2026-09-01, 21:16
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Så klart! Hade glömt det, men det var exakt vad jag använde.

Ja alltså det är ju svårt att säga men jag fick ju ta pauser ibland för att det var en obekväm arbetsställning. Kanske nånstans mellan 50-100 sprut i örat skulle jag gissa på. Och vattnet ska gärna vara lite varmare än vad som känns lagom med fingrarna, för man är ju varmare i örat. Det känns inte så mysigt att få in kallt vatten i örat. Men brännande hett ska det så klart inte vara heller.

Tack för svar!
Citera
2026-09-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
VC någon kollar i örat. Spolning, jag hade en propp lika stor som en ärta. Tog en stund med spolandet, och ja, första minuten var det obehag men sen var det som om det var rena spa behandlingen.

Men. Låt. Någon. Titta. I. Örat.

Är mitt tips, som ser vad fan du har där.
Bra råd.
Hade vad jag tyckte var en vaxpropp i våras, körde revaxör o alla husmorstips.
Trumhinnan sprack, det var något innanför trumhinnan. Sådant gör ont och ... hörseln blev inte bättre. *ironi*

Gå till VC
Citera
2026-09-01, 21:39
Medlem
zombie-nations avatar
Men gud. En gummituta har man väl i sitt hemapotek? Man ställer sig över handfatet och sprutar in vatten i örat så lossnar vaxproppen och far ut. Vatten formar sig efter örat så man skadas inte. Inte fan åker man till en läkare för det.
Citera
2026-09-01, 21:49
Medlem
marcarolos avatar
Alldeles för krångligt med revaxör och VC.
Fick tjata på VC att spola örat. Först Sto arrivando! dom "sånt gör inte vi" men när jag sedan tjatade och nämde att jag fått det gjort utomlands så gav dom med sig. Dock krävde dom revaxör under en vecka så jag fick komma först en vecka senare (utomlands där jag gjorde det gick det utmärkt på samma dag utan något medel). VC var också usla på att spola och det hjälpte bara halvdant jämfört med utomlands där örat blev perfekt rent.

Sedan dess gör jag spolningen själv hemma. Jag skruvar bort munstycket på handduschen, sätter tummen för hålet så att strålen blir så hård som möjligt och sprutar med så varmt vatten som möjligt.
Fungerar perfekt.
Citera
2026-09-01, 21:53
Medlem
jessewn372s avatar
Och då kommer VC säga fortsätt några dagar till.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Jag har ännu inte fått mitt revaxör, men de (som gör produkten revaxör) säger enbart 3-4 dagar sedan kontakta VC!
Citera
2026-09-01, 22:02
Medlem
Zoologens avatar
Det kan vara svårt att få tid hos distriktssköterskan för att spola örat. De vill oftast att man ska försöka få bort vaxet själv.
Har själv haft problem med vax och jag tycker att Vaxonova är bättre än Revaxör. Men bäst är att gå till VC.
Citera
2026-09-01, 22:29
Medlem
litenbokstavs avatar
hade en rejäl vaxpropp i januari, kändes som både lock och dövhet på samma gång, tror jag hörde kanske 10% på det örat så nästan döv

det bästa är att dra till vårdcentralen för att spola rent örat och få ut proppen, du kommer få en slags vattenslang i örat och du kommer höra hur det bubblar vilket kan vara lite obehagligt men efter 30 sekunder så kommer den ut
Citera
2026-09-01, 22:33
Medlem
olinstys avatar
Ta en PET-flaska, gör ett hål i korken, tryck igenom en bläckpenna utan bläckpatron och fjäder.(alltså bara spetsen så det blir en tratt) fyll flaskan med vatten och spola örat.
Funkar bra och man slipper åka till vårdcentralen.
Citera
2026-09-01, 22:38
Medlem
Hamprs avatar
Använd aldrig tops, det är större risk att du petar in vax och får en vaxpropp än att du får bort vaxet ur öronkanalen.

Köp Revaxör (droppar) med blåsa. Fyll öronkanalen, eller båda öronkanalerna om du känner för att inte ha någon vidare hörsel ett tag, genom att luta huvudet helt på sidan och droppa i revaxör tills du fyllt hela kanalen. Täpp för med bomull så det inte rinner ut.
Låt Revaxör vara i örat minst en timme, men gärna längre tid. T ex flera timmar eller över natten.

