2026-09-02, 10:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Får också för mig att den natten blev jobbig med händelser eller i vart fall ordbyten. Kanske sen utan sömn - för framförallt TN. Ilska, frustration.

Rena spekulationer, när man försöker få saker (tiden mm) att gå ihop.

Det kan vara så att några av uppgifterna vi har inte stämmer. Media är inte alltid pålitlig, om det inte är direktcitat från någon (om ens då).

Om jag inte minns fel, citerades t ex Stefan Davidssons advokat felaktigt. I någon av media stod det ( typ citat) "Jag vet att han inte är skyldig till mord". Tror att detta felaktiga citat fanns länge kvar, men ändrades sedan med ett inte i hans citat.

Detta sena dopp, som i Expressen ska ha varit vid midnatt, kan vara samma som nämnts vid 19- tiden? Eller är det två bad? Eller två olika händelser, varav den ena en promenad?

Man försöker få ihop tidslinjen, med den kanske osäkra uppgiften om midnatt som den sista observationen av kvinnan, med varför hon inte svarat i sin mobil, vilket enligt uppgifter i Expressen ska ha varit ovanligt:

"Den mördade kvinnan skulle få besök av sin familj i sommarhuset på ön Sollenkroka.

De ringer redan kvällen innan, måndagen den 3 augusti, utan att få svar vilket är ovanligt. En granne säger att han ser kvinnan och hennes nye pojkvän gå ner för att ta ett bad vid midnatt. När familjen inte får svar på tisdagsmorgonen stiger oron och de åker ut till ön där de hittar kvinnan inne i sommarhuset, död.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Av detta uppfattar jag det dessutom som att besöket av familjen ska vara just tisdagen den 4:e augusti.

Alla famijer har sina egna "regler" och vanor. T ex kan det vara så att man alltid pratar ihop sig lite om tider, om något ska tas med, om hur huset/lgh hemma ska lämnas ( t ex vattning, post, matrester, sopor osv). I andra familjer kanske man redan har pratat ihop sig inna, och man behöver inte höras på nytt om det.

Av artikeln känns det ändå som att man brukar höras, och att kanske ÅÅ brukar svara.

Och vet vi något om vid vilken tidpunkt anhöriga ska ha ringt till ÅÅ?
Citera
2026-09-02, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Bra jobbat att du hittade uppgiften om midnatt! Håller med, vittnesuppgifter angående tidpunkter kan handla om att man t ex blandat ihop.

Lyssnade igenom Jessica i podden igår kväll och där sägs inget annat om tidpunkten - där BO/MGM sågs gående på en väg - förutom 19-tiden. (Skrev lite om vad som sas i podden här).

Så, eventuellt - enligt uppgift till Expressen - sågs BO/MGM vid midnatt, natten mot den 4 aug.

I det här fallet, tänker jag att det gått så kort tid melan "den sista vittnesuppgiften om att ÅÅ sågs i livet" till att det cirkulerar helikoptrar och ryktet snabbt sprider sig på ön. Då är det bara timmar mellan en sådan iakttagelse till att man kanske får veta om det hemska. Då känns det säkrare från vittnets uppgifter.

Däremot kan media ha fått uppgiften från någon på ön, där den gått i flera led. Eller att man missupfattat det hela.
Citera
2026-09-02, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Klistrar in lite från podden (podd av bland annat Jessica som har hus ute på Sollenkroka ö + Malin, MG). Dels så kan det dyka in nya användare i tråden som inte hört poddavsnittet och dels tycker jag det är bra för egen del att fräscha upp minnet.

Angående måndagskvällen:

Jessica berättar att en person på ön hade sett (på måndagskvällen) när BO och MGM ska ha gått på en väg, där BO (enligt vittnet) noterade att kvinnan gick framför mannen.

Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."

Vittnet ska ha sagt (om situationen där BO går framför mannen på en väg):
"det där är inte ett par som är sams".
Lite svårt som lyssnare att veta vad som eventuellt är övertolkningar (Jessica) för att facit finns nu. Men uppfattade det ändå som Jessica försöker berätta rakt upp och ner i stora delar.

