Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Nja att vara oaktsam är inte mänskligt, det är mer dåligt omdöme.
Men om det går att bevisa att det inte gick att fysiskt se snipan föröver pga att kranen är ivägen. Och att regnet som kom in sista 7min innan kollison gjorde att de fick så bristfälliga radarekon. Som vi påvisat så är sista radarekot så litet och ligger rakt på den röda linjen så det är väldigt svårt att upptäcka.
Så är det inte ett fall av oaktsamhet. Då är det ett fall av olyckliga omständigheter och yttre faktorer som ledde till att olyckan var svår att undvika för de på bryggan.
Och som jag och Bobby redan varit inne på. Sannolikt så hade det inte ens hjälpt med en extra utkik för hade de sådan otur att snipan låg i exakt riktning 360 grader så är sannolikheten stor att den inte skulle kunna ses pga kranen.
Det gör att det mer handlar om otur än oaktsamhet
Hade inte regnet kommit hade han haft två jättetydliga ekon hela vägen sista 7 minuterna innan kollisionen och han hade inte behövt starta paddan för navigeringsprogrsmmet. Jag tror inte han missat dom då...
Som jag brukar upprepa emellanåt så finns ju The Swiss Cheese model inbyggd både i sjövägsregler, rutiner, bemanningskrav. Varje hål i osten innebär en möjlighet för en risk att resultera i en olycka. Med många lager (bemanning, teknik, ömsesidiga skyldigheter, rutiner) så kan de flesta olyckor undvikas. När ett lager brister, kommer olyckan närmre.
"Olyckliga omständigheter" händer hela tiden. Med rätt antal lager i schweizerosten så undviker man olyckor. När de brister, beror det ibland på försummelser. Ansvaret hos befälhavaren är att upprätthålla dessa lager.
I detta fallet hade nog en utkik hjälpt. Han hade stått babord på bryggvingen och haft fri sikt runt grävmaskinen. Han hade dessutom inte varit upptagen med iPad, styrning, navigation, radio etc. och kanske slängt en blick på radarn etc. för att ha koll på vad som finns att upptäcka. Bristen på utkik var ett kraftigt lager i Schweizerosten som var borta.