2026-09-02, 17:26
Medlem
Varför inte gå till källan i detta fall och fråga? Det var ju SMC som skrev det nu så då borde de ju kunna svara bättre.

https://www.svmc.se/nyheter/nationell-policy-foer-mc-i-kollektivtrafikkoerfaelt/
Citat:
Motorcyklar i kollektivtrafikfält är ingen ny idé. Redan 1981 gick Sverige och Norge i täten när Stockholm och Oslo som första städer i världen öppnade bussfilerna för motorcyklister. Syftet var tydligt: att öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten.
Citera
2026-09-02, 17:33
Moderator
Neksnors avatar
Bussfil bör i normalfallet endast få användas av buss i linjetrafik. Men på lämpliga platser bör vissa andra fordon tillåtas.
Citera
2026-09-02, 17:42
Medlem
Kan det vara så att det aldrig stått med skyltar utan bara varit en överenskommelse i det tysta? Alltså en tillämpning lokalt. Ungefär som att även mc får parkera på trottoar i vissa städer om det samtidigt ändå är bra framkomlighet. Rullstol och barnvagn ska komma fram. I vissa städer får man dricka sprit offentligt i t.ex. en park.
Citera
2026-09-02, 21:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan det vara så att det aldrig stått med skyltar utan bara varit en överenskommelse i det tysta? Alltså en tillämpning lokalt. Ungefär som att även mc får parkera på trottoar i vissa städer om det samtidigt ändå är bra framkomlighet. Rullstol och barnvagn ska komma fram. I vissa städer får man dricka sprit offentligt i t.ex. en park.
Alkoholkonsumtion i parker är väl inte reglerat i lag? Om jag minns rätt så får däremot kommuner besluta om förbud. Hittas antagligen i kommunens ordningsstadga.

En sådan tyst överenskommelse verkar väldigt lurig tycker jag. Samtidigt finns det här i kommunen vissa platser där det brutits mot parkeringsregler i stor skala så länge jag kan minnas, så vissa sådana överenskommelser förekommer.
Citera
2026-09-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Skanstullsbron, tex. Men det är tydligen inte så vanligt som jag trodde, jag kanske bara har haft tur där jag har åkt.

Jag har tittat på google maps och försökt hitta den tilläggsskylten. Kan inte se den. Har kollat både norra och södra sidan av skanstullbron. Var finns skylten, menar du?
Citera
2026-09-03, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pragmat
Hur som helst förstår jag att det är en fråga som inte är så intressant för större delen av befolkningen. Jag kan ändå tycka att man ibland trots ett mindre intresse bör behandla en fråga som berör ett fåtal positivt, och den breda massan neutralt. Väldigt få, kanske ingen, berörs i alla fall negativt. En MC parkerad i stan tar extremt mycket mindre plats än en bil och är såpass smidig att den sällan ökar på kösituationer, därav borde MC-åkande främjas och ett enkelt sätt är att tillåta MC att köra i bussfil. Att det dessutom är säkrare är också en bonus ur både ett samhällsperspektiv och individperspektiv.

Det för mer gott med sig än ont så det borde inte vara en så big deal att bara tillåta det (och tydligen kom de fram till denna slutsats i Norge, så varför inte i Sverige?).

Jag håller såklart med.

Alla är medvetna om att många innerstäder är överfulla och att trafiken är jobbig. Elcyklar och elsparkcyklar är förstås jättebra i det läget och löser många problem.

MC är ett annat alternativ men det utnyttjas väldigt sällan som vardagstransport. Moped klass 1 är ännu mer lättillgängligt för den breda massan eftersom man inte behöver ta ett nytt körkort, men det används ytterst sällan vad jag kan se.

Moped klass 1 hade, när EU-reglerna kom kring 2003, tillstånd att köra i bussfil. Dock försvann det ganska snabbt, kring 2005-2006 var det inte längre tillåtet.

Jag tror att det finns ett antal åtgärder som kan göra att fler kör MC/moped och därmed lättar på trafiktrycket.

