2026-08-23, 14:08
Medlem
tomatlarss avatar
För att förstöra andras egendom är barbariskt.
Citera
2026-08-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Allmän egendom är också andras egendom.

Stör mig inte så mycket om det är kluddat på viadukter och sånt. Men när det är på husväggar inne i stan, i gångtunnlar eller på tågvagnar stör det och kostar ofantliga summor att sanera varje år.
Bara för det är allmänt betyder det inte att någon "Picasso" skall vara där och måla.

Tågvagnarna är fulla med reklam, den stör mig.

Vem har bestämt att en tunnel ska se ut på ett vist sätt?
Nu tycker jag att den ska se ut så "här" istället.
Citera
2026-08-23, 21:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanwe
Tågvagnarna är fulla med reklam, den stör mig.

Vem har bestämt att en tunnel ska se ut på ett vist sätt?
Nu tycker jag att den ska se ut så "här" istället.
Grejen är att du inte betalt för tunneln/tågvagnen eller vad? De som betalt skiten bestämmer hur den skall se ut. Du får väl köpa en egen tågvagn/bygga en egen tunnel på egen mark så får du målakludda hur mycket du vill på de. Du kan ju börja med att måla om hemma.
Citera
2026-08-23, 22:19
Medlem
Citat:
Grejen är att du inte betalt för tunneln/tågvagnen eller vad? De som betalt skiten bestämmer hur den skall se ut. Du får väl köpa en egen tågvagn/bygga en egen tunnel på egen mark så får du målakludda hur mycket du vill på de. Du kan ju börja med att måla om hemma.

Fast i och med att vi pratar om allmänna saker som tunnlar och tågvagnar så ägs dem till största delen av samhället (antar att det finns något undantag). Vilket betyder att jag betalat för dem.
Citera
2026-08-23, 22:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanwe
Fast i och med att vi pratar om allmänna saker som tunnlar och tågvagnar så ägs dem till största delen av samhället (antar att det finns något undantag). Vilket betyder att jag betalat för dem.
Även om du nu är en god arbetande skattebetalare (vilket jag tvivlar du är) så ägs det tillsammans, vilket inte innebär att du kan måla om även om du äger en 10 000 del av installationen. Tågvagnar/bussar osv brukar ägas av privata bolag som kör på entreprenad. Enda du har rätt att måla på är det du äger själv ensam.

Måla på det du äger själv och då helt själv. Måla om din bil, barnvagn, cykel, gitarrfodral. Måla inte på allmänna installationer eller privatägda hus, fordon osv.

Kostar varje år oerhörda summor att sanera bort när "Picasso" varit framme. Pengarna kunde användas till något bättre.
Citera
2026-08-24, 21:50
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Svaret är det motsatta. Vi till höger BRYR oss om vår närmiljö t.ex hus, byggnader, parker. Medans klottraren bara bryr sig om sitt narcissistiska ego: att få credd genom att synas, genom att förstöra andras egendom.

Faktiskt en bra spaning av TS. Det mentalt sjuka i att anse att man som individ kan ta över ett samhälle. Men ett samhälle bygger på samarbete inte på individualism. Annars blir det kaos, som i afrika.

Det existerar inget klotter i asien t.ex Japan och Sydkorea, perfekt rena städer, underbara att bo i. Min gamla hemstad Lund är motsatsen, fyllt med egon som lämnat spår efter sig och jag tyckte alltid Lund såg ut som en håla när jag kom hem från rena asien.

Allt ovan stämmer politiskt in på vänstern. Om man känner till att ytter-vänstern inte är intresserade av människor och hur de har det. De är bara intresserade av att störta samhället. Att förstöra andras miljö är en liten del i det. Men när en vänsterman blir gammal blir han alltid Höger och värnar om sitt hem.

Låt mig bara analysera en sak i denna text av idioti,
det existerar mycket väl klotter i asien t.e.x japan och sydkorea. Bara för att du och din trötta svenska hjärna har en uppfattning om vad en stad som är underbar att leva i betyder det inte att det är på riktigt. Det finns massvis med klotter i japan och andra länder i asien så som Taiwan och Indonesien, du har inte ens varit där för då hade du sett detta så sluta prata i nattmössan.
Citera
2026-08-25, 20:23
Medlem
No-n-sences avatar
1. För att talangfulla konstnärer kan livnära sig på annat vis.

