2026-08-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Olovlig graffiti har väldigt mycket med politik att göra. Det finns en anledning till att det bara var graffiti på en sida av Berlinmuren. "Öööh, men Östtyskland var ju vänster, och SD är ju höger".

Svensk höger är Mao Zedong i pinstripekostym.

Om du har målat olovlig graffiti och röstat på SD innan Tidöregeringen så har du varit naiv. Om du fortfarande målar olovlig graffiti, och fortfarande överväger att rösta på SD, så är du utvecklingsstörd. Utöver skadestånd kommer du få separata böter för varenda tag om din konstnärliga verksamhet uppdagas efter den 1 januari 2029. https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/

Fast det är ju inget nytt, man har kunnat bli dömd för varenda tag i typ två decennier nu. Problemet för åklagarna är att de måste kunna bevisa att du gjort varenda en kombinerat med att det läggs väldigt lite utredningsresurser på graffiti, så det är väldigt sällsynt att det händer.

Att de vill ta bort mängdrabatt är generellt något bra, i synnerhet för sexualbrott och grova våldsbrott. Det vill sossarna också som jag förstått det.
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-08-30 kl. 23:19.
Citera
2026-08-31, 08:31
Medlem
Citat:
Olovlig graffiti har väldigt mycket med politik att göra. Det finns en anledning till att det bara var graffiti på en sida av Berlinmuren. "Öööh, men Östtyskland var ju vänster, och SD är ju höger".

Svensk höger är Mao Zedong i pinstripekostym.

Om du har målat olovlig graffiti och röstat på SD innan Tidöregeringen så har du varit naiv. Om du fortfarande målar olovlig graffiti, och fortfarande överväger att rösta på SD, så är du utvecklingsstörd. Utöver skadestånd kommer du få separata böter för varenda tag om din konstnärliga verksamhet uppdagas efter den 1 januari 2029. https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/

OKej du kanske är en av dom tungt politiska målarna men jag har nästan aldrig träffat såna, dom flesta har haft väldigt lite intresse av politik.
Jag personligen ser ingen större koppling heller, målandet är fortfarande olagligt oavsett vilka som styr. Jag tänker liksom inte på graffiti är jag röstar.
Citera
2026-08-31, 10:21
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenareeeee
Fast det är ju inget nytt, man har kunnat bli dömd för varenda tag i typ två decennier nu. Problemet för åklagarna är att de måste kunna bevisa att du gjort varenda en kombinerat med att det läggs väldigt lite utredningsresurser på graffiti, så det är väldigt sällsynt att det händer.

Man har inte kunnat bli dömd för 300 tags, och kommer inte kunna bli det innan den 1 januari 2029, som jag har förstått det. Graffiti är ett artbrott, i dubbel bemärkelse. Och det är den typen av brott som kommer resultera i väldigt höga böter och väldigt långa fängelsestraff. https://sv.wikipedia.org/wiki/Artbrott

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
OKej du kanske är en av dom tungt politiska målarna men jag har nästan aldrig träffat såna, dom flesta har haft väldigt lite intresse av politik.
Jag personligen ser ingen större koppling heller, målandet är fortfarande olagligt oavsett vilka som styr. Jag tänker liksom inte på graffiti är jag röstar.

Jag skulle inte klassa mig själv som en "tungt politisk målare". Jag bara konstaterar att det är extremt tveksamt att olovlig graffiti utanför konstgallerier hade existerat idag om Sverigedemokraterna hade styrt Sverige i flera årtionden. Det kanske hade funnits lagliga väggar, men de hade nog varit väldigt undangömda, och deras attraktionsvärde för "Pelle 15 år" hade nog varit ganska begränsat, så 99% av graffitin som vi har vant oss vid de senaste 40 åren hade inte existerat i parallelluniversumet där någon döpte om Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna år 1965, eller där Hitler vann Andra världskriget eller Stalin vann Tredje världskriget. Däremot hade det funnits annan typ av regimfientlig graffiti.
Citera
2026-08-31, 12:06
Medlem
Citat:
Man har inte kunnat bli dömd för 300 tags, och kommer inte kunna bli det innan den 1 januari 2029, som jag har förstått det. Graffiti är ett artbrott, i dubbel bemärkelse. Och det är den typen av brott som kommer resultera i väldigt höga böter och väldigt långa fängelsestraff. https://sv.wikipedia.org/wiki/Artbrott

Man har kunnat bli dömd för precis så många tags/throwups/målningar som åklagaren har kunnat bevisa.

Jag hävdar inte att det inte kommer bli någon skillnad om de tar bort mängdrabatten — det har jag ingen aning om — bara att man i många år har kunnat bli dömd för alla grejer en åklagare har kunnat bevisa. Det finns många fall då det hänt.

