Citat:
Ursprungligen postat av
erkki17
Du verkar inte ha förstått något. Jag pratar om lagar som tvingar system att vara t.ex. air-gapped, nätverkssegmenterade och kräva fysisk bekräftelse av en eller flera människor. Olika nivåer av säkerhet för olika nivåer av kritikalitet.
Säg mig, hur tar en ASI kontroll över ett sådant system där det inte finns någon ingång via Internet och där flera människor fysiskt behöver manövrera reglage?
Hackingverktyg, cyberterrorister och andra Kriminella Neurala Nätverk kommer fortsätta göra det som de brukar göra. T.ex. Hitta säkerhetsluckor i de säkerhetsmekanismer du beskriver. En ASI kommer att hitta på hundratals fler sätt som inte du eller jag har någon möjlighet att förutspå i dag. IT-säkerhet blir inte perfekt bara för att du tycker det eller för att du skriver ner det som en regel.
AGI-agenter kommer inte att användas på ett hypersäkert sätt i air gapped AI-labratorier som du tänker dig (även om du tänker ganska rätt där om hur det
borde fungera). AGI:er kommer att vara uppkopplade till Internet eftersom användarna vill att de ska komma åt sin Google Drive, Github, Google sök, väderleksrapporten, nyheterna, osv, etc.
Volymerna har stor betydelse. Låt säga att risken för ett intrång hos någon svensk myndighet är 0,1 promille. Det räcker inte när du har en situation som nedan multiplicerat med 1000. Då kommer vi att se flera intrång varje dag. Även om du skriver i en lag att det inte får ske.
Roughly 1200 agents meant to be isolated from one another found a way to
communicate with one another on an unsanctioned message board, sending over
70,000 messages and files during the investigation period. Of these agents, 700 went on
to participate in the attack on Hugging Face.
https://metr.org/hugging-face-incident-report-aug-2026.pdf