2. För att dom respekterar äganderätten. Men det kanske är svårt om man aldrig har betalt eller arbetat ihop till något.
Citera
2026-08-27, 19:23
Medlem
Citat:
Även om du nu är en god arbetande skattebetalare (vilket jag tvivlar du är) så ägs det tillsammans, vilket inte innebär att du kan måla om även om du äger en 10 000 del av installationen. Tågvagnar/bussar osv brukar ägas av privata bolag som kör på entreprenad. Enda du har rätt att måla på är det du äger själv ensam.

Måla på det du äger själv och då helt själv. Måla om din bil, barnvagn, cykel, gitarrfodral. Måla inte på allmänna installationer eller privatägda hus, fordon osv.

Kostar varje år oerhörda summor att sanera bort när "Picasso" varit framme. Pengarna kunde användas till något bättre.

Jag har målat en del och jag har nog alltid sett mig själv som höger, röstat på allianspartier och SD i dom olika valen. Har även träffat andra målare som röstat SD.
Jag tror inte det är så få som folk tror, dom flesta är väl opolitiska men när allt kommer omkring har har röstat på SD. Några har varit vänster men väldigt få är direkt vänster på riktigt, att de faktiskt är övertygade om vänsterpolitik, utan snarare mer kulturvänster, vissa av dessa har också röstat SD någon gång.
Citera
2026-08-27, 19:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jag har målat en del och jag har nog alltid sett mig själv som höger, röstat på allianspartier och SD i dom olika valen. Har även träffat andra målare som röstat SD.
Jag tror inte det är så få som folk tror, dom flesta är väl opolitiska men när allt kommer omkring har har röstat på SD. Några har varit vänster men väldigt få är direkt vänster på riktigt, att de faktiskt är övertygade om vänsterpolitik, utan snarare mer kulturvänster, vissa av dessa har också röstat SD någon gång.
Kanske är det så? Känt några "målare" genom åren men har inte blivit någon varaktig vänskap Alla de har varit vänster i olika grader.

Målandet kostar förbannat mycket pengar att sanera, pengar som kunde använts till något bättre. Kommuner och regioner har inte obegränsat med pengar även om vissa verkar tro det. privatägda byggnader kostar många gånger så mycket att försäkra att det inte ens lönar sig. Större åkerier kör vanligen med bara trafikförsäkring då det skulle bli alldeles för dyrt att helförsäkra flottan.

"Picasso" tänker aldrig på detta när han är ute och uträttar sina storverk.
Citera
2026-08-27, 19:38
Medlem
Citat:
Kanske är det så? Känt några "målare" genom åren men har inte blivit någon varaktig vänskap Alla de har varit vänster i olika grader.

Målandet kostar förbannat mycket pengar att sanera, pengar som kunde använts till något bättre. Kommuner och regioner har inte obegränsat med pengar även om vissa verkar tro det. privatägda byggnader kostar många gånger så mycket att försäkra att det inte ens lönar sig. Större åkerier kör vanligen med bara trafikförsäkring då det skulle bli alldeles för dyrt att helförsäkra flottan.

"Picasso" tänker aldrig på detta när han är ute och uträttar sina storverk.

Alltså graffiti har väl inte så mycket med politik att göra, vare sig vänster eller höger. Finns väl inget i varken vänsterpolitik eller högerpolitik som är för graffiti. Jag ser liksom ingen koppling mellan mina politiska åsikter och mitt intresse för graffiti. Jag röstade på SD ett par gånger för jag tyckte invandringspolitiken hade spårat ur, jag har väl alltid ansett mig vara höger eftersom jag gillar marknadsekonomi och valfrihet. Jag är rätt liberal av mig och vill gärna se att alkoholförsäljnings släpps helt fritt t ex. Men inget av detta har någon koppling till att jag gillar graffiti.
Citera
2026-08-29, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2
Varför är det så få människor på högerkanten som håller på med graffiti?

För att de inte är dumma i hela huvuet?
Citera
2026-08-30, 20:24
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Alltså graffiti har väl inte så mycket med politik att göra, vare sig vänster eller höger.

Olovlig graffiti har väldigt mycket med politik att göra. Det finns en anledning till att det bara var graffiti på en sida av Berlinmuren. "Öööh, men Östtyskland var ju vänster, och SD är ju höger".

Svensk höger är Mao Zedong i pinstripekostym.

Om du har målat olovlig graffiti och röstat på SD innan Tidöregeringen så har du varit naiv. Om du fortfarande målar olovlig graffiti, och fortfarande överväger att rösta på SD, så är du utvecklingsstörd. Utöver skadestånd kommer du få separata böter för varenda tag om din konstnärliga verksamhet uppdagas efter den 1 januari 2029. https://moderaterna.se/nyhet/mangdrabatten-ska-avskaffas-2029/
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-08-30 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in