2026-09-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Ett krav på urinprov är helt giltigt krav. Om en arbetslös person nekar en anställning pga av detta så ska ev bidrag blockeras omedelbart.
Återstår att försörja sig som kriminell då. Synd på tappad kompetens.
Citera
2026-09-03, 18:26
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Återstår att försörja sig som kriminell då. Synd på tappad kompetens.

Eller så ger man ett urinprov. Om inte - då får man stå sitt kast.
Citera
2026-09-03, 18:27
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Jag menade att om ett privat företag ställer som krav att alla nyanställda ska göra urinprov så är det något som är fullt rimligt att kräva.

En arbetslös person som då vägrar göra urinprov ska omedelbart stängas av från bidragssystemen. Eftersom neka urinprov inte är ett giltigt skäl till att tacka nej till ett jobb - om man lever på bidrag.
Vadå neka till urinprov?
Det bör väl va en förhandlingsfråga om arbetsgivaren vill köpa tjänsten att visa fittan och varan kroppsvätska.
Du menar alltså att detta är tjänster och varor som man behöver sälja utan ersättning för att få arbetslöshetsersättning?

Om en arbetsgivare nöjer sig med att bara stirra på fittan utan att köpa urinet utan att betala då, är det också skäl till att få nekad arbetslöshetsersättning?
Citera
2026-09-03, 18:28
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Vadå neka till urinprov?
Det bör väl va en förhandlingsfråga om arbetsgivaren vill köpa tjänsten att visa fittan och varan kroppsvätska.
Du menar alltså att detta är tjänster och varor som man behöver sälja utan ersättning för att få arbetslöshetsersättning.
Om en arbetsgivare nöjer sig med att bara stirra på fittan utan att köpa urinet utan att betala då, är det också skäl till att få nekad arbetslöshetsersättning?

Du svamlar och förlöjligar diskussionen - Du vet mycket väl vad jag menade men du kan givetvis välja att vrida och förvränga det i all oändlighet.

Det förändrar inte sakfrågan i botten.
Citera
2026-09-03, 18:32
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Du svamlar och förlöjligar diskussionen - Du vet mycket väl vad jag menade men du kan givetvis välja att vrida och förvränga det i all oändlighet.

Det förändrar inte sakfrågan i botten.
Är vi överens om att det som vi talar om kräver en blottning, något som i andra sammanhang är ett brott?
Denna tjänst vill arbetsgivaren köpa utan att betala, är vi överens om det?

Dessutom vill arbetsgivaren köpa en fysisk vara, kroppsvätska, även den utan att betala, är vi överens om det?

Om då den arbetssökande säger "låt oss diskutera vad detta kommer kosta dig som köpare av mina varor och tjänster", då ska den nekas arbetslöshetsersättning?

Detta låter som slaveri om du frågar mig, normalt på arbetsmarknaden är att man får betalt för sina varor och tjänster.
Citera
2026-09-03, 18:37
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Är vi överens om att det som vi talar om kräver en blottning, något som i andra sammanhang är ett brott?
Denna tjänst vill arbetsgivaren köpa utan att betala, är vi överens om det?

Dessutom vill arbetsgivaren köpa en fysisk vara, kroppsvätska, även den utan att betala, är vi överens om det?

Om då den arbetssökande säger "låt oss diskutera vad detta kommer kosta dig som köpare av mina varor och tjänster", då ska den nekas arbetslöshetsersättning?

Detta låter som slaveri om du frågar mig, normalt på arbetsmarknaden är att man får betalt för sina varor och tjänster.

Definitionen av att "köpa" i denna kontext är inte korrekt, så nej jag anser oss inte vara överens.
Korrekt att arbetsgivaren betalar ett företag för att utföra analysen av urinprovet. Urinprovet är en del som ställs som krav för att anställas på ett privat företag.

