2026-09-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Jag vill påstå att noggrann uppsikt hade avstyrt olyckan med högre sannolikhet än något tekniskt hjälpmedel eller någon mobilapp.

Det är inte säkert.
Bättre teknisk utrustning hade hjälpt till.
Citera
2026-09-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det jag INTE gillar med FUPn är att dom inte har bilder från bryggan med kranen på (eller är jag blind?) i min mening ett strategiskt val av åklagaren för att kunna påvisa att sikten är bättre än vad den egentligen är.

När det gäller radar - vi vet inte om den bilden varit konstant vid T4 - eftersom inte båda båtar syns kan ju radarn ha flackat pga clutter. T.ex syns ju inte broderns båt på sista radarbilderna alls, vilket den definitivt borde, eller hur? Med det menar jag att radarbilderna inte ha behövt vara konstanta? Samtidigt om han under denna tid varit i sjå med att öppna upp sitt navigeringsprogrsmmet och bara kollat med ett halvt öra är det ju en källa till misstag.

Den filmen jag såg, som du skickade, så tyckte jag kommandobryggan är relativt smal (max 4-5 vad jag kan se, men kan ha fel). Jag tror inte det räcker i bredd för att kunna se "runt" fören. Och då tror jag att det till 99% inte hade gått och se snipan visuellt utan att gå ut på bryggvingen (då vinkeln givetvis blir annorlunda)

Om vi då vänder på utsiktsproblematiken. Han som låg framför, han behövde öppna en lucka, stämma dig rakt upp (man ser att luckan är rakt ovanför förarplatsen) och vrida på huvudet. En ren barnlek att upptäcka en båt i jämförelse med vad lotsen och kaptenen har från bryggen
Sidan 133
Citera
2026-09-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Lotsen skulle aldrig haft ensamt ansvar för fartygets framförande och menar också att han aldrig hade det. Och eftersom befälhavaren som "ensam utkik" satt bakom en dator så är det ju ganska tydlig försummelse, inte slarv. Börjar dessutom sikten minska (vilket kaptenen i o f s hävdar att den inte gjorde), så måste ju befälhavaren kalla upp en dedikerad utkik.

Lotsen har sitt uppdrag, sina verktyg och kanske till och med går helt fri. Att han var så upptagen med sina navigationsverktyg (a k a iPad) visar ju bara att helt ensam utkik inte är lämpligt i denna situation (i linje med reglerna). En pilot skulle aldrig få för sig att landa en B777 ensam i cockpit, eftersom det krävs två personer.

Så snarare ett regelbrott som ledde till bristande uppmärksamhet vid ett fel tillfälle. Inte slarv.

Hade inte alla dessa bekymmer kunnat lösas med bättre teknisk utrustning?
Citera
2026-09-03, 13:02
Avslutad
Citat:
Sidan 133

Syftade på bild inifrån kommandobryggsn med kranen framför, den är väl inte placerad på dom bilderna på sid 134

Jag hade önskat en bild från kommandobryggan där man ser fören och kranen samtidigt. Sådan bild finns väl inte?
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-03 kl. 13:07.
Citera
2026-09-03, 13:06
Medlem
Citat:
Jag hör dig,, och givetvis brister dom där. Men återigen så letar jag efter den mänskliga faktorn.
För jag tror inte en utkik hade sett snipan ändå, eftersom snipan när den är mindre än 1 km ifrån hamnar rakt 360grader framför ( det är först under 1 km då den blir visuellt synlig är vi överens om nu)

Och om du ser bilden jag visade på bryggan så syns inget 360 grader rakt framför. Även om du skulle gå 2m till styrbord resp babord på sidan har du ändå inte helt fritt synfält och lägg då till kranen som gör att den tar bort än mer... Jag skulle vilja påstå att det som hade krävts för att iaktta den var att utkiken gått ut på bryggvingen.

Då hade utkik behövt vara ute exakt mellan kl 21.22 och 21.25 för att öht få syn på snipan och det var då som det regnade som mest på hela resan. Att som utkik missa att gå ut under 3 min när det ösregnar, har det hänt förr eller är alla utkik ute minst en gång varannan minut eller oftare non-stop under hela resan?

Det verkar rimligt det du skriver.
Behöver inte fartyg bättre teknisk utrustning?
Tex Radar som ser i regn. Eller kameror med Ai som identifierar småbåtar ?
Citera
2026-09-03, 13:09
Medlem
Citat:
Avståndet är åtminstone 1 800 meter när jag tittar på kartan. Inte ens i klart solsken hade ju en kamera med den upplösningen fått en särskild tydlig bild. Oavsett så visar det ju på att sikten finnes.

Mer intressant är ju att snipan var inom 0,5 Nm för Misje Verde i sex minuter. Då brukar det ju inte vara särskilt svårt att se en snipa (om man försöker att kika runt grävskopan och gantrykranen då förstås). Jag avundas inte den lots eller styrman som tvingas jobba från den bryggan.

