2026-09-01, 22:47
Medlem
Moscow99s avatar
Borde inte vara svårare än så än att införa krav på språkkunskap innan anställning. Nisse kan spanska så han får ta enbart spanskspråkiga ärenden. Emma kan franska, så hon tar enbart franskspråkiga ärenden.
Citera
2026-09-01, 22:49
Medlem
Så en jättestor myndighet accepterar att ta emot dokument på främmande språk, men har ingen säker mjukvara för att översätta dessa? Tillåt mig tvivla. Om det skulle stämma - sparka hela ledningen istället.
Citera
2026-09-01, 23:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Vid första anblick idiotiskt att personuppgifter röjs.

Dock borde fk inrätta en policy för vilka tjänster som får användas och hur.

På mitt jobb har ledningen ägnat ofantligt mkt tid på att göra en lång policy om vad vi och eleverna får och inte får använda AI till.. inkl att vi lärare inre får mata in personuppgifter. Det framgår tydligt.

Sekretess i all ära, men man tänker ju inte att AI eller Google är en person som på något sätt använder uppgifterna. Men såklart, risk finns ju att de samlar in datan och delger vid annat olämpligt tillfälle

Fast, det är väl fullt möjligt att FK redan har en sådan policy? Det framgår trots allt inte av artikeln.

Precis som du är inne på har många stora företag och myndigheter klara regler om vilka verktyg som får, och vilka som inte får, användas i arbetet och jag har lite svårt att tro att en så pass stor myndighet som FK helt saknar sådana dokument.

Att regler finns betyder dock inte att alla följer dem eller ens känner till dem men då blir det även följder för den som slarvar, speciellt om man slarvat med uppgifter som kan vara känsliga.
Citera
2026-09-01, 23:32
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Så en jättestor myndighet accepterar att ta emot dokument på främmande språk, men har ingen säker mjukvara för att översätta dessa? Tillåt mig tvivla. Om det skulle stämma - sparka hela ledningen istället.

https://www.arbetsvarlden.se/anstallda-pa-forsakringskassan-till-disciplinnamnd-efter-ai-blunder/

Intervju med avdelningschef Anders Spång på Försäkringskassan:

Uppmanar ni era anställda att använda AI för att effektivisera arbetet?

– Vi ser gärna att våra medarbetare använder de AI-verktyg vi själva tagit fram, men vi har också möjlighet för att använda publika applikationer. Då ska det göras enligt de rutiner och riktlinjer vi satt upp, säger Andreas Spång.

Han medger dock att det interna AI-verktyget som inte för ut informationen utanför myndighetens egna servrar fortfarande är under utveckling och ännu inte kan hantera alla språk.
Citera
2026-09-01, 23:33
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Försäkringskassan borde väl ha kommunicerat ut vilka tjänster som är godkända och vilka som inte är det? Låter lite väl hårt att sparka de anställda för detta, om de inte blivit tillsagda av ledningen tidigare.

Ingen AI tjänst som inte är svenskt är godkänt!
Man måste maska känsliga uppgifter. I det hör fallet hade det troligen räckt med maskning på namn och personnummer!
Citera
2026-09-01, 23:53
Medlem
Har det framkommit på vilket sätt det upptäcktes?
Citera
2026-09-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.
Hur kan man INTE känna till det..?!?
Citera
2026-09-02, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Inför språkkrav på de som ska ha ut pengar från FK. Jag utgår från att det inte är engelska dessa stackars tjänstemän var satta att försöka tyda. I min värld bör de befordras för att dom sparade in oss alla några timmar dyr konsulttjänst för översättning.

Tvärtom, det var nog svenskan som dem försökte översätta. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har fått hårda direktiv på senare år att anställa nyanlänsa migranter.
Citera
2026-09-02, 04:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Inte konstigt om de blir av med jobbet, MEN den som tror att Google på riktigt skulle använda dessa personuppgifter till någonting är inte annat än en konspirationsteoretiker.

Kan du vara snäll att uppge dina bankkoder här? Den som på riktigt skulle använda dessa bankuppgifter till någonting olagligt är inte annat än en konspirationsteoretiker
Citera
2026-09-02, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/

Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?
....ska de dömas...
Du kan inte svenska. Skolkat från SFI?
De på försäkringskassan är kanske inte är så duktiga på andra språk.

Vet inte, men om man nödvändigtvis måste utmåla någon som idiot så är det du qwe67 som inte kan svenska.
Senast redigerad av lont 2026-09-02 kl. 05:50.
Citera
2026-09-02, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Kan du vara snäll att uppge dina bankkoder här? Den som på riktigt skulle använda dessa bankuppgifter till någonting olagligt är inte annat än en konspirationsteoretiker

Snark.
Citera
2026-09-02, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.

Bara att du inte förstått att Google spar uppgifterna borde resultera att du blir av med jobbet oavsett om du använder det eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in