2026-09-01, 10:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu far du med osanning igen Jocke. Vart har jag påstått att det inte räcker med enbart muntlig bevisnig?

Att du inte förstår vad muntlig bevisning är ligger på dig.

Så i vilka andra brottstyper vill du diskvalificera muntlig bevisning?

Nu får du faktiskt lov att punkta upp vad du anser vara muntlig bevisning i ett fall där 2 personer varit inblandade i en situation där ingen annan närvarat. Detta är ingen extrem fantasi från min sida utan den vanligaste situationen.
Citera
2026-09-01, 10:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Exakt.

Och om åklagaren i rätten säger att hon inte deltog frivilligt och du svarar Nä det kan stämma att hon inte gjorde. Jag är inte att 100% säker på att hon gjorde det.

Men tog du inte reda på då om hon deltog frivilligt eller inte?

Nä. För tjejer vill inte att man frågar.

Det är svaret på din fråga hur man kan bli dömd om hon säger att hon inte samtyckte och det finns stödbevisning som säger samma sak.

Håller du äntligen med oss att du har fel när du säger att du kan vara 100% säker när du bedömer att din partner innerst inne vill?
Citera
2026-09-01, 10:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Att brottet går att bevisa bortom rimligt tvivel vid rättegång.

Här är citat från förhör om fallet med en artist som finns här på FB.
Där kan du läsa om strypgrepp vid kyss/hångel och om hur misstänkt BO beskriver detta.

Citat:
FL ställer en fråga gällande det stryptag som X ska ha tagit på Y innan våldtäkten.
berättade att hon uppfattade det som om det var ett sätt för X att initiera sex. uppgav
att X kysste henne och att han i samband med detta även tog ett strypgrepp. Det var inte
hårt och hon har inget minne av att hon fick svårt att andas eller att hennes andning
påverkades. beskrev det som att det mer var på ett sexuellt sätt, som att det var ett sätt att
initiera sex. Hon uppgav att han inte tog strypgrepp vid fler tillfällen än detta.
Senast redigerad av JoaquinGuzman 2026-09-01 kl. 10:20.
Citera
2026-09-01, 11:48
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Den anklagande är inte den som har bevisbördan på sig. Det är den som anklagar som ska bevisa att den andre gjorde det. Det kallas innocent until proven guilty.

Du måste nog dra ner på tittandet av amerikanska serier och filmer.

I övrigt så är denna lag antagligen byggd på samma grund som många andra lagar.
Politikerna har misslyckats med något och svaret är att stifta förbudslagar.

Jag växte upp långt innan samtycke ens var ett ord.
Träffade man någon så var det inga större problem att avläsa varandras intresse och situationen i sig gav svar på alla frågor som inte behövde ställas.

Hamnade man i en säng efter att ha träffats ute en kväll så inte fan behövde man försäkra sig om vad som var ett godkänt nästa steg.

Hur långt ska man dra samtyckes lagen??
Är du ok med sex? Ja gärna!

Sen när kuken halkar in i röven, vilket har hänt, då blir det våldtäkt för jag hade inte frågat vilka specifika saker som ingick i denna persons personliga preferenser för vad ordet sex betyder.

Straffen för de kvinnor som försöker sig på att anmäla män för våldtäkt av vilken anledning det nu kan vara trots att dom frivilligt ingått i just detta fysiska samkväm borde vara riktigt hårda.

Det har förstört så mycket för så många att bara ha en anklagelse eller misstanke riktad mot sig och många lyckas inte bli av med denna.
Citera
2026-09-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Du måste nog dra ner på tittandet av amerikanska serier och filmer.

I övrigt så är denna lag antagligen byggd på samma grund som många andra lagar.
Politikerna har misslyckats med något och svaret är att stifta förbudslagar.

Jag växte upp långt innan samtycke ens var ett ord.
Träffade man någon så var det inga större problem att avläsa varandras intresse och situationen i sig gav svar på alla frågor som inte behövde ställas.

Hamnade man i en säng efter att ha träffats ute en kväll så inte fan behövde man försäkra sig om vad som var ett godkänt nästa steg.