1. Tillåt MC/Moped i bussfält
2. Generösa parkeringsregler för MC/moped inne i städerna
3. Tydliga trafikregler kring "filtrering" (att köra mellan två rader med bilar i kö, så som är standard i t.ex. Milano)
4. Tillåt omkörning till höger med MC (moped får redan idag köra om till höger)
5. Försäkringsbolagen måste slå ned hårt och skoningslöst på skenskrivningar där förälder står skriven på moped som nyttjas av tonåring. Detta ger lägre försäkringspremier.
Citera
2026-09-03, 09:29
Medlem
Citat:
Varför inte gå till källan i detta fall och fråga? Det var ju SMC som skrev det nu så då borde de ju kunna svara bättre.

https://www.svmc.se/nyheter/nationell-policy-foer-mc-i-kollektivtrafikkoerfaelt/

Nämen?! Om jag inte visste bättre så skulle jag ju trott att jag tog med den där länken redan i trådstarten...
Citera
2026-09-03, 09:31
Medlem
Citat:

Det ska i så fall stå i den kommunens lokala trafikföreskrifter.
Citera
2026-09-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En sådan tyst överenskommelse verkar väldigt lurig tycker jag. Samtidigt finns det här i kommunen vissa platser där det brutits mot parkeringsregler i stor skala så länge jag kan minnas, så vissa sådana överenskommelser förekommer.

Parkeringsregler är inte så självklara alla gånger.

Bara för att man befinner sig i en viss kommun, är det inte alls säkert att den kommunen får sätta parkeringsanmärkning på ett parkerat fordon. Det är markägaren som kan göra det. Vem som äger vilken mark inne i en stad ser man inte med blotta ögat.

De kommunala parkeringsvakterna vet förstås (oftast) var de kan lappa och var de inte kan lappa. Jag passerar ibland en gymnasieskola som ligger längs en väg där jag VET att kommunala parkeringsvakter patrullerar åtskilliga gånger dagligen. Bilarna som parkerar vid sidan av vägen får kontrollavgift. Ett par meter bort, vid skolan, står det alltid 15-20 mopeder klass 1 i cykelställ, vilket inte är tillåtet. Men parkeringsvakterna gör ingenting. Marken ägs av ett kommunalt fastighetsbolag.

Då kan man börja gissa. Är detta en "tyst överenskommelse" eller är det helt enkelt så att det saknas juridisk grund för kommunens parkeringsvakter att lappa mopederna? Kidsen som kör mopparna verkar i alla fall ha fattat var man kan ställa sig utan att få böter.
Citera
2026-09-03, 12:52
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har tittat på google maps och försökt hitta den tilläggsskylten. Kan inte se den. Har kollat både norra och södra sidan av skanstullbron. Var finns skylten, menar du?
Motorcyklar har fått köra MC i vissa bussfiler i Stockholm sedan 1981. Stockholm var tillsammans med Oslo och andra norska städer först i världen som införde detta. Då var det på försök ett år i bussfilen på Skanstullsbron. Försöket permanentades och har genom åren varit en självklar säkerhetsåtgärd för knuttarna i Stockholm. https://www.svmc.se/opinion/vaeg-och-trafik/mc-i-bussfiler/
Sen är det kommunerna som bestämmer hur det ska vara, och jag vet att det finns flera ställen i både Södermanland och Uppland som tillåter det.
Citera
2026-09-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Motorcyklar har fått köra MC i vissa bussfiler i Stockholm sedan 1981. Stockholm var tillsammans med Oslo och andra norska städer först i världen som införde detta. Då var det på försök ett år i bussfilen på Skanstullsbron. Försöket permanentades och har genom åren varit en självklar säkerhetsåtgärd för knuttarna i Stockholm. https://www.svmc.se/opinion/vaeg-och-trafik/mc-i-bussfiler/
Sen är det kommunerna som bestämmer hur det ska vara, och jag vet att det finns flera ställen i både Södermanland och Uppland som tillåter det.

Kan du peka ut en av dessa platser på en karta?
Citera
2026-09-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nämen?! Om jag inte visste bättre så skulle jag ju trott att jag tog med den där länken redan i trådstarten...
Jag menade att eftersom du, eller någon annan, som är väldigt intresserad av vad som gäller i Stockholm kontakta SMC och fråga. De borde ju ha grävt ganska ordentligt i frågan. Gatukontoret, eller liknande, i Stockholm borde även kunna tala om vad som gäller idag.

Jag kan ju bara referera till vad som gällde till under ivf några år på 80-talet vilket även SMC skriver i sitt blad.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-09-03 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in