Bröt sig in i annat hus för att duscha:
Och så uppgiften om att MGM bröt sig in i ett hus för att duscha:
"Sen hade han brutit sig in i ett hus och gått och duschat hos en familj"
"På vår ö. Hos typ våra grannar"
Hundskall vid 01-tiden:
I podden nämnde Jessica också en uppgift som kom från hennes son + sonens kompis som hade följt med ut till Jessicas hus på ön. Sonen och kompisen sov själva i en mindre stuga på deras tomt.
Pojkarna berättade att dom vid 01-tiden natten mot tisdag hade hört hundskall.
Detta berättade Jessica för polisen.

Hundskall alltså. Kan ju ha berott på alla möjliga saker - men ändå intressant.

Dom spekulerade även om att eftersom en närstående kände sig orolig över att inte få tag i BO på måndagen och sen åkte ut: så menade podd-duon att den närstående "visste".
MG: Då måste ju han ha vetat!?

Jessica: Exakt.

Jessica: Han måste ha vetat att det var något som inte var okej. Om jag inte hade fått tag på min mamma på ett dygn så vet jag inte om jag hade åkt dit, förstår du?
Han måste ju ha vetat att det var nånting som INTE var okej.

MG: Att hon var orolig eller att hon var rädd?

Jessica: Ja.
Nu kan det kanske beror på adra saker att den närstående åkte ut. Dels så var det väl inplanerat att den närstående skulle komma dit.
Och dessutom finns uppgift (?) om att man ska ha sökt TN men inte fick tag i honom heller. Vilket kan har varit tillräckligt onormalt för att sen åka ut (att inte få tag i NÅGON av dom, om dessutom man får ett meddelande om att "den här mobilen går inte att nå just nu" -- dvs TNs).

Men jag vill inte säga emot Jessica och Malin, som spekulerar i om den närstående redan visste att det kanske var något problem med relationen eller med TN.

Förlåt om jag är rörig nu. Läser bakifrån i tråden till där jag läste senast. Det blir så eftersom jag inte riktigt har tid att läsa allt.

Något som jag tänkt på några gånger är varför TN ska behöva bryta sig in i annans hus för att duscha?

Det kan förstås bero på att han nu är rädd för att anhöriga ska komma ut, medan han själv står i duschen och spolar av sig blod.

Det kan också bero på att han tänker att han inte kommer vilja ta på sig mordet, eller att han själv har med det att göra, och inte vill att det ska finnas blod i brunnen. Vilket makes no sence, då ett inbrott naturligtvis kommer att kopplas till honom (borde han ju tänka).

En tanke som kommer upp; kan det vara så att hon ligger avliden i badrummet?

I en artikel i Expressen står det ju att man inte kan se några uppenbara spår av tumult. Visserligen står båda dörrarna öppna, men i köket syns inget. Det ligger glasögon på bordet.

Tillägg:

Blev något märkligt med mitt inlägg, och kan ej se vad som har hänt. Raderar den del som inte verkar funka, och gör ett tillägg separat.
Senast redigerad av notknapparen 2026-09-02 kl. 11:42.
Citera
2026-09-02, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Tillägg till ovantående inlägg, svar till To. Ivrig::

"När polisen kommer till huset, som består av två separata huskroppar, står båda dörrarna vidöppna. I övrigt bär det mörkbetsade sommarhuset inga uppenbara spår av tumult. Grillen är övertäckt, Grythyttanmöblerna står i ordning kring bordet på trädäcket och parasollet är nedfällt. Inte heller köket bär några tydliga spår av bråk. På köksbordet ligger flera läsglasögon."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Jag misstänker att det är Expressens reporter som gör observationerna eftersom man nämner utomhusmiljön runt huset, och bara köket. Kan man se in i detta bakom avspärrningarna kanske?

Man nämner ju inte heller det sönderkrossade fönstret i denna artikel.

Tillägg:

Från TV 4 Nyheterna, där man hänvisar till handlingar, vilket gör uppgifterna mer tillförlitliga:

"Senare reagerade patrullen på att ett stort fönster var sönderslaget. Polisens bedömning var att rutan hade krossats inifrån byggnaden.

