2026-09-01, 15:04
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Dom högintelligenta jag känner äter mest skräpmat. Sorry du har fel. Dom hat inte tid med avanserad matlagning,
Fast nu är ju du kvinna, så det du anser vara intelligent är högst tvivelaktigt.
Citera
2026-09-01, 15:09
Medlem
Sqrbankens avatar
De två intelligentaste jag känner har en sak gemensamt kostmässigt och det är ett starkt ogillande av fisk och skaldjur (allt från havet).
Citera
2026-09-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
De två intelligentaste jag känner har en sak gemensamt kostmässigt och det är ett starkt ogillande av fisk och skaldjur (allt från havet).

Man äger ej snille bara för att man är galen...

Det gäller nu även huvuddelen av sk. "forskare".
Citera
2026-09-01, 17:12
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Fast nu är ju du kvinna, så det du anser vara intelligent är högst tvivelaktigt.
Du tror du vet vad jag är för kön pinsamt korkat. HA HA! Jag skrev DOM JAG KÄNNER. Du förstår inte ens vad den meningen betyder. Jag har inte tillskrivit mig själv några högintelligenta egenskaper. Men om man jämför med dig är jag ett geni. Grattis till det mest korkade inlägget på flb genom alla tider. Tack för ett gött gapflabb.
Citera
2026-09-01, 17:24
Medlem
Noterade när jag studerade på universitetet att de flesta professorer, lektorer, prefekter och alla roller som finns där var pinnsmala I regel.

Så vettefan om dom ens äter mat eller bara lever på typ tekoppar med lite honung i?

Eller gäller det bara naturvetenskapliga-tekniska delen av universiteten.

GW var ju fet som en gris.
Citera
2026-09-01, 17:35
Medlem
utforskarens avatar
När jag var ung tyckte jag det var charmigt på något sätt att laga god mat. Nuförtiden orkar jag inte planera, handla och laga mat, så det blir mycket snabbmat, företrädesvis pizza, hamburgare, ”kinamat”, samt frysrätter, ofta pasta av olika slag eller pizza även där.

Men jag gillar kött, pasta, bröd, ris. Typ.
Citera
2026-09-01, 17:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Högintelligenta äter protein- och fettrik kost, och drar ned på kolhydraterna. De vet att det är den föda som bäst bibehåller hälsa och god kognitiv förmåga.

De flesta jag känner som har hög intelligens dras till mjölmat. Vet faktiskt nästan ingen som är riktigt intelligent som bara smäller i sig kött och ägg. De käkar gärna bröd, gröt, potatis osv. Självklart att de även äter proteiner och fetter. Men inte som huvuddel i måltiden.
Citera
2026-09-01, 18:30
Medlem
Ja vi kan ju vara överens att dom INTE fastar, tuggar Khat och äter kyckling med banan och ris med händerna iallafall.
Citera
2026-09-01, 18:37
Medlem
gofigurs avatar
Många i tråden berättar vad DE äter.
Skulle inte tråden handla om vad intelligenta äter?

Själv tror jag inte att det finns något samband alls.
Alla skriver glatt i tråden.

Tror inte intelligenta tränar fysiskt intelligent heller.
En känd studie från Florida Gulf Coast University delade in deltagare i två grupper: de med ett högt behov av mentala utmaningar ("tänkare") och de med ett lägre behov.

Resultatet: "Tänkarna" var betydligt mindre fysiskt aktiva under veckodagarna än den andra gruppen.
Varför? Högintelligenta personer blir mer sällan uttråkade av sina egna tankar. De kan sitta stilla i timmar och fördjupa sig i ett problem, läsa eller koda, medan personer som behöver mer yttre stimulans oftare reser på sig och rör på sig
Den kanske starkaste studien på området gjordes i Sverige vid Sahlgrenska akademin. Forskarna analyserade data från 1,2 miljoner svenska män som mönstrade för värnplikt.

Studien visade ett glasklart samband mellan god kardiovaskulär kondition (hjärta/lungor) och högre IQ.

Det intressanta var att ren muskelstyrka inte hade någon koppling till intelligens – det var just konditionen som korrelerade med logiskt tänkande och verbal förmåga. (Forskarna såg även att tvillingar som hade olika bra kondition också hade olika resultat på IQ-testet, vilket bevisar att det inte bara handlar om genetik).
De som äter mycket är dummare?
Feta är dummare?
Senast redigerad av gofigur 2026-09-01 kl. 18:43.
Citera
2026-09-01, 19:03
Medlem
Det finns alla sorter. Warren Buffett levde på stek och Coca Cola i många år. Tror det var Vincent Van Gogh som levde på enbart potatis, vilket iofs delvis kan ha berott på fattigdom också. Att vara intelligent betyder inte med automatik att man är mer "rationell" överlag. Tvärtom ser vi många intelligenta med stolliga idéer. William Herschel som upptäckte planeten Uranus och var en extremt framstående vetenskapsman trodde till exempel att det fanns intelligent liv på månen och på solen (!).
Senast redigerad av Tillfkonto12 2026-09-01 kl. 19:09.
Citera
2026-09-01, 19:58
Medlem
De äter vegetarisk kost i högre utsträckning.
Citera
2026-09-01, 20:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Det du beskriver är mat för lågintelligenta som inte vet bättre.
Sluta ljug om att du känner högintelligenta personer, det här är flashback. Vem tror du att du lurar din tomte?

LoL OK, de är korkade och hjärnorna är fulla av spån. Konstigt att de har arbeten som kräver en hel del och plus i vissa fall IQ-testade. En av dem är tyvärr någonslags hipster och äter hipstermat. Först var spirulina viktigt, sedan kom rå korv som man lagade hemma, sedan konstiga smoothies, kalljäst eller surdegsbröd och jag vet inte vad. Kaffe ska dessutom franskpressas. Och allt ska vara ekologiskt.

Det råkar finnas olika personlighetstyper inom de 5 % smartaste i landet.

Men ska man vara allvarlig så den största påverkan på vad man äter är hur man åt som barn. Intelligens eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in