2026-09-02, 20:42
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenareeeee
De måste kunna bevisa att en person gjort allt, vilket är svårt, så den bör inte ha något att oroa sig för.

Skönt, då kan man bocka av den då hehe....
Citera
2026-09-02, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Jag tror inte att det är lika vanligt att medelklasspojkar går runt och taggar graffiti (eller klibbar ultras-stickers som den där typen av killar kanske sysslar med idag) i ett amerikanskt villa-ghetto, som det var i Stockholm på 90-talet, eller som det var i New York innan Giuliani.

Mycket möjligt.

Citat:
Är du medveten om att Östtyskland var ett flerpartisystem? https://en.wikipedia.org/wiki/Volkskammer

...och?

Citat:
Det kommer säkert finnas fd Waldorf-elever i dreadlocks som har målat graffiti i framtidens riksdagsförsamlingar också. Det där flummiga samhället som Jimmie går till storms mot är nog ett ganska unikt parallelluniversum som är på väg mot vägs ände. Och som jag tycker vi ska vara stolta över. Det är kul att sitta i en lya full med sprayburkar som bekostas av socialen och gå ut och klottra på nätterna. Sedan att gruppvåldtäktspojkar har kommit undan med terapisamtal hos samma socialtanter som pröjsade hyran åt graffitimarodörerna kanske inte är lika kul. Jag tycker att gruppvåldtäkter är ett pris värt att betala för en fri kultur, även om jag inte gillar gruppvåldtäkter, och du tycker att avskaffandet av en fri kultur är priset värt att betala för att slippa gruppvåltäkter. Om man tvingas välja. Jag tycker inte man ska vara okritisk till "det vänsterliberala flummet", men att ha sysslat med olovlig graffiti och rösta på Jimmie är som att vara jude och rösta på Hitler.

Herregud, vad du svamlar.

Man kan straffa gruppvåldtäkter hårt och fortfarande ha en fri kultur. Jag väljer båda.
Citera
2026-09-03, 00:59
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
...och?

Det satt representanter för CDU Crew och före detta medlemmar i NSDAP Crew i det östtyska parlamentet, men det var ändå SED Crew som hade all makt. Och jag är tämligen övertygad om att SD Crew och att ha samma status som SED Crew i den svenska riksdagen inom 20 år. Och SD Crew vill som bekant ha väldigt mycket poliser och väldigt mycket övervakning och väldigt långa fängelsestraff. Och hade det redan varit det parlamentariska läget sedan 40 år tillbaka så är jag också tämligen övertygad om att 99% av all graffiti som har haft vernissage de senaste 40 åren hade stannat i ritblocken. Och det finns ett ganska enkelt historiskt lackmustest för den tesen: https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Wall_graffiti_art

Citat:
Herregud, vad du svamlar.

Man kan straffa gruppvåldtäkter hårt och fortfarande ha en fri kultur. Jag väljer båda.

Ja, men om du med fri kultur menar att spraya på allmänna utrymmen och vid brottets beivran komma undan med en dagsbot så är det inte så som fri kultur kommer att manifesteras framöver. Eller ja, vi vet inte hur långt den här utvecklingen kommer fortgå. Det kan bli världskrig, det kan bli Skynet. Men efter den 1 januari 2029 så kommer du få 20 års fängelse för 40 maffiga graffitimålningar. Och på det all övervakning, och nu senast... fängelsestraff för medlemskap i en kriminell organisation. Jag vet inte om ett sånt där "crew" går att klassa som ett kriminellt gäng. Att göra lite google-research om Tidöpartiernas kriminalpolitik är som att röka DMT och komma i kontakt med maskinälvorna, man hittar nya spännande förslag hela tiden. Och jag vet inte riktigt hur det gick för SED Crew heller. Det finns ju faktiskt åtskilliga historiska exempel på polisstatsdårar som själva har blivit kastade i fängelse.

Men jag tror inte det kommer bli som i Östeuropa 1989 med flaggviftande svenskar som går ut och protesterar på gatorna. I Rumänien började protesterna mot regimen i Timisoara i de västra delarna bland den ungerska minoriten, men liknande minoritetsgrupper är för splittrade idag och skickar sina egna barn till svenskspråkiga skolor. Svensk-iranierna är ett skräckexempel i det här avseendet. Med största sannolikhet är Sverige en kreoliserad polisstat om 100 år. Men som det stod på Jimmy Saviles gravsten innan den pulvriserades: "It Was Good While It Lasted". Det var kul att klottra. Det tror jag vi alla kan vara överens om. Men att klottra idag, det är som att bjuda in 15-åriga groupies till husvagnen.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-09-03 kl. 01:10.
Citera
2026-09-03, 13:39
Medlem
Citat:
[..] Och det finns ett ganska enkelt historiskt lackmustest för den tesen: https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Wall_graffiti_art

Inget snack om att konst i diktaturer inte direkt frodas, men det säger inget om huruvida din tes om SD som ledare för en svensk motsvarighet till Östtyskland stämmer.
Östtyskland bildades ur askorna efter världens största och mest destruktiva krig. Den vinnande sidan i det kriget — den sovjetiska ockupationsmakten — införde samma samma system som hemma. Det finns väldigt få paralleller mellan det och dagens Sverige. Därmed inte sagt att det finns ett auktoritärt hot, något jag också är orolig för, men ett svenskt DDR är verkligen det absoluta skräckscenariot och inte det mest troliga.