Om nu vissa fartyg är så "fel konstruerade",
varför har de inte bättre teknisk utrustning för att upptäcka småbåtar ?
Citera
2026-09-03, 13:11
Medlem
Citat:
Du har aldrig funderat på varför snickare och bilmekaniker säger samma sak? Dom mest korkade människor är folk med hög utbildning som går runt i slips och portfölj. Det spelar ingen roll vad man förklarar, för dom saknar förmåga att tänka.

Ditt klassförakt gör dig inte direkt till en mer pålitlig och opartiksk källa.

Jag är fullt medveten om att högutbildade och tränade personer också gör misstag. Det du påstod var att utbildning och erfarenhet var helt meningslöst och inte gör dig bättre på ditt jobb än "vem som helst".

Det är ett utomordentligt korkat påstående.
Citera
2026-09-03, 13:12
Medlem
Citat:
Syftade på bild inifrån kommandobryggsn med kranen framför, den är väl inte placerad på dom bilderna på sid 134

Jag hade önskat en bild från kommandobryggan där man ser fören och kranen samtidigt. Sådan bild finns väl inte?
Jo, jo, den står där: en grå grävmaskinsrumpa bakom det där förbaskade räckverket. Dessutom har någon bestämt att det är bra att montera 2 meter brett winschpaket ovanpå gantrykranen som skymmer en vinkel till - alldeles perfekt framför befälhavarens arbetsplats med datorn. Jag skulle vilja se ljusbilden i skymning/mörka moln med lite däcksbelysning på. Säkerligen ännu svårare.

EDIT: Hittade en bild från nattetid - tänk er att kika efter små lanternor mellan gantrykranar och ett hav av belysta ljusgröna ytor/vinklar/räcken. https://www.sverigesradio.se/artikel/norsk-lots-varnade-for-misje-verde-fore-tjornolyckan

Jag har själv spenderat 25 år på större segelfartyg. Där har vi, under segel, alltid utkik på fördäck av en anledning.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-03 kl. 13:21.
Citera
2026-09-03, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det verkar rimligt det du skriver.
Behöver inte fartyg bättre teknisk utrustning?
Tex Radar som ser i regn. Eller kameror med Ai som identifierar småbåtar ?

Jo det kan man tycka...

Så eftersom vi kan börja tyda det till att snipan är mer eller mindre omöjlig att se från kommandobryggan om den ligger exakt 360gradet mittåt och eftersom dom enda vaga radarbilderna dom sista 6.minuterna visar att den ene försvinner och den andre ligger exakt i den röda linjen som gör att dess trails försvinner, gör att det är högst mänskligt skulle jag vilja påstå, att missa den. Kanske till och med ett misstag majoriteten av alla lotsar skulle gjort vid exakt samma tidpunkt och yttre omständigheter (regn och uppstartande av padda och navigeringsprogrsm)
Citera
2026-09-03, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IknewIT
Ditt klassförakt gör dig inte direkt till en mer pålitlig och opartiksk källa.

Jag är fullt medveten om att högutbildade och tränade personer också gör misstag. Det du påstod var att utbildning och erfarenhet var helt meningslöst och inte gör dig bättre på ditt jobb än "vem som helst".

Det är ett utomordentligt korkat påstående.

Du förstår inte öht inte vad jag menar, så det är tämligen poänglöst att diskutera. Intellektuell förmåga - dvs förmåga att lära in massa siffror, språk, lagar, paragrafer etc - och intelligens är två helt olika saker.

Du behöver INTE vara smartare, mer skärpt, mer intelligent mer uppmärksam, bara för att du har en universitetsutbildning. Det är inte så hjärnan fungerar.
Citera
2026-09-03, 13:20
Medlem
Citat:
Jo det kan man tycka...

Så eftersom vi kan börja tyda det till att snipan är mer eller mindre omöjlig att se från kommandobryggan om den ligger exakt 360gradet mittåt och eftersom dom enda vaga radarbilderna dom sista 6.minuterna visar att den ene försvinner och den andre ligger exakt i den röda linjen som gör att dess trails försvinner, gör att det är högst mänskligt skulle jag vilja påstå, att missa den. Kanske till och med ett misstag majoriteten av alla lotsar skulle gjort vid exakt samma tidpunkt och yttre omständigheter (regn och uppstartande av padda och navigeringsprogrsm)

Tycker du att förbättringar är onödigt eller dyrt eller något annat ?
Citera
2026-09-03, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Tycker du att förbättringar är onödigt eller dyrt eller något annat ?

Det lär nog komma efter det här...

Dom lägger nog mer pengar på miljöcertifieringar och klimatåtgärder som allt annat i samhället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in