Citat:
Jag skulle inte klassa mig själv som en "tungt politisk målare". Jag bara konstaterar att det är extremt tveksamt att olovlig graffiti utanför konstgallerier hade existerat idag om Sverigedemokraterna hade styrt Sverige i flera årtionden. Det kanske hade funnits lagliga väggar, men de hade nog varit väldigt undangömda, och deras attraktionsvärde för "Pelle 15 år" hade nog varit ganska begränsat, så 99% av graffitin som vi har vant oss vid de senaste 40 åren hade inte existerat i parallelluniversumet där någon döpte om Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna år 1965, eller där Hitler vann Andra världskriget eller Stalin vann Tredje världskriget. Däremot hade det funnits annan typ av regimfientlig graffiti.

Fast det finns ju t.o.m. graffiti i amerikanska stater där målare riskerar flera år i fängelse, så nog hade det existerat trots hårdare straff. I mer begränsad utsträckning än idag? Med största sannolikhet, men definitivt inte helt icke-existerande.

Jag har inget emot mängdrabatt när det kommer till de flesta brott förutom sexualbrott och grova våldsbrott (det kan förstås finnas förmildrande omständigheter vid våldsbrott, jag snackar om överlagda mord, oprovocerade misshandlar o.s.v.). Finns definitivt brottskategorier jag inte kommer på just nu, men jag tror min inställning framgår av de jag nämnde.
Det är såpass omoraliskt och fel att en våldtäktsman får mindre straff per våldtäkt ju fler han våldtar att jag är beredd att s.a.s. ”offra” graffitin om det är vad som krävs för att det ska ändras. Jag hoppas dock verkligen att det i slutändan blir så att det bara kommer gälla vissa grova brott, som t.ex. de jag nämnde ovan.

Ifall Hitler vunnit VK2 är jag däremot beredd att hålla med dig om att vi troligen inte haft någon graffitiscen, haha. I det fallet pratar vi ju dock om stenhård diktatur, vilket inte känns riktigt relevant i en svensk kontext.
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-08-31 kl. 12:10.
Citera
2026-09-01, 08:34
Medlem
Jag har ett jobb att gå till, har inte tid att ägna mig åt att vandalisera.
Citera
2026-09-01, 08:41
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Svaret är det motsatta. Vi till höger BRYR oss om vår närmiljö t.ex hus, byggnader, parker. Medans klottraren bara bryr sig om sitt narcissistiska ego: att få credd genom att synas, genom att förstöra andras egendom.

Faktiskt en bra spaning av TS. Det mentalt sjuka i att anse att man som individ kan ta över ett samhälle. Men ett samhälle bygger på samarbete inte på individualism. Annars blir det kaos, som i afrika.

Det existerar inget klotter i asien t.ex Japan och Sydkorea, perfekt rena städer, underbara att bo i. Min gamla hemstad Lund är motsatsen, fyllt med egon som lämnat spår efter sig och jag tyckte alltid Lund såg ut som en håla när jag kom hem från rena asien.

Allt ovan stämmer politiskt in på vänstern. Om man känner till att ytter-vänstern inte är intresserade av människor och hur de har det. De är bara intresserade av att störta samhället. Att förstöra andras miljö är en liten del i det. Men när en vänsterman blir gammal blir han alltid Höger och värnar om sitt hem.
Hellre klotter än övervakning / social utfrysning iofs.
Citera
2026-09-01, 08:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Det handlar inte om höger eller vänster. Det handlar om hur modig man är som person.
Om en person sprayar en vägg när den är arg över ett förtryck, så gör den andra personen någonting konstruktivt åt det istället.

Modig?
Handlar mer om destruktiv personlighet.
Citera
2026-09-02, 10:22
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Man har kunnat bli dömd för precis så många tags/throwups/målningar som åklagaren har kunnat bevisa.

Jag hävdar inte att det inte kommer bli någon skillnad om de tar bort mängdrabatten — det har jag ingen aning om — bara att man i många år har kunnat bli dömd för alla grejer en åklagare har kunnat bevisa. Det finns många fall då det hänt.

Det finns förmodligen inte ett enda sådant fall eftersom man med "straffrabatten" (eller vad det heter på juridiskt finspråk) så har du enbart kunnat dömas till skadestånd för de olika härverken, inte till en utökad straffpåföljd.

Citat:
Fast det finns ju t.o.m. graffiti i amerikanska stater där målare riskerar flera år i fängelse, så nog hade det existerat trots hårdare straff.

Och det finns ju säkert en massa andra aspekter som spelar in i USA, som att det finns fler privatägda fastigheter och att fler brottsmål är civilrättsliga istället för allmänna åtal, som är dyrare att driva än i Sverige där staten proaktivt letar efter problem som ingen noterar. Amerikanska delstater har ju vanligtvis en större skitsamma-attityd till marijuana. De svenska nationalistpolitikerna ser deras långa, ibland tusenåriga fängelsestraff för mord och våldtäkter som en förebild och väljer att applicera den rättsordningen på alla brott, vilket kommer att återskapa Östtyskland inom fyra år. Den här ambitionen har de svenska nationalisterna varit öppna med i flera årtionden. Och därefter kanske det finns något annat tyskt idealsamhälle att försöka återskapa. Medborgarna, eller kultmedlemmarna, är ju uppenbarligen "beredda att s.a.s. ”offra” allt om det är vad som krävs".

