Citat:
Ursprungligen postat av
DrDenchman
Stämmer det att det krävs 28-42 standardglas vin i veckan för att komma upp i 0,3?
Nej, inte generellt. Pga extremt stor interindividuell variation så skulle det spannet lika väl kunna vara tex 10-100 standardglas i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kesolukt
Jag har under 6 månader lämnat blodprover via företagshälsovården och kan bekräfta att dessa prover i viss mån inte går att lita på.
Jag har varit nykter i 7 månader, inte en enda droppe.
Alla prover har hela tiden sett bra ut, fram tills idag. Det är inte över gränsen, långt under men jag hade en liten höjning på CDT värdet. Peth var så lågt det kan bli.
Läkaren hade inget svar på vad det kan bero på. Som tur är tror läkaren på vad jag säger.
Och NEJ. Jag har inte druckit.
CDT kan gå upp av andra orsaker än av alkohol.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrDenchman
Läkaren vill kolla mitt Peth-värde på grund av en eventuell doshöjning av en medicin med förhöjd kramprisk i kombination med alkohol.
Har druckit ungefär en vinare och 4 Old Ox 6,9 om dagen sen i början på april med undantag för någon nykter dag här och där.
Halade på provet i 10 dagar. Spiknykter. Inga problem alls.
Idag ringde hon och sa att det inte visade på någon särskilt hög konsumtion. Såg jättebra ut.
Jag har inte exakta siffran än. Väntar på att den ska dyka upp 1177. Återkommer med det.
Jag är rätt förvånad. Och lättad. Trodde hon skulle peka med hela handen och kalla mig för riksalkis.
Om det du skriver är sant har du mao druckit ca 15 standardglas om dagen under lång tid. Om PEth var under gränsvärdet efter 10 nyktra dagar måste du ha låg bildning och kort halveringstid.
Detta är faktiskt extra intressant för tidiga PEth-studier var oftast gjorda på högkonsumenter och det var efter de studierna man kom fram till dagens gränsvärde. I de tidiga studierna kom man ofta fram till att halveringstiden var ca 4 dygn vilket visat sig grovt felaktigt i nyare studier med bredare deltagarbakgrund. Nu vet man att halveringstiden är ca 3-13 dygn beroende på individuell variation. Detta pekar mot att högkonsumenter faktiskt har kortare halveringstid än lågkonsumenter vilket blir helt skevt när provresultat ska värderas.
Blir intressant att se ditt värde sen, har de mätt PEth tidigare? Kollade de även CDT?