2026-09-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Då intet nytt framkommit om utredningen i media är samtalen om T ej längre lika frekventa i det sammanhang jag delar med T. Kollegor till T har kallats till, eller medverkat vid, förhör.
Tack för att du berättar. Intressant att polisen vill höra flera personer i omgivningen inklusive kollegor.

Ja, vardagen tuffar på och man får förhålla sig till läget. Går väl inte att prata hela tiden även om det är viktigt att kunna prata med dem man har omkring sig.
Citat:
Det finns en utbredd önskan och förhoppning om att han kommer göra rätt för sig i frågan om att avge ett sanningsenligt vittnesmål.
Ja, man får verkligen hoppas att TN vill och kommer (om han inte redan har gjort det) berätta sanningen.
Citera
2026-09-02, 14:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Jag har tagit del av uppgifter om att grannars övervakningssystem fångat kritiskt videomaterial som används i utredningen. Är det något du kan bekräfta eller dementera?
Varken eller men skicka PM på vilka grannar det skulle vara så kan jag säkerligen besvara om de har övervakningskamera eller inte.
Citera
2026-09-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Bevisläget är enormt bra. Så du behöver inte oroa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Feststilade: Vi är några som har spekulerat i alternativen: övervakningskamera/ljudupptagning.
Citat:
Det finns två anledningar till att jag håller inne på det.
1. Advokaten ska inte få något gratis
2. Med respekt för familjen
Citat:
Jag har tagit del av uppgifter om att grannars övervakningssystem fångat kritiskt videomaterial som används i utredningen. Är det något du kan bekräfta eller dementera?
Mycket intressant! Om nu KillenArCP svarar på själva utredningsfrågan.
Citera
2026-09-02, 14:16
Medlem
Citat:
Varken eller men skicka PM på vilka grannar det skulle vara så kan jag säkerligen besvara om de har övervakningskamera eller inte.
nostradamus1966 har inte behörighet skicka PM än. Fattas 33 inlägg och en vecka. Det är i så fall om någon moderator skulle vara beredd att vara mellanhand (vilket jag har noll koll på om man vill) och om nostradamus tycker det vore en bra väg. Kan ju vara känsliga uppgifter.
Citera
2026-09-02, 14:28
Medlem
Citat:
Jag har tagit del av uppgifter om att grannars övervakningssystem fångat kritiskt videomaterial som används i utredningen. [..]
Om uppgiften stämmer, så bör ju vid det här laget, polisen ha presenterat uppgiften om videoupptagning för TN och givit honom möjlighet att förklara det som syns där.

Hoppas det inte är något som annars kan försvåra förundersökningen (dvs för tidig uppgift om video).

Men kanske har åklagaren för avsikt att nämna uppgiften vid den kommande häktningsförhandlingen.
Citera
2026-09-02, 15:22
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Då intet nytt framkommit om utredningen i media är samtalen om T ej längre lika frekventa i det sammanhang jag delar med T. Kollegor till T har kallats till, eller medverkat vid, förhör. Det finns en utbredd önskan och förhoppning om att han kommer göra rätt för sig i frågan om att avge ett sanningsenligt vittnesmål.
Tack för din information. En önskan och förhoppning är ju något vi alla delar, finns det något som skulle kunna indikera en ”tro” om att han kommer att berätta sanningsenligt? Om man känner en person väl så kanske man kan ha en uppfattning om det men å andra sidan så är jag rätt övertygad om att de inte sett framför sig att de skulle sitta i ett förhör gällande en kollegas utförda mord så allt man tänkt och trott ställs säkert på ända.
Citera
2026-09-02, 15:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Inlägget inte till mig, men spontant tänker jag på det hemska mord där en kille och tjej mördade killens mor och styckade henne. De fångades på någons kamera som (olagligt) täckte en del av gatan. Man ser paret komma dragandes på en kärra på gatan.

I det här fallet kan han kanske fångats på någons övervakningskamera i samband med att han letade efter ett tomt hus att duscha i? Möjligen upptäckte han kameran, men då är det för sent? Då är han möjligen blodig, har blodiga kläder?

Med detta i tankarna, är jag lite åter och spekulerar om tid för dådet. Gör man inbrott mitt på dagen? Kanske om det går att göra där ingen har insyn.

Då ringar en sådan filmsekvens in en tid där man vet att hon är avliden. Många vittnesuppgifter finns det också, vilket tydliggör tidslinjen.
Senast redigerad av notknapparen 2026-09-02 kl. 15:58.
Citera
2026-09-02, 19:55
Medlem
Citat:

Jag har ingen koppling till Sollenkroka ö och således ingen information om vilka grannar det skall röra sig om.
Citera
2026-09-02, 20:01
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Jag har ingen koppling till Sollenkroka ö och således ingen information om vilka grannar det skall röra sig om.
Okej, hur har du fått informationen?
Citera
2026-09-02, 20:26
Medlem
Citat:
Okej, hur har du fått informationen?

Detta skulle jag helst avstå från att delge i dagsläget Jag är bekant med T genom arbete och mina källor finns inom konst- och kultur.
Citera
2026-09-02, 21:25
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inlägget inte till mig, men spontant tänker jag på det hemska mord där en kille och tjej mördade killens mor och styckade henne. De fångades på någons kamera som (olagligt) täckte en del av gatan. Man ser paret komma dragandes på en kärra på gatan.

I det här fallet kan han kanske fångats på någons övervakningskamera i samband med att han letade efter ett tomt hus att duscha i? Möjligen upptäckte han kameran, men då är det för sent? Då är han möjligen blodig, har blodiga kläder?

Med detta i tankarna, är jag lite åter och spekulerar om tid för dådet. Gör man inbrott mitt på dagen? Kanske om det går att göra där ingen har insyn.

Då ringar en sådan filmsekvens in en tid där man vet att hon är avliden. Många vittnesuppgifter finns det också, vilket tydliggör tidslinjen.
Nu har jag inte järnkoll på just Sollenkroka ö men det är vanligt på den typen av öar att det är relativt gammal bebyggelse med stora tomter = inte mycket insyn mellan husen. På just Sollenkroka ö finns det enligt uppgift cirka 65 fastigheter och det är en kuperad terräng med en del skog vilket skulle kunna göra det möjligt att göra inbrott även under dagtid. Eftersom det heller inte är så många fastigheter kanske man som boende har lite koll på vilka som är i sina respektive hus så han kanske inte behövde leta efter ett tomt hus.
Citera
2026-09-02, 21:35
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Övertygad om att han väger sina ord på guldvåg och att just tumult mycket väl kan indikera att han kommer att hävda att båda var delaktiga i detta ”tumult” som sedan ledde fram till ”denna allvarliga sak”.. Av det vi fått fram är min uppfattning att han är mycket försiktig med vad han säger för att kunna presentera ett händelseförlopp som mildrar hans egna ansvar.
Håller inte med - att TN använder ord som ”tumultartat” är i linje med vad en tidigare ”dejt” skrev om: att han använde ord som ”pickalurven”.

Har träffat många personer som använder språket för att på något sätt, antingen särskilja sig från gängse normer, eller så är de helt enkelt på spektrat.

Blev påmind då jag läste om ”pickalurven” att det fanns ett sådant språkligt drag hos TN, medvetet eller omedvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in