Citat:
Ursprungligen postat av
Pragmat
Hur som helst förstår jag att det är en fråga som inte är så intressant för större delen av befolkningen. Jag kan ändå tycka att man ibland trots ett mindre intresse bör behandla en fråga som berör ett fåtal positivt, och den breda massan neutralt. Väldigt få, kanske ingen, berörs i alla fall negativt. En MC parkerad i stan tar extremt mycket mindre plats än en bil och är såpass smidig att den sällan ökar på kösituationer, därav borde MC-åkande främjas och ett enkelt sätt är att tillåta MC att köra i bussfil. Att det dessutom är säkrare är också en bonus ur både ett samhällsperspektiv och individperspektiv.
Det för mer gott med sig än ont så det borde inte vara en så big deal att bara tillåta det (och tydligen kom de fram till denna slutsats i Norge, så varför inte i Sverige?).
Jag håller såklart med.
Alla är medvetna om att många innerstäder är överfulla och att trafiken är jobbig. Elcyklar och elsparkcyklar är förstås jättebra i det läget och löser många problem.
MC är ett annat alternativ men det utnyttjas väldigt sällan som vardagstransport. Moped klass 1 är ännu mer lättillgängligt för den breda massan eftersom man inte behöver ta ett nytt körkort, men det används ytterst sällan vad jag kan se.
Moped klass 1 hade, när EU-reglerna kom kring 2003, tillstånd att köra i bussfil. Dock försvann det ganska snabbt, kring 2005-2006 var det inte längre tillåtet.
Jag tror att det finns ett antal åtgärder som kan göra att fler kör MC/moped och därmed lättar på trafiktrycket.
1. Tillåt MC/Moped i bussfält
2. Generösa parkeringsregler för MC/moped inne i städerna
3. Tydliga trafikregler kring "filtrering" (att köra mellan två rader med bilar i kö, så som är standard i t.ex. Milano)
4. Tillåt omkörning till höger med MC (moped får redan idag köra om till höger)
5. Försäkringsbolagen måste slå ned hårt och skoningslöst på skenskrivningar där förälder står skriven på moped som nyttjas av tonåring. Detta ger lägre försäkringspremier.