Enligt samma handlingar som TV4 Nyheterna tagit del av tyckte poliserna att det såg ut som att någon sedan samlat ihop glasbitarna i en hög på marken utanför. Patrullerna började dokumentera platsen innan man spärrade av för en teknisk undersökning.
"

https://www.tv4.se/artikel/3IKRrbf2kUB2O7PASihUp/nya-uppgifter-fran-mordplatsen-glasbitar-i-en-hoeg
Senast redigerad av notknapparen 2026-09-02 kl. 11:43.
Citera
2026-09-02, 13:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Absolut ovanligt men det mesta i det här fallet kan nog sägas kategoriseras in under ovanligt.
Har tänkt på att GM sa att det blivit "tumultartat" på morgonen. Jag ser det som att han vill lägga lite av ansvaret på offret. Tippar på att han låg och tänkte ut vilka ord han skulle använda när han låg hopkrupen i båten.
Även om en person själv kanske kan orsaka tumult.
Citera
2026-09-02, 13:13
Medlem
Helt rätt - ordet ”tumult” är inte lika kraftfullt som ”bråk”, ”slagsmål” eller ”våldsamheter”. Istället signalerar ”tumult” mer mot oreda…?
Jag tycker att det är ett fegt ordval, när nu ”tumultet” resulterar i MORD.
Citera
2026-09-02, 13:15
Medlem
… eller är det med sikte på DRÅP som MG använder ordet ”tumult”?
Citera
2026-09-02, 13:30
Medlem
Citat:
Klistrar in lite från podden (podd av bland annat Jessica som har hus ute på Sollenkroka ö + Malin, MG). Dels så kan det dyka in nya användare i tråden som inte hört poddavsnittet och dels tycker jag det är bra för egen del att fräscha upp minnet.

Angående måndagskvällen:

Jessica berättar att en person på ön hade sett (på måndagskvällen) när BO och MGM ska ha gått på en väg, där BO (enligt vittnet) noterade att kvinnan gick framför mannen.

Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."

Vittnet ska ha sagt (om situationen där BO går framför mannen på en väg):
"det där är inte ett par som är sams".
Lite svårt som lyssnare att veta vad som eventuellt är övertolkningar (Jessica) för att facit finns nu. Men uppfattade det ändå som Jessica försöker berätta rakt upp och ner i stora delar.

Bröt sig in i annat hus för att duscha:
Och så uppgiften om att MGM bröt sig in i ett hus för att duscha:
"Sen hade han brutit sig in i ett hus och gått och duschat hos en familj"
"På vår ö. Hos typ våra grannar"
Hundskall vid 01-tiden:
I podden nämnde Jessica också en uppgift som kom från hennes son + sonens kompis som hade följt med ut till Jessicas hus på ön. Sonen och kompisen sov själva i en mindre stuga på deras tomt.
Pojkarna berättade att dom vid 01-tiden natten mot tisdag hade hört hundskall.
Detta berättade Jessica för polisen.

Hundskall alltså. Kan ju ha berott på alla möjliga saker - men ändå intressant.

Dom spekulerade även om att eftersom en närstående kände sig orolig över att inte få tag i BO på måndagen och sen åkte ut: så menade podd-duon att den närstående "visste".
MG: Då måste ju han ha vetat!?

Jessica: Exakt.

Jessica: Han måste ha vetat att det var något som inte var okej. Om jag inte hade fått tag på min mamma på ett dygn så vet jag inte om jag hade åkt dit, förstår du?
Han måste ju ha vetat att det var nånting som INTE var okej.

MG: Att hon var orolig eller att hon var rädd?

Jessica: Ja.
Nu kan det kanske beror på adra saker att den närstående åkte ut. Dels så var det väl inplanerat att den närstående skulle komma dit.
Och dessutom finns uppgift (?) om att man ska ha sökt TN men inte fick tag i honom heller. Vilket kan har varit tillräckligt onormalt för att sen åka ut (att inte få tag i NÅGON av dom, om dessutom man får ett meddelande om att "den här mobilen går inte att nå just nu" -- dvs TNs).

Men jag vill inte säga emot Jessica och Malin, som spekulerar i om den närstående redan visste att det kanske var något problem med relationen eller med TN.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förlåt om jag är rörig nu. Läser bakifrån i tråden till där jag läste senast. Det blir så eftersom jag inte riktigt har tid att läsa allt.

Något som jag tänkt på några gånger är varför TN ska behöva bryta sig in i annans hus för att duscha?

Det kan förstås bero på att han nu är rädd för att anhöriga ska komma ut, medan han själv står i duschen och spolar av sig blod.

Det kan också bero på att han tänker att han inte kommer vilja ta på sig mordet, eller att han själv har med det att göra, och inte vill att det ska finnas blod i brunnen. Vilket makes no sence, då ett inbrott naturligtvis kommer att kopplas till honom (borde han ju tänka).

