2026-09-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är ju tillåtet på många ställen redan, och inget som skulle göra någon större skillnad där det inte är tillåtet.

Känns som att MED sparkar in en rätt öppen dörr här.

Var är det tillåtet?
Citera
2026-09-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
De som främst tjänar på förslaget är MC-förarna, som utgör en liten minoritet av trafikanterna. För övriga bilister lär framkomlighetseffekten av att några motorcyklar flyttas från körfältet till bussfilen vara knappt märkbar.

Och knappast kommer någon betydande mängd människor att överge bilen och börja köra MC bara för att de får använda bussfilen.

Så argumentet att det skulle ”öka framkomligheten för alla” är minst sagt dumt.

Om du har rätt i dina antaganden, ja. Men det är inte säkert att du har det.

Det kunde vara intressant att se hur det ser ut i Norge. Klimatet är näst intill identiskt och de har haft rikstäckande regel om att MC får köra i bussfil sedan 1981. MED borde försöka undersöka hur det funkar där.
Citera
2026-09-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
I Stockholm har det väl varit okej sedan åtminstone 80-talet? Körde så i Malmö och de blev helt tokiga så där är det nog inte så. Det är väl därför många pendlar med mc i Stockholm? Tycker det är en utmärkt idé då mc även snabbt kan försvinna in mellan några bilar om de skulle bli i vägen för bussar eller utryckningsfordon.

Jag vet inte vilka bussfiler det är, men enligt SMC finns det sådana i Stockholm. Dock inte alla, uppenbarligen.

https://www.svmc.se/mc-livet/koertips/koerning-i-bussfil/

Uppenbarligen är det inte tillåtet i Järfälla kommun dock.
Citera
2026-09-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag vet inte vilka bussfiler det är, men enligt SMC finns det sådana i Stockholm. Dock inte alla, uppenbarligen.

https://www.svmc.se/mc-livet/koertips/koerning-i-bussfil/

Uppenbarligen är det inte tillåtet i Järfälla kommun dock.
T.ex. längs motorvägarna norr om Stockholm, Åkersberga-Sthlm, minns jag att det fanns bussfiler. Där kunde man köra med mc. E18? Det var inte dumt i rusningstrafik. Nu glider ju en van mc-förare ändå lätt förbi men det är bättre att göra det i en egen fil. Kommer inte ihåg alla vägar, det var ett tag sedan jag körde där uppe?
Citera
2026-09-01, 21:23
Medlem
Citat:
T.ex. längs motorvägarna norr om Stockholm, Åkersberga-Sthlm, minns jag att det fanns bussfiler. Där kunde man köra med mc. E18? Det var inte dumt i rusningstrafik. Nu glider ju en van mc-förare ändå lätt förbi men det är bättre att göra det i en egen fil. Kommer inte ihåg alla vägar, det var ett tag sedan jag körde där uppe?

Men HUR vet du att det var lagligt att köra MC i dessa bussfiler?

Om enbart vägmärke D10 "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik med flera" sitter uppsatt så säger svensk trafiklagstiftning ingenting om att MC får köra där, det måste anges på en tilläggstavla. Jag tittade nyss på ett ställe på E18 där det finns bussfil på på google maps och det står ingenting om att MC är tillåtet.

GPS-position: 59.424660, 18.057989

Var har du sett skyltar som säger att MC får köra i bussfil?
Citera
2026-09-01, 22:36
Medlem
Citat:

Om enbart vägmärke D10 "Påbjudet körfält eller körbana för fordon i linjetrafik med flera" sitter uppsatt så säger svensk trafiklagstiftning ingenting om att MC får köra där, det måste anges på en tilläggstavla. Jag tittade nyss på ett ställe på E18 där det finns bussfil på på google maps och det står ingenting om att MC är tillåtet.

Kompisarna som bodde där uppe sa att det var så. Jag körde med dem de flesta gånger men gjorde likadant när jag var ensam. Minns inte om det även var skyltat. Det finns ju lokala trafikregler (och även ordningsregler) så det är inte så konstigt i sig. De som bor där uppe och speciellt de äldre med mc borde väl kunna svara bättre än mig.
Citera
2026-09-01, 23:07
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Var är det tillåtet?
Överallt där det finns tilläggsskylt, vilket är på många ställen.
Citera
2026-09-01, 23:09
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Det står exempelvis ”gäller även MC, taxi och färdtjänst” på skylten. Googla ”tilläggsskylt mc bussfil” om du vill se bildexempel på en sån skylt.
Citera
2026-09-02, 07:38
Medlem
Citat:

Jo, jag vet att det gäller där tilläggsskylt finns. Kan du nämna en specifik plats där det finns en sådan skylt?
Citera
2026-09-02, 08:12
Medlem
Citat:
Kompisarna som bodde där uppe sa att det var så. Jag körde med dem de flesta gånger men gjorde likadant när jag var ensam. Minns inte om det även var skyltat. Det finns ju lokala trafikregler (och även ordningsregler) så det är inte så konstigt i sig. De som bor där uppe och speciellt de äldre med mc borde väl kunna svara bättre än mig.

Det här var nog ganska länge sedan? Jag kör inte i Stockholm själv, men när jag googlar efter bussfiler där MC får köra så kan jag inte hitta att sådana existerar. Vare sig i Stockholm eller någon annan plats i Sverige.
Citera
2026-09-02, 08:30
Medlem
Pragmats avatar
Citat:

Jag har kört MC runt om i Stockholm i 10+ år och har faktiskt aldrig sett en sådan tilläggsskylt. Om du har mer info om var dessa magiska bussfiler finns så shoot!

Hur som helst förstår jag att det är en fråga som inte är så intressant för större delen av befolkningen. Jag kan ändå tycka att man ibland trots ett mindre intresse bör behandla en fråga som berör ett fåtal positivt, och den breda massan neutralt. Väldigt få, kanske ingen, berörs i alla fall negativt. En MC parkerad i stan tar extremt mycket mindre plats än en bil och är såpass smidig att den sällan ökar på kösituationer, därav borde MC-åkande främjas och ett enkelt sätt är att tillåta MC att köra i bussfil. Att det dessutom är säkrare är också en bonus ur både ett samhällsperspektiv och individperspektiv.

Det för mer gott med sig än ont så det borde inte vara en så big deal att bara tillåta det (och tydligen kom de fram till denna slutsats i Norge, så varför inte i Sverige?).
Citera
2026-09-02, 10:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Jag har kört MC runt om i Stockholm i 10+ år och har faktiskt aldrig sett en sådan tilläggsskylt. Om du har mer info om var dessa magiska bussfiler finns så shoot!

Hur som helst förstår jag att det är en fråga som inte är så intressant för större delen av befolkningen. Jag kan ändå tycka att man ibland trots ett mindre intresse bör behandla en fråga som berör ett fåtal positivt, och den breda massan neutralt. Väldigt få, kanske ingen, berörs i alla fall negativt. En MC parkerad i stan tar extremt mycket mindre plats än en bil och är såpass smidig att den sällan ökar på kösituationer, därav borde MC-åkande främjas och ett enkelt sätt är att tillåta MC att köra i bussfil. Att det dessutom är säkrare är också en bonus ur både ett samhällsperspektiv och individperspektiv.

Det för mer gott med sig än ont så det borde inte vara en så big deal att bara tillåta det (och tydligen kom de fram till denna slutsats i Norge, så varför inte i Sverige?).
Skanstullsbron, tex. Men det är tydligen inte så vanligt som jag trodde, jag kanske bara har haft tur där jag har åkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in