Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Varför behöver jag göra det när du inte skrivit var du läst att Iran följt avtalet? Du har inte motiverat ditt argument med ett enda jävla skit, har du inte märkt det?
Det här är du precis som alla jävla ballestinamuppar: "polisen gav mig ett körförbud för min dåliga syn men det står ingenting om att jag inte får flyga flygplan så muh muh muh muh!"
Hur ska jag bevisa det menar du? Det är ju samma princip som att bevisa att det inte finns några svarta svanar (i fall du har läst någon logik-bok någon gång). Jag har gett dig en länk till alla IAEA-rapporterna. Ingen av dem för den relevanta perioden säger något om några regelöverträdelser. Du säger att Iran visst har brutit mot reglerna. Men du vägrar att ge någon källa (för att du inte har någon?). Hur tycker du att vi ska gå vidare? Eller räcker det med att resten av tråden får veta att du inte har några källor för dina påståenden?
Citat:
Ursprungligen postat av
.nattramn.
Det är lätt att göra en sökning nu när man kan använda AI. Jag tror du klarar det också, så slipper du använda tråden för att få upplysning.
Lagerkapacitet
Rapportnummer: GOV/2019/32 (publicerad 1 juli 2019).
Innehåll och sida: På sida 1–2 i rapporten bekräftar IAEA:s generaldirektör att Iran har överskridit den tillåtna gränsen för sitt lager av låganrikat uran. JCPOA-gränsen var satt till max 300 kg uranhexafluorid (UF₆), vilket motsvarar 202,8 kg uran.
Överträdelse gällande anrikning vid Fordow
Rapportnummer: GOV/2019/52 (publicerad i november 2019).
Innehåll och sida: På sida 2–3 verifierar IAEA att Iran har återupptagit urananrikning i den underjordiska anläggningen Fordow, vilket var ett direkt brott mot JCPOA:s 15-åriga förbud mot anrikning vid just den specifika anläggningen.
Total eskalering och förlorad insyn
Rapportnummer: GOV/2025/50 (och efterföljande uppföljningar fram till 2026).
Innehåll och sida: I rapporterna från 2025 och första halvan av 2026 (bland annat i slutsatserna på sida 8–10 i GOV/2025/50) konstaterar IAEA att Iran har slutat tillämpa tilläggsprotokollet, att de har samlat på sig uran anrikat upp till 60 % (avtalets gräns var 3,67 %), samt att IAEA helt har förlorat kontinuiteten i sin övervakning (continuity of knowledge) gällande centrifuger och nukleärt material.
Detta är alltså tre exempel, de har brytit mot JCPOA-överenskommelsen enligt IAEA, ett antal gånger mer.
Jättefint. Förutom att Iran offentligt meddelade att man gick ur JCPOA-överenskommelsen i maj 2019. Alla dina exempel är från efter maj 2019, alltså under en period då Iran inte var bundet av JCPOA längre.
Eftersom du är flink på att använda AI föreslår jag att du frågar den om Iran någonsin bröt mot JCPOA-avtalet medan det var i kraft. Återkom gärna med svaret den ger dig.