När du ska skölja ur örat så använd ljummet vatten "fingervarmt", rekommenderar att fylla en bunke eller ett större mått med vattnet så det blir enklare att fylla blåsan efterhand.
Använd blåsan för att suga upp det ljumna vattnet så att nära på hela blåsan är full. Luta huvudet över en vask, sätt blåsans pip mot örongången (men inte så att den täcker hela örongången), det är relativt viktigt med hur du vinklar blåsan för att vattnet ska komma åt där det behövs, du lär märka vilken vinkel som fungerar bäst för dina öron.
Nu är det också viktigt med vilket tryck du sköljer med, det står i Revaxörs beskrivning att man ska ta det lugnt men man får helt klart ta i mer än vad man tror utifrån den texten. Skölj tills vattnet ser rent ut.

Återupprepa hela processen tills vaxet har gett med sig.

Jag brukade ha problem med återkommande vaxproppar och har varit X antal gånger hos VC för att få bort vaxproppar innan jag lärde mig tekniken med Revaxör, och jag har inte haft några problem sedan dess mer än någon enstaka gång som jag kunnat lösa själv.
Observera att du kan köpa revaxör i olika varianter. Du vill ha den som du droppar i själv och med blåsa om du inte har en redan.

Ang. att VC tar bort vaxpropp så brukar de inte alltid göra på samma sätt. De har använt både en sug och ursköljning på mig, Ursköljningen är nog att föredra.
Gör det ont i processen att få bort vaxproppen själv så kontakta VC, under normala omständigheter så gör det inte ont även om själva vaxproppen kan vara obehaglig.
Citera
2026-09-02, 00:18
Medlem
Använd revaxör eller vaxol + fettvadd ett par dagar innan du går till Vc. För en som har jobbat på Vc och spolat mängder med öron så är det betydligt lättare att få ut en mjuk vaxpropp än en stenhård obehandlad. Lycka till!
Citera
2026-09-02, 04:45
Medlem
Representanter för Generation-Z får sådana här vardagliga problem. Lösningen är naturligtvis att låta curlande mamma hantera problemet, precis som alla andra problem här i livet
Citera
2026-09-02, 08:35
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Använd aldrig tops, det är större risk att du petar in vax och får en vaxpropp än att du får bort vaxet ur öronkanalen.

Köp Revaxör (droppar) med blåsa. Fyll öronkanalen, eller båda öronkanalerna om du känner för att inte ha någon vidare hörsel ett tag, genom att luta huvudet helt på sidan och droppa i revaxör tills du fyllt hela kanalen. Täpp för med bomull så det inte rinner ut.
Låt Revaxör vara i örat minst en timme, men gärna längre tid. T ex flera timmar eller över natten.

När du ska skölja ur örat så använd ljummet vatten "fingervarmt", rekommenderar att fylla en bunke eller ett större mått med vattnet så det blir enklare att fylla blåsan efterhand.
Använd blåsan för att suga upp det ljumna vattnet så att nära på hela blåsan är full. Luta huvudet över en vask, sätt blåsans pip mot örongången (men inte så att den täcker hela örongången), det är relativt viktigt med hur du vinklar blåsan för att vattnet ska komma åt där det behövs, du lär märka vilken vinkel som fungerar bäst för dina öron.
Nu är det också viktigt med vilket tryck du sköljer med, det står i Revaxörs beskrivning att man ska ta det lugnt men man får helt klart ta i mer än vad man tror utifrån den texten. Skölj tills vattnet ser rent ut.

Återupprepa hela processen tills vaxet har gett med sig.

Jag brukade ha problem med återkommande vaxproppar och har varit X antal gånger hos VC för att få bort vaxproppar innan jag lärde mig tekniken med Revaxör, och jag har inte haft några problem sedan dess mer än någon enstaka gång som jag kunnat lösa själv.
Observera att du kan köpa revaxör i olika varianter. Du vill ha den som du droppar i själv och med blåsa om du inte har en redan.

Ang. att VC tar bort vaxpropp så brukar de inte alltid göra på samma sätt. De har använt både en sug och ursköljning på mig, Ursköljningen är nog att föredra.
Gör det ont i processen att få bort vaxproppen själv så kontakta VC, under normala omständigheter så gör det inte ont även om själva vaxproppen kan vara obehaglig.

1000 tack amgio, när jag får revaxören så ska jag sätt igång direkt. Vilket jäxla skit denna propp är ty det är totalt täppt på vänster öra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in