Hur långt ska man dra samtyckes lagen??
Är du ok med sex? Ja gärna!

Sen när kuken halkar in i röven, vilket har hänt, då blir det våldtäkt för jag hade inte frågat vilka specifika saker som ingick i denna persons personliga preferenser för vad ordet sex betyder.

Straffen för de kvinnor som försöker sig på att anmäla män för våldtäkt av vilken anledning det nu kan vara trots att dom frivilligt ingått i just detta fysiska samkväm borde vara riktigt hårda.

Det har förstört så mycket för så många att bara ha en anklagelse eller misstanke riktad mot sig och många lyckas inte bli av med denna.

Det fetade. Det här är så jävla märklig retorik och tankegång. Skulle du själv vilja få en kuk upptryckt i röven helt oförberedd?

Trycker du in nånting överhuvudtaget i någons rövhål helt oförberett så riskerar du att skada den personen både fysiskt och ja, faktiskt psykiskt också. Och denna någon har all jävla rätt att anmäla dig för sexuellt övergrepp.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-01 kl. 12:26.
Citera
2026-09-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Fast jag tror väldigt många här i Sverige har sex utan att ha koll på samtyckeslagen eller ens har läst den en endaste gång. Ändå verkar det här med samtycke vara tydligt för de flesta. Förutom kanske för unga killar som kollat på mycket icke samtyckande porr, som studien du postade visade.

Som sagt, tror det är väldigt få som läst och satt sig in i lagstiftningen oavsett vad det handlar om.

De rapporterjag har läst från folkhälsomyndigheten motsäger ditt påstående. Citat från dem nedan.

"Resultatet från enkäten Sexuell kommunikation, samtycke och hälsa visar att 56 procent kan förmedla om de vill ha sex och hur de vill eller inte vill ha sex. En tredjedel tror att de skulle må bättre om de fick hjälp med att förbättra sin kommunikationsförmåga."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/s/sexuell-kommunikation-och-samtycke/
Citera
2026-09-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vad menar du ens med "förutsägbar"?
Och om du med det menar att man ska kunna veta hur lagens kommer appliceras på alla fall, dvs redan från början veta hur domstolen kommer döma....i varje fall, varför behöver vi då domstolar?

Nej samtyckelagen handlar om människor personliga säkerhet, deras rätt att inte utsättas för sexuellt våld, utnyttjande etc från övriga i samhället. DÄRFÖR har vi samtyckeslagen.

En bör kunna veta om ens handling kan vara olaglig. Det bör vara förutsägbart. Det ska inte krävas att en läser juridiska proffesorers teorier på obskyra platser på internet. Professorer som dessutom inte själva vet vart gränsen går flera år efter lagens införande.

Sen bör domstolar kunna döma på ett förutsägbart sätt. Vilken domare en har bör inte påverka resultatet speciellt mycket. Det bör finnas en tydlig standard så att de dömer likvärdigt. Och på så sätt blir processen förutsägbar för inblandade jurister.
Citera
2026-09-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
De rapporterjag har läst från folkhälsomyndigheten motsäger ditt påstående. Citat från dem nedan.

"Resultatet från enkäten Sexuell kommunikation, samtycke och hälsa visar att 56 procent kan förmedla om de vill ha sex och hur de vill eller inte vill ha sex. En tredjedel tror att de skulle må bättre om de fick hjälp med att förbättra sin kommunikationsförmåga."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/s/sexuell-kommunikation-och-samtycke/

"SRHR2017 visar att majoriteten av kvinnor och män alltid eller oftast kan säga nej till sex (84 respektive 73 procent). Resultatet visade även att en högre andel bisexuella kvinnor och homo- och bisexuella män har gått med på att ha sex trots att de egentligen inte vill, jämfört med homo- och heterosexuella kvinnor och heterosexuella män.

Resultatet från enkäten Sexuell kommunikation, samtycke och hälsa visar att 56 procent kan förmedla om de vill ha sex och hur de vill eller inte vill ha sex. En tredjedel tror att de skulle må bättre om de fick hjälp med att förbättra sin kommunikationsförmåga.