En tanke som kommer upp; kan det vara så att hon ligger avliden i badrummet?
Ja, den tanken har funnits hos mig också. Men om uppgiften stämmer om inbrott och dusch i annans hus, så kan det finnas fler förklaringar precis som du är inne på
- vill inte stå i huset och duscha av sig blod om BOs närstående plötsligt dyker upp?
- vill inte att det ska komma blodrester i den duschen?
- BO finns avliden i dusch eller i närheten - vill distansera sig från känslor/kropp?

Kanske ingick dusch i annans hus i en begynnande strategi om "det var någon okänd person som gjorde detta"...

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I en artikel i Expressen står det ju att man inte kan se några uppenbara spår av tumult. Visserligen står båda dörrarna öppna, men i köket syns inget. Det ligger glasögon på bordet.

Tillägg:

Blev något märkligt med mitt inlägg, och kan ej se vad som har hänt. Raderar den del som inte verkar funka, och gör ett tillägg separat.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Har tänkt på att GM sa att det blivit "tumultartat" på morgonen. Jag ser det som att han vill lägga lite av ansvaret på offret. Tippar på att han låg och tänkte ut vilka ord han skulle använda när han låg hopkrupen i båten.
Även om en person själv kanske kan orsaka tumult.
Kanske (lägga ansvar, som TaxenSixten skriver). Alternativt använda ett mildare ord än "dödade henne".
Citat:
Ursprungligen postat av kilian86
… eller är det med sikte på DRÅP som MG använder ordet ”tumult”?
Möjlig förklaring.

I vilket fall låter det som en rejäl omskrivning av det som skedde.
Citera
2026-09-02, 13:41
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ja, den tanken har funnits hos mig också. Men om uppgiften stämmer om inbrott och dusch i annans hus, så kan det finnas fler förklaringar precis som du är inne på
- vill inte stå i huset och duscha av sig blod om BOs närstående plötsligt dyker upp?
- vill inte att det ska komma blodrester i den duschen?
- BO finns avliden i dusch eller i närheten - vill distansera sig från känslor/kropp?

Kanske ingick dusch i annans hus i en begynnande strategi om "det var någon okänd person som gjorde detta"...

Kanske (lägga ansvar, som TaxenSixten skriver). Alternativt använda ett mildare ord än "dödade henne".

Möjlig förklaring.

I vilket fall låter det som en rejäl omskrivning av det som skedde.
Övertygad om att han väger sina ord på guldvåg och att just tumult mycket väl kan indikera att han kommer att hävda att båda var delaktiga i detta ”tumult” som sedan ledde fram till ”denna allvarliga sak”.. Av det vi fått fram är min uppfattning att han är mycket försiktig med vad han säger för att kunna presentera ett händelseförlopp som mildrar hans egna ansvar.
Citera
2026-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Övertygad om att han väger sina ord på guldvåg och att just tumult mycket väl kan indikera att han kommer att hävda att båda var delaktiga i detta ”tumult” som sedan ledde fram till ”denna allvarliga sak”.. Av det vi fått fram är min uppfattning att han är mycket försiktig med vad han säger för att kunna presentera ett händelseförlopp som mildrar hans egna ansvar.
Befarar att det kan komma att visa sig att du har rätt. Om man ska tro rykten om bra bevisning samt beaktat omständigheterna i övrigt: han lär dömas. Frågan är om han kan krångla sig ur en morddom och få det till dråp. Hoppas att KillenArCP och Biskopen har rätt om stark bevisning och att domen blir exakt så som det ska vara.

KillenArCP den 9 aug:
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Bevisläget är enormt bra. Så du behöver inte oroa dig.
Citera
2026-09-02, 13:58
Medlem
Då intet nytt framkommit om utredningen i media är samtalen om T ej längre lika frekventa i det sammanhang jag delar med T. Kollegor till T har kallats till, eller medverkat vid, förhör. Det finns en utbredd önskan och förhoppning om att han kommer göra rätt för sig i frågan om att avge ett sanningsenligt vittnesmål.
Citera
2026-09-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Bevisläget är enormt bra. Så du behöver inte oroa dig.

Jag har tagit del av uppgifter om att grannars övervakningssystem fångat kritiskt videomaterial som används i utredningen. Är det något du kan bekräfta eller dementera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in