Citat:
Det är såpass omoraliskt och fel att en våldtäktsman får mindre straff per våldtäkt ju fler han våldtar att jag är beredd att s.a.s. ”offra” graffitin om det är vad som krävs för att det ska ändras. Jag hoppas dock verkligen att det i slutändan blir så att det bara kommer gälla vissa grova brott, som t.ex. de jag nämnde ovan.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-09-02 kl. 10:31.
Citera
2026-09-02, 11:26
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Jobbigt att klottra "kuk" ute och torska på det då, hahaha
Citera
2026-09-02, 15:32
Medlem
Citat:
Det finns förmodligen inte ett enda sådant fall eftersom man med "straffrabatten" (eller vad det heter på juridiskt finspråk) så har du enbart kunnat dömas till skadestånd för de olika härverken, inte till en utökad straffpåföljd.

Det finns många fall där en person dömts för många tags (vilket har lett till att de blivit grov skadegörelse som straffpåföljd istället). Vet som sagt inte hur det skulle se ut med den nya lagen, sa bara emot ditt felaktiga påstående.

Citat:
Och det finns ju säkert en massa andra aspekter som spelar in i USA, som att det finns fler privatägda fastigheter och att fler brottsmål är civilrättsliga istället för allmänna åtal, som är dyrare att driva än i Sverige där staten proaktivt letar efter problem som ingen noterar.

Och trots det målar folk… tyckte du precis skrev att graffitiscener inte kan existera i sådana klimat.

Citat:
Amerikanska delstater har ju vanligtvis en större skitsamma-attityd till marijuana. De svenska nationalistpolitikerna ser deras långa, ibland tusenåriga fängelsestraff för mord och våldtäkter som en förebild och väljer att applicera den rättsordningen på alla brott, vilket kommer att återskapa Östtyskland inom fyra år.

Ta bort mängdrabatten för brott = Östtyskland, LOL. Har du tagit något sen senast du skrev?

Citat:
Den här ambitionen har de svenska nationalisterna varit öppna med i flera årtionden. Och därefter kanske det finns något annat tyskt idealsamhälle att försöka återskapa. Medborgarna, eller kultmedlemmarna, är ju uppenbarligen "beredda att s.a.s. ”offra” allt om det är vad som krävs".

Har ingen aning om vad det här har med diskussionen om mängdrabatt att göra.

Är du medveten om att även sossarna vill ta bort mängdrabatten? Du verkar ha fått för dig att det bara är Göbbels som driver förslaget i Sverige.
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-09-02 kl. 15:40.
Citera
2026-09-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Jobbigt att klottra "kuk" ute och torska på det då, hahaha

De måste kunna bevisa att en person gjort allt, vilket är svårt, så den bör inte ha något att oroa sig för.
Citera
2026-09-02, 18:28
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Och trots det målar folk… tyckte du precis skrev att graffitiscener inte kan existera i sådana klimat.

Jag tror inte att det är lika vanligt att medelklasspojkar går runt och taggar graffiti (eller klibbar ultras-stickers som den där typen av killar kanske sysslar med idag) i ett amerikanskt villa-ghetto, som det var i Stockholm på 90-talet, eller som det var i New York innan Giuliani.

Citat:
Ta bort mängdrabatten för brott = Östtyskland, LOL. Har du tagit något sen senast du skrev?Är du medveten om att även sossarna vill ta bort mängdrabatten? Du verkar ha fått för dig att det bara är Göbbels som driver förslaget i Sverige.

Är du medveten om att Östtyskland var ett flerpartisystem? https://en.wikipedia.org/wiki/Volkskammer

Jimmie är i praktiken Honecker i grå kappa.

Det kommer säkert finnas fd Waldorf-elever i dreadlocks som har målat graffiti i framtidens riksdagsförsamlingar också. Det där flummiga samhället som Jimmie går till storms mot är nog ett ganska unikt parallelluniversum som är på väg mot vägs ände. Och som jag tycker vi ska vara stolta över. Det är kul att sitta i en lya full med sprayburkar som bekostas av socialen och gå ut och klottra på nätterna. Sedan att gruppvåldtäktspojkar har kommit undan med terapisamtal hos samma socialtanter som pröjsade hyran åt graffitimarodörerna kanske inte är lika kul. Jag tycker att gruppvåldtäkter är ett pris värt att betala för en fri kultur, även om jag inte gillar gruppvåldtäkter, och du tycker att avskaffandet av en fri kultur är priset värt att betala för att slippa gruppvåltäkter. Om man tvingas välja. Jag tycker inte man ska vara okritisk till "det vänsterliberala flummet", men att ha sysslat med olovlig graffiti och rösta på Jimmie är som att vara jude och rösta på Hitler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in