Intervjustudien Ett spektrum av sexuella samtycken visar att samtycke kan vara komplicerat och mångfacetterat, exempelvis bestå av gråzoner som påverkas av den specifika situationen. Erfarenheter av sex utan ömsesidig lust kan bidra till skamkänslor och olust.

Sammanfattningsvis behövs mer kunskap om och forum för samtal och diskussioner om samtycke."

Som sagt, de flesta kan det här med samtycke och jag har absolut inget emot att de unga och vuxna som har kommunikationsproblem lär sig och utbildas i kommunikation och samtycke. Jag har ju varit lite inne på det under trådens gång.

Kan inte riktigt se nyttan med att samtyckeslagen skulle skrivas om med hänsyn till människor med kommunikationsproblem.

Däremot håller jag fast vid, liksom BRÅ att samtyckeslagen behöver omformuleras och tydliggöras gällande tillämpning för juristers och domares med fleras inom rättsväsendet skull.
Citera
2026-09-01, 14:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det fetade. Det här är så jävla märklig retorik och tankegång. Skulle du själv vilja få en kuk upptryckt i röven helt oförberedd?

Trycker du in nånting överhuvudtaget i någons rövhål helt oförberett så riskerar du att skada den personen både fysiskt och ja, faktiskt psykiskt också. Och denna någon har all jävla rätt att anmäla dig för sexuellt övergrepp.

Det är faktiskt ganska lätt att skada varandra när man har sex. Det är inte rimligt att det ska vara olagligt för det.

Jag har självt fått både rivsår, blåmärken och ett överraskningsfinger på väg in i röven.

Samtyckesprincipen är givetvis rimlig men har man det minsta lilla sunt förnuft så inser man att när man gett samtycke till regelrätt samlag så måste det ligga på personen som drar tillbaka sitt samtycke att kommunicera det.
Citera
2026-09-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Absolut ska en 17-åring kunna ha sex med en pubertal 12-åring i samtycke, varför inte? Vissa flickor är pubertala och utvecklar bröst redan kring 9-10 årsåldern. De flesta är helt klart redo för sex vid 12. Sveriges rigida syn på saken är en kulturell fråga, och ingen allmängiltig sanning.

Det är extremt få länder i världen har 12 års ålder som gräns
12 års ålder är biologiskt och mentalt en olämplig ålder. Hyfsat stor andel har inte ens börjat menstruera.

I Europa ligger åldern oftast mellan 14-16.
Personligen tycker jag 14 skulle kunna fungera i Sverige. Men kan samtidigt se en logik i 15.
Citera
2026-09-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är faktiskt ganska lätt att skada varandra när man har sex. Det är inte rimligt att det ska vara olagligt för det.

Jag har självt fått både rivsår, blåmärken och ett överraskningsfinger på väg in i röven.

Samtyckesprincipen är givetvis rimlig men har man det minsta lilla sunt förnuft så inser man att när man gett samtycke till regelrätt samlag så måste det ligga på personen som drar tillbaka sitt samtycke att kommunicera det.

Att du har fått nåt enstaka blåmärke/rivmärke under samlag nån gång då och då betyder det att du gillar att helt plötsligt få en kuk intryckt i röven helt oförberedd?
Har du ens råkat ut för det nån gång?

Och "halka in med kuken i röven" betyder att detta skett som en överraskning där den andra parten varken hunnit säga bu eller bä
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-01 kl. 14:22.
Citera
2026-09-01, 14:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Att du har fått nåt enstaka blåmärke/rivmärke under samlag nån gång då och då betyder det att du gillar att helt plötsligt få en kuk intryckt i röven helt oförberedd?

Nej, men jag tvivlar på att det ens vore möjligt innan man hinner säga stopp.

Jag har väldigt liten erfarenhet av sodomi men de få gånger jag testat så var det inte bara att köra in den, det tar ju stopp av sig självt om skitan inte förberetts, vilket ger gott om tid att säga ifrån. Det är enkelriktad väg där.
Senast redigerad av UyCVswHfsnM2z3nH 2026-09-01 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in