dvs multimetern visar O.L. eller något sånt precis som då testsladdarna inte är anslutna. Förutom att mäta tvärs över givaren är det också lämpligt att mäta från vardera ledaren mot jord för att vara säker på att det inte är överledning till jord någonstans.

Det är fullt normalt att resistansvärdet hos en induktiv ABS-givare fladdrar om man snurrar på hjulet under ohmmätning, eftersom den växelspänning som givaren ger ifrån sig stör multimetern. Det är mycket säkrare att kolla med oscilloskop. Spänningen blir högre ju högre varvtalet på hjulen är, typiskt något tiotal volt under körning.

På bilar med elektronik inbyggd i ABS-givarna, dvs hall-givare, är det svårt att förutsäga vad man får ut för värden vid en enkel ohmmätning. Den tekniken började dyka upp redan i mitten av 90-talet, först på bl a Renault och amerikanska GM-bilar. Så man får vara beredd på att även ganska gamla bilar idag kan ha sådana givare.
Citera
2026-09-03, 13:33
Medlem
Det är passivt abs system på min bil. Men ska försöka köra igen med oscilloskop, hissa upp fram och snurra hjulen. Men abs-sladden har 2 stift. Är det signal på ena och jord på andra? Har plus och minus pol på mitt oscilloskop. Måste jag jorda ena i karossen?

Kan köpa en multimeter åxå vad ska jag ha för inställning på den då när jag testar abs givaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in