Citat:
Men efter den 1 januari 2029 så kommer du få 20 års fängelse för 40 maffiga graffitimålningar.

Källa?

Som sagt så föredrar jag sossarnas inställning när det kommer till mängdrabatt, d.v.s. att det främst bör slopas när det kommer till sexualbrott och andra grova brott, så jag vet inte varför du om och om igen sitter och skriver om SD. Jag är inte sverigedemokrat.
Senast redigerad av Tjenareeeee 2026-09-03 kl. 13:45.
Citera
2026-09-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Skönt, då kan man bocka av den då hehe....

Citera
2026-09-03, 14:56
Medlem
Citat:
Därmed inte sagt att det finns ett auktoritärt hot, något jag också är orolig för, men ett svenskt DDR är verkligen det absoluta skräckscenariot och inte det mest troliga.

"Därmed inte sagt att det inte finns ett auktoritärt hot"
Citera
2026-09-03, 15:25
Avslutad
Eftersom folk som håller på med grafitti är efterblivna, precis som folk som är vänster.

Att spraya ned och förstöra andras eller allmän egendom med sina fula och värdelösa grafitti är såklart helt idiotiskt. Det är heller ingen "protest", de flesta tycker bara man är en idiot.
Citera
2026-09-03, 18:46
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Källa?

https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/

Citat:
Som sagt så föredrar jag sossarnas inställning när det kommer till mängdrabatt, d.v.s. att det främst bör slopas när det kommer till sexualbrott och andra grova brott, så jag vet inte varför du om och om igen sitter och skriver om SD. Jag är inte sverigedemokrat.

Socialdemokraternas förslag var, eller är väl fortfarande, att straffrabatten skulle avskaffas för grova brott och gradvis avskaffas för alla brott. https://en.wikipedia.org/wiki/Salami_slicing_tactics

Tidöhögern sade fuck it, vi kör allt på en gång. Betyder det att någon kommer att dömas till 20 års fängelse för graffiti år 2029? Förmodligen inte, men den juridiska möjligheten finns. Eller jag vet inte om de sätter gränsen vid maxstraff, i så fall blir det väl bara sex år. https://sv.wikipedia.org/wiki/Skadeg%C3%B6relse

Citat:
Grov skadegörelse kan ge fängelse i högst sex år.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-09-03 kl. 18:49.
Citera
2026-09-04, 16:54
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
OKej du kanske är en av dom tungt politiska målarna men jag har nästan aldrig träffat såna, dom flesta har haft väldigt lite intresse av politik.
Jag personligen ser ingen större koppling heller, målandet är fortfarande olagligt oavsett vilka som styr. Jag tänker liksom inte på graffiti är jag röstar.

Man är fan inte höger om man håller på med graffiti iallafall, för då är man helt jävla retarded. Man går emot sig själv lite så att säga
Citera
2026-09-04, 17:13
Medlem
Citat:
https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/

Du påstod:

”Men efter den 1 januari 2029 så kommer du få 20 års fängelse för 40 maffiga graffitimålningar.”

Väntar fortfarande på källa. Dina hysteriska tolkningar av avskaffad mängdrabatt är varken intressant eller något som styrker påståendet.
Citera
2026-09-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xiebaolao666
Man är fan inte höger om man håller på med graffiti iallafall, för då är man helt jävla retarded. Man går emot sig själv lite så att säga

Tycker ärligt talat man går emot sig själv mer om man är vänster i den bemärkelsen att man är för en skattefinansierad välfärdsstat och samtidigt målar eftersom man mer eller mindre bokstavligen tar pengar från välfärden. Mer rimligt om man är anarkiskt, dock.

Är man däremot liberal, tycker att skatt är stöld och inte är för en välfärdsstat går man inte alls emot sig själv.
Citera
2026-09-04, 18:45
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Du påstod:

”Men efter den 1 januari 2029 så kommer du få 20 års fängelse för 40 maffiga graffitimålningar.”

Väntar fortfarande på källa. Dina hysteriska tolkningar av avskaffad mängdrabatt är varken intressant eller något som styrker påståendet.

För tredje gång får jag presentera källan: https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/

Som sagt, det kan vara maxstraff på sex år också. Det måste de ju bli om det inte finns någon mängdrabatt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asperationsprincipen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in