2026-09-01, 17:43
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Och funkar inte sugen så kommer läkaren med en tång och drar ut den. Kan vara galet obehagligt men känslan när den åker ut är skönt.

De som har problem med vax kan använda vaxol regelbundet så man inte bygger på proppen. Allt mekaniskt ska hållas från hörselgångarna av amatörer.

Ja vaxol funkar bra, för mig räckte det med sugen, de kan inte spola för jag har fick en protes inopererad efter en misshandel där trumhinnan gick åt skogen!
Citera
2026-09-01, 18:22
Medlem
jessewn372s avatar
Hur menar du att det kostar 2-300? I patientavgift?

Revaxör el motsv ska tas enl instruktion i minst en vecka, det tar tid att lösa vax.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
För det först det kostar ca 200-300 SEK, sedan om man inte kan få ut den själv (man har testat ett antal produkter) då bör man söka!
Citera
2026-09-01, 18:43
Medlem
Radikalexorcists avatar
De som varnar för användning av topsar är de som inte vet hur de ska användas. Tanken är inte att köra dom så långt in i örat att man skadar det. Topsar använder man i förebyggande syfte och endast en bit in i örat, antingen med jämna mellanrum innan man fått problem eller efter man har fått vaxet att släppa.

För egen del har alltid OtoWax fungerat för mig och jag får ofta vaxproppar då jag har lurar på mig större delen av dagarna.

https://www.apoteket.se/produkt/addeira-otowax-spray-45-ml-lada-1563766/

Ett par spray i örat, låt verka 5 minuter, vrid på huvudet efteråt så medlet rinner ut. Ta sedan bort munstycket på duschslangen, sätt för tummen så det blir hårdare stråle och spola rent örat så gott det går. Efteråt använder du en tops i början av ingången till örat för att få bort allt som inte försvinner med hjälp av duschen.
Citera
2026-09-01, 19:16
Medlem
Jag brukar få vaxproppar lite då och då. Revaxör hjälper ibland och ibland inte. Hjälper inte revaxör så får man bege sig till vårdcentralen för att spola bort den.

Men det är ingen ide att kontakta dem innan du har gjort en kur med revaxör eller liknade. Även om det inte fungerar så kommer den mest troligen att mjuka upp proppen så att det är lättare att få ut den.
Citera
2026-09-01, 19:35
Moderator
HelgeBuks avatar
Revaxör i örat över natten (bomullstuss tejpad för örats öppning så det inte rinner ut) sen skölja massvis med ljummet vatten med hjälp av sköljblåsan.
Jag blev förvånad över hur många gånger jag behövde skölja. Det tar några försök att få till tekniken. För mig funkade bäst att liksom ha huvudet med örat ner mot golvet (över handfatet) och spruta uppåt med vattnet in i örat. Om och om igen.. det kom små vaxbitar först, liksom små platta gula grejer, och till slut en stor klump, otrolig befrielsekänsla! Kändes som om hörseln var bättre än nånsin i flera dagar efteråt.

Tror hela sköljprocessen tog över en timme.

Lycka till!
Citera
2026-09-01, 19:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Revaxör i örat över natten (bomullstuss tejpad för örats öppning så det inte rinner ut) sen skölja massvis med ljummet vatten med hjälp av sköljblåsan.
Jag blev förvånad över hur många gånger jag behövde skölja. Det tar några försök att få till tekniken. För mig funkade bäst att liksom ha huvudet med örat ner mot golvet (över handfatet) och spruta uppåt med vattnet in i örat. Om och om igen.. det kom små vaxbitar först, liksom små platta gula grejer, och till slut en stor klump, otrolig befrielsekänsla! Kändes som om hörseln var bättre än nånsin i flera dagar efteråt.

Lycka till!
Fetvadd rekommenderas, den suger inte åt sig vätskan.
Citera
2026-09-01, 20:08
Medlem
swedenistanis avatar
Trots att jag har gjort ett antal gånger Valsalvas manöver under dagen så händer det ingenting. Det fortfaranade som ett stort fett jävla lock på och totalt täppt.
Citera
2026-09-01, 20:13
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Hur menar du att det kostar 2-300? I patientavgift?

Revaxör el motsv ska tas enl instruktion i minst en vecka, det tar tid att lösa vax.

Jag har ännu inte fått mitt revaxör, men de (som gör produkten revaxör) säger enbart 3-4 dagar sedan kontakta VC!
Citera
2026-09-01, 20:22
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Lycka till!

1000 tack amigo. Du tänkte fråga dig ty du medger att det tog mer än en timme. Så hu många gånger fick du spruta ljummet vatten med hjälp av sköljblåsan?
Citera
2026-09-01, 20:25
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
VC någon kollar i örat. Spolning, jag hade en propp lika stor som en ärta. Tog en stund med spolandet, och ja, första minuten var det obehag men sen var det som om det var rena spa behandlingen.

Men. Låt. Någon. Titta. I. Örat.

Är mitt tips, som ser vad fan du har där.
Citera
2026-09-01, 20:55
Medlem
-Zingaja-s avatar
Det finns på apoteket bra grejer, en liten sköljblåsa, fyll den med ljummet vatten och tryck så kommer det 100% försvinna alt gå till en vårdcentral, vaxol etc kommer ta veckor beroende på hur mycket skit du har i örat
Citera
2026-09-01, 21:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Fetvadd rekommenderas, den suger inte åt sig vätskan.

Så klart! Hade glömt det, men det var exakt vad jag använde.

Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
1000 tack amigo. Du tänkte fråga dig ty du medger att det tog mer än en timme. Så hu många gånger fick du spruta ljummet vatten med hjälp av sköljblåsan?

Ja alltså det är ju svårt att säga men jag fick ju ta pauser ibland för att det var en obekväm arbetsställning. Kanske nånstans mellan 50-100 sprut i örat skulle jag gissa på. Och vattnet ska gärna vara lite varmare än vad som känns lagom med fingrarna, för man är ju varmare i örat. Det känns inte så mysigt att få in kallt vatten i örat. Men brännande hett ska det så klart inte vara heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in