Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det är inte jag som har svårt med läsförståelsen utan det är du som har svårt med att kunna tänka.
Om nu föräldrarna är lika bra på att prata om det här med samtycke med både söner och döttrar, varför är det i stort sett bara killar som blir anmälda? Varför anmäls nästan aldrig en tjej?
Vad är din förklaring till det?
Är det mer hotfullt att befinna sig inne på en toalett med folk precis utanför än i ett stort sovrum i ett hus på landet? Varför försätter sig din här tjejen i en "hotfull" situation? Har du kommit fram till vad som sades i korridoren som gjorde att de går in på toaletten? Varför följer tjejen med in på toaletten fastän hon enligt henne själv och dig inser att hon kommer att bli "våldtagen" därinne?
Var hon i en utsatt och hotfull situation redan utanför toaletten? Varför gör hon inget där utanför?
Har lite svårt att ta dig på allvar när du säger att allt kring det här med sexuellt samspel är tydligt och enkelt att tolka när expertis säger att det inte är det. Har till och med länkat till uppsats där kvinnor svarat på frågor och uttrycker att de många gånger själva inte riktigt vet vad de vill när de är uppe i en sexuell situation och att de upplever det svårt att kommunicera kring samtycke m.m. Men det har du väl antagligen låtit bli att läsa.
Om det nu är så tydligt o enkelt vill jag att du radar upp allt som kan inkluderas i detta: eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag.
Sedan vill jag att du radar upp allt som kan påvisa att samtycke finns. Alla signaler, kroppsspråk m.m. alla verbala uttryck.
Vet inte heller om du någon gång svarat på om samtycke och frivillighet är samma sak?
Är det alltid OK om någon samtyckt , sagt ja (förutom berusning och ålder 15 årsgräns)?
Om det är så solklart så undrar jag bl.a. om en kille frågar en tjej om han får knulla henne och hon svarar ja. Vad är det då hon enligt lagen har samtyckt till?
Jadu, jag har ingen aning om hur vissa föräldrar uppfostrar sina barn. Och du drar extremt stora växlar du drar på de fåtal domar som finns. Den absoluta majoriteten av killarna lyckas ju med att ha samtyckt sex.
Ska vi bedömma graden av hotfullhet nu? Du har nog inte tänkt till här. Även om det vid det här laget är allmänt känt att du älskar att lägga skulden på brottsoffret.
Vart har den samlade expertisen påstått att påstått att det är svårt för de allra flesta tolka soxiala och eller sexuella situationer? Återigen drar du förbluffande slutsatser av vad några advokater säger om samtyckeslagen. De (din poddande advokat och några andra) att de tycker att samtyckeslagen gör det svårare att förutsäga utfallet av ett åtal.
Jag har svarat på det ett flertal gånger Jocke. Skillnaden är försumbar i dagligt tal. Men man kan beskriva det som att skillnaden mellan frivillighet handlar om att frivillighet är själva tillståndet att man av egen vilja vill delta. MedanS samtycke är det aktiva uttrycket som påvisar att frivillighet föreligger.