Om man nu anser att det är en produkt eller service som ska betalas av företag, föreslå detta och se vad som ges som svar. Oavsett - helt korrekt att ett sådant nekande ska leda till avstängning i bidragssystem.
Citera
2026-09-03, 18:44
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Definitionen av att "köpa" i denna kontext är inte korrekt, så nej jag anser oss inte vara överens.
Korrekt att arbetsgivaren betalar ett företag för att utföra analysen av urinprovet. Urinprovet är en del som ställs som krav för att anställas på ett privat företag.

Om man nu anser att det är en produkt eller service som ska betalas av företag, föreslå detta och se vad som ges som svar. Oavsett - helt korrekt att ett sådant nekande ska leda till avstängning i bidragssystem.
Vad är det du menar?
Arbete innebär att man säljer sitt arbete. Hur kan inte allt som en arbetsgivare begär av en arbetstagare vara ett köp?
Det är ju det som är skillnaden mellan lönearbete och slaveri, betalningen.

Här menar du på fullt allvar att en arbetsgivare ska få köpa sin arbetstagares kroppsvätska + tjänsten blottning, men ersättning ska arbetsgivaren inte betala för det ska gå under nån slags goodwill från arbetstagaren, ser du inte hur tokigt detta låter om man bryter ned det till vad det faktiskt är?

Jobbar man 10 minuter övertid får man extra ersättning men kroppsvätskor+blottning ska man sälja utan ersättning?

Du svarade inte heller på min fråga, om en arbetsgivare kräver mindre arbete av arbetstagaren, enbart blottning och helst under arbetsintervjun, ska ett nej tack till det också göra att arbetslöshetsersättningen dras in?
Senast redigerad av Kungenshora 2026-09-03 kl. 18:48.
Citera
2026-09-03, 18:55
Medlem
Kungenshoras avatar
En annan fråga som blir relevant om uteblivet drogtest är en risk, vem ska se till så arbetsgivaren lämnar drogtest? Facket?
Citera
2026-09-03, 20:20
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Vad är det du menar?
Arbete innebär att man säljer sitt arbete. Hur kan inte allt som en arbetsgivare begär av en arbetstagare vara ett köp?

För att du inte har signerat anställningsavtalet än och är inte anställd.

Citat:
Du svarade inte heller på min fråga, om en arbetsgivare kräver mindre arbete av arbetstagaren, enbart blottning och helst under arbetsintervjun, ska ett nej tack till det också göra att arbetslöshetsersättningen dras in?

Ja.

Citat:
En annan fråga som blir relevant om uteblivet drogtest är en risk, vem ska se till så arbetsgivaren lämnar drogtest? Facket?

Det brukar vara utlagd på en privatklinik. Det är nog lite olika vilka man använder men känner till att en del företag använder Previa tror jag det hette.
Citera
2026-09-03, 21:51
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Det kan ju också va så att kunderna vill att tjejerna som jobbar på ICA ska behöva visa fittan för att få plocka upp deras ostbågar på hyllorna. En del här i tråden tycker uppenbarligen det ska va så.
Där satt den!

Men skämt å sido, det är inte orimligt att inte vilja ha kriminella anställda.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2026-09-03 kl. 21:53.
Citera
2026-09-03, 21:52
Medlem
RutgerFuchss avatar
Fp
Citera
2026-09-03, 21:55
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Vad är det du menar?

Här menar du på fullt allvar att en arbetsgivare ska få köpa sin arbetstagares kroppsvätska + tjänsten blottning, men ersättning ska arbetsgivaren inte betala för det ska gå under nån slags goodwill från arbetstagaren, ser du inte hur tokigt detta låter om man bryter ned det till vad det faktiskt är?

Jobbar man 10 minuter övertid får man extra ersättning men kroppsvätskor+blottning ska man sälja utan ersättning?

Du vet att det är fullt frivilligt att inte jobba på ICA? Ditt dravel om slaveri faller därför platt som en oannkaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in