Citat:
Ursprungligen postat av
Charles-Lynton
Man har inte kunnat bli dömd för 300 tags, och kommer inte kunna bli det innan den 1 januari 2029, som jag har förstått det. Graffiti är ett artbrott, i dubbel bemärkelse. Och det är den typen av brott som kommer resultera i väldigt höga böter och väldigt långa fängelsestraff.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Artbrott
Man har kunnat bli dömd för precis så många tags/throwups/målningar som åklagaren har kunnat bevisa.
Jag hävdar inte att det inte kommer bli någon skillnad om de tar bort mängdrabatten — det har jag ingen aning om — bara att man i många år har kunnat bli dömd för alla grejer en åklagare har kunnat bevisa. Det finns många fall då det hänt.
Citat:
Jag skulle inte klassa mig själv som en "tungt politisk målare". Jag bara konstaterar att det är extremt tveksamt att olovlig graffiti utanför konstgallerier hade existerat idag om Sverigedemokraterna hade styrt Sverige i flera årtionden. Det kanske hade funnits lagliga väggar, men de hade nog varit väldigt undangömda, och deras attraktionsvärde för "Pelle 15 år" hade nog varit ganska begränsat, så 99% av graffitin som vi har vant oss vid de senaste 40 åren hade inte existerat i parallelluniversumet där någon döpte om Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna år 1965, eller där Hitler vann Andra världskriget eller Stalin vann Tredje världskriget. Däremot hade det funnits annan typ av regimfientlig graffiti.
Fast det finns ju t.o.m. graffiti i amerikanska stater där målare riskerar flera år i fängelse, så nog hade det existerat trots hårdare straff. I mer begränsad utsträckning än idag? Med största sannolikhet, men definitivt inte helt icke-existerande.
Jag har inget emot mängdrabatt när det kommer till de flesta brott förutom sexualbrott och grova våldsbrott (det kan förstås finnas förmildrande omständigheter vid våldsbrott, jag snackar om överlagda mord, oprovocerade misshandlar o.s.v.). Finns definitivt brottskategorier jag inte kommer på just nu, men jag tror min inställning framgår av de jag nämnde.
Det är såpass omoraliskt och fel att en våldtäktsman får mindre straff per våldtäkt ju fler han våldtar att jag är beredd att s.a.s. ”offra” graffitin om det är vad som krävs för att det ska ändras. Jag hoppas dock verkligen att det i slutändan blir så att det bara kommer gälla vissa grova brott, som t.ex. de jag nämnde ovan.
Ifall Hitler vunnit VK2 är jag däremot beredd att hålla med dig om att vi troligen inte haft någon graffitiscen, haha. I det fallet pratar vi ju dock om stenhård diktatur, vilket inte känns riktigt relevant i en svensk kontext.