Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Jag kan svara ärligt på dina frågor .
Självklart kan Engström känt sig förväxlad om han pratar med LP och sen överhört ett annat vittne som istället beskriver hans plagg, efter hans språngmarsch
Men det skulle betyda att han tror sig blivit förväxlad när han springer efter polisen och flera minuter efter skotten..
Det betyder också att han skulle haft ett behärskat samtal med LP väldigt kort efter skotten där andra vittnen beskriver LP som hysterisk och oförmögen att klara av att svara på frågor !
Denna tråd verkar handla om att antingen tro på Engströms story eller inte !
Dom som inte tror på Engströms story har ju sen inga problem att kunna tänka sig att anledningen för lögnerna är i egenskap av att han är GM
Fint att du ville svara.
Dels är jag dock inte helt övertygad om att språngmarschen behövs utifrån att "förväxlingen" skulle kunna vara ett påhitt för att trycka på Lisbeths "rätta signalementet".
Men helt klart bör språngmarschen ha gjort sitt till om nu SE var övertygad om en förväxling.
Samtalet med Lisbeth är såklart grunden i detta. Om det var "behärskat" eller ej, som du försöker påstå, det vet vi inte.
Att Lisbeth fick förtroende för den något äldre SE är kanske svårt att tänka sig? Snarare än ungdomarna eller polisen?
Min poäng är att vi inte vet så mycket om vad som faktiskt hände på mordplatsen utan det vi kan läsa i materialet är endast små små fragment. Fragment styrda av vittnenas perception.
Vi vet alltså inte vad vittnena faktiskt sett eller hört, vi vet bara vad de sagt i förhören. Eller mer rätt, vad polisen tecknat ned.
Jag ser denna tråd som en blandning av dels de som är övertygade om SE's skuld, de som kan inte är övertygade men ändå ser honom som starkt misstänkt. De som tänker att man kan misstänka honom och de som totalt avfärdar honom. Många som avfärdar honom verkar dessutom ha andra favoritteorier.
Gällande de påstådda lögnerna, så finns ju alternativet att han även är ett vittne som skarvar.
Alf Lundin ljög ju mer uppenbart där han gick från att ha gjort en iakttagelse vid Adolf Fredriks kyrka till att han såg mordet...