Citat:
Ursprungligen postat av
W95nM98NtW2K
Det går så klart inte att veta vad du hade för startvärde men du har helt klart "bra" förutsättningar för låga mätvärden av PEth. På samma vis är det omöjligt för vården att veta hur mycket eller lite någon druckit baserat på PEth-mätvärden. Hade du åkt på CDT också kanske du haft skyhögt där istället. Jag ska inte moralpredika men det låter sunt med lite paus i drickandet.
Det känns lite som att peth är ett värdelöst test. I allafall i mitt fall. Det speglar ju inte min faktiska konsumtion om man ska utgå från allt som det pratas om runt peth.
Läst om folk som satt i sig en sjuttis om dagen hur länge som helst och hamnat på 0,6. En annan 10-12 7,5-procentig öl om dagen och hamnat på 0,7.
Samtidigt folk som kanske druckit ett par flaskor vin på helgerna under semestern och passerat 0,3 med råge. Det känns inte alls som att man kan använda det här testet för att utreda konsumtion.
Hade jag druckit låt säga 10-12 öl på fredagarna och hamnat strax över 0,3 så hade antagligen läkaren fått fnatt och sagt att jag är alkoholist. Dom ser ju bara värdet och sen spelar det ingen roll vad man säger och hur lite man egentligen dricker
Det känns inte ett dugg tillförlitligt för att spegla konsumtion. Det har nog satt stämpel på alldeles för många människor som inte stämt. Att vården använder det känns helt tokigt.
Låt säga att man söker hjälp för exempelvis ångest och gör ett peth-test och hamnar strax över 0,3 trots att man har samma konsumtion som vilken svensson som helst så är ju helt plötsligt alkoholkonsumtionen roten till allt ont och är det läkaren kanske kommer fokusera på istället. I den här tråden finns det ju exempel på folk som haft strax över 0,05 och läkare som gått bananas.