2026-09-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Industrier. Samhällskritiska befattningar. Etc etc. Mellanchefer visserligen men men.

Ok det låter ju vettigt att drogtesta folk i verkligt samhällskritiska befattningar, men blir ju lite skumt hur man kan vara statsminister utan drogprover medans folk för andra samhällskritiska befattningar då ska behöva drogtestas?
Citera
2026-09-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Då återstår frågan vad personer som testar positivt ska göra för att försörja sig. Eller om folk föredrar att försörja fullt fungerande individer via skattsedeln.
Ja du, lite off-topic, men jag kan lista arbeten som du kan syssla med fastän du är alkoholist, rökare eller pillerknarkare, vill du ha en komplett lista?

Annars ett par exempel:

- det finns ingen lag som säger att en lärare måste vara nykter, i så fall blev vi av med hälften av lärarna
- i politiska sammanhang, tillexempel riksdagen, sker ingen blåskontroll
- programledare verkar prestera bättre lite dragna
- konstnärer kan prestera jättebra med lite svamp i magen
Osv osv

En "full" lista blir kanske off topic?

Men, ifall du arbetar med att möta människor, att transportera människor eller föra fram fordon så kolla nykterheten, tack.
Senast redigerad av Barabada 2026-09-01 kl. 21:59. Anledning: Stavning
Citera
2026-09-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jo det blir ju lätt så när det är tomt bakom pannbenet.

Så säg mig - vad är problemet? Är jävligt dyrt för ett företag att behöva rehabilitera någon som går på droger alternativt behöva avskeda personen i efterhand pga drogproblem
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Jag ser inte problemet ärligt talat?
Jag ser inte heller problemet.
Vad gör det om en arbetare röker på sin fritid? Ingenting, det är väl bra att den mår bra?

Vad gör det om en arbetare röker på jobbet, det gör inte casual smokers ändå utan bara de med tolerans och de arbetar förmodligen bättre då

Vad är problemet som ska lösas med att testa för cannabis?
Citera
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Ok det låter ju vettigt att drogtesta folk i verkligt samhällskritiska befattningar, men blir ju lite skumt hur man kan vara statsminister utan drogprover medans folk för andra samhällskritiska befattningar då ska behöva drogtestas?

Jo men det är ju som det alltid varit. Statsministern ser gärna att du skickar dina barn i krig men aldrig sitt eget
Citera
2026-09-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Så säg mig - vad är problemet? Är jävligt dyrt för ett företag att behöva rehabilitera någon som går på droger alternativt behöva avskeda personen i efterhand pga drogproblem

Ok konstigt att statliga myndigheter, kirurger, statsministrar etc klarar sig utan detta isf.
Citera
2026-09-01, 22:00
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag ser inte heller problemet.
Vad gör det om en arbetare röker på sin fritid? Ingenting, det är väl bra att den mår bra?

Vad gör det om en arbetare röker på jobbet, det gör inte casual smokers ändå utan bara de med tolerans och de arbetar förmodligen bättre då

Vad är problemet som ska lösas med att testa för cannabis?

Att det är olagligt.
Citera
2026-09-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Jo men det är ju som det alltid varit. Statsministern ser gärna att du skickar dina barn i krig men aldrig sitt eget

Jo så är det förstås men de utgör ingen vettig grund för att drogtesta vissa men inte andra. Antingen ska lagen gälla alla eller ingen.
Citera
2026-09-01, 22:02
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Att det är olagligt.
Legalisera då om lagen är problemet?!
Citera
2026-09-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Ja du, lite off-topic, men jag kan lista arbeten som du kan syssla med fastän du är alkoholist, rökare eller pillerknarkare, vill du ha en komplett lista?

Annars ett par exempel:

- det finns ingen lag som säger att en lärare måste vara nykter, i så fall blev vi av med hälften av lärarna
- i politiska sammanhang, tillexempel riksdagen, sker ingen blåskontroll
- programledare verkar prestera bättre lite dragna
- konstnärer kan prestera jättebra med lite svamp i magen
Osv osv

En "full" lista blir kanske off topic?

Men, ifall du arbetar med att möta människor, att transportera människor eller föra fram fordon så kolla nykterheten, tack.
Jag tänker att så länge man kan sköta sitt jobb finns det ingen anledning till varför man skulle förlora sitt jobb. Och såklart ska man vara nykter på arbetstid. Tyvärr är drogtester ett rätt trubbigt instrument för att göra detta.
Citera
2026-09-01, 22:04
Medlem
Många företag gör bakgrundskontroller och begär utdrag ur belastningsregistret. Ser inget problem med drogtester.
Citera
2026-09-01, 22:05
Medlem
dobbelinas avatar
Gäller tydligen bara högre positioner inom koncernen, inte butikerna.
Så ni får fortfarande gå i cirklar runt den tjackpåverkade personalen, ha ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in