2026-09-01, 11:13
Medlem
Jag har noterat att Medborgerlig Samling har på programmet att tillåta MC i kollektivtrafikkörfält.

Är det en bra idé?

Själv tycker jag förstås det, men frågan är om det blir ett bättre trafikflöde som helhet.

SMC skriver att MC fick köra så både Norge och Sverige 1981: https://www.svmc.se/nyheter/nationell-policy-foer-mc-i-kollektivtrafikkoerfaelt/

Lite osäker om detta gällde enbart Stockholm?

Norge öppnade senare bussfil för MC i hela landet, medan Sverige tog bort det.

Kan även tillägga att moped klass 1 fick köras i bussfil när det fordonet kom. Det togs dog bort efter några år. Är det en bra idé att tillåta även moped i bussfiler?
Citera
2026-09-01, 11:32
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Har de frågat busschaufförerna? Det är ju dom som använder bussfilen.

Vad är syftet med att mc ska köras i bussfilen?

Är det verkligen en så viktig fråga att det är en valfråga?
Citera
2026-09-01, 12:06
Medlem
Kan ju öka säkerheten något möjligen för MC-förarna men njae annars tror jag inte att idén är någon kioskvältare.

Går inte att köra MC som tänkt mellan andra halvan av oktober och första halvan av april norr om Skåne ändå så vilket gör förslaget uddlöst en stor del av året. Dessutom kan MC redan idag tränga sig emellan filer utan några större problem.
Senast redigerad av KomTillbakaBonus 2026-09-01 kl. 12:18.
Citera
2026-09-01, 12:37
Medlem
Såna skitpartiet har alltid helt meningslösa förslag.

Risken för MC förare ligger sällan på huruvida de kör på bussfiler eller vanlig fil, utan främst korsningar.
Citera
2026-09-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Har de frågat busschaufförerna? Det är ju dom som använder bussfilen.

Vet inte.

Citat:
Vad är syftet med att mc ska köras i bussfilen?

Att utnyttja den befintliga vägytan bättre.

Citat:
Är det verkligen en så viktig fråga att det är en valfråga?

MED tycker det. Jag vet inte om det är något MED går till val på nationellt, eller om det bara gäller Järfälla kommun. Där har de en ganska stark närvaro via den där bilmekanikern som jag inte minns vad han heter.
Citera
2026-09-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Kan ju öka säkerheten något möjligen för MC-förarna men njae annars tror jag inte att idén är någon kioskvältare.

Går inte att köra MC som tänkt mellan andra halvan av oktober och första halvan av april norr om Skåne ändå så vilket gör förslaget uddlöst en stor del av året. Dessutom kan MC redan idag tränga sig emellan filer utan några större problem.

Att använda befintlig vägyta bättre halva året är väl bättre än att inte göra det alls?

Det är inte alltid så lätt att komma fram med MC som man kanske kan tro. I alla fall inte om man ska hålla sig inom lagens råmärken.
Citera
2026-09-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Såna skitpartiet har alltid helt meningslösa förslag.

Risken för MC förare ligger sällan på huruvida de kör på bussfiler eller vanlig fil, utan främst korsningar.

Jag tror inte att olycksrisken är huvudpoängen med förslaget, även om det kanske spelar in. Jag tror att de tänker sig att man får bort bilar (som tar mer plats) från vägen genom att folk istället kör MC i bussfilen.

På så sätt ökar framkomligheten för alla.
Citera
2026-09-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Kan även tillägga att moped klass 1 fick köras i bussfil när det fordonet kom. Det togs dog bort efter några år. Är det en bra idé att tillåta även moped i bussfiler?

Kan vara värt att nämna att moped klass II och cykel får använda bussfil idag (om den är belägen till höger i färdriktningen), i fall alla inte känner till det. (För andra fordon än dessa och buss i linjetrafik ska vara tillåtna krävs tilläggsskylt.)
Citera
2026-09-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kan vara värt att nämna att moped klass II och cykel får använda bussfil idag (om den är belägen till höger i färdriktningen), i fall alla inte känner till det. (För andra fordon än dessa och buss i linjetrafik ska vara tillåtna krävs tilläggsskylt.)

Åhå... det vet jag fasen inte om jag hade koll på faktiskt. Förutsatt, antar jag, att vägen inte är motorväg/motortrafikled?
Citera
2026-09-01, 16:33
Medlem
Glostrups avatar
Det är ju tillåtet på många ställen redan, och inget som skulle göra någon större skillnad där det inte är tillåtet.

Känns som att MED sparkar in en rätt öppen dörr här.
Citera
2026-09-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag tror inte att olycksrisken är huvudpoängen med förslaget, även om det kanske spelar in. Jag tror att de tänker sig att man får bort bilar (som tar mer plats) från vägen genom att folk istället kör MC i bussfilen.

På så sätt ökar framkomligheten för alla.
De som främst tjänar på förslaget är MC-förarna, som utgör en liten minoritet av trafikanterna. För övriga bilister lär framkomlighetseffekten av att några motorcyklar flyttas från körfältet till bussfilen vara knappt märkbar.

Och knappast kommer någon betydande mängd människor att överge bilen och börja köra MC bara för att de får använda bussfilen.

Så argumentet att det skulle ”öka framkomligheten för alla” är minst sagt dumt.
Citera
2026-09-01, 16:50
Medlem
I Stockholm har det väl varit okej sedan åtminstone 80-talet? Körde så i Malmö och de blev helt tokiga så där är det nog inte så. Det är väl därför många pendlar med mc i Stockholm? Tycker det är en utmärkt idé då mc även snabbt kan försvinna in mellan några bilar om de skulle bli i vägen för bussar eller utryckningsfordon.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-09-01 kl. 16:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in