2026-09-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukterna
Tingsrätten har dömt efter hur lagen är skriven:

Brottsbalken 6 kap 13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder ska dömas även den som inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern.

Dvs, lagen säger att det krävs oaktsamhet angående barnets ålder för att det ska vara fråga om våldtäkt mot barn. Är det fråga om en 13-åring mognat tidigt och som ser ut som en genomsnittlig gymnasieelev, så finns det alltså chans att inte dömas för våldtäkt av barn.

Ska det upp i hovrätten gäller det för åklagaren att bevisa att tilltalad borde åtminstone misstänkt att hon kunde ha varit för ung. A-traktor får man köra när man är 16? Jag umgicks ytterst sällan med 13-åringar när jag var 16, så vet inte om det är så självklart.

Men utifrån vad rådmannen har skrivit i domen så anar jag att tilltalad döms för våldtäkt av barn i hovrätten.

Moraliskt så tycker jag en 25-åring är en äckelpelle även om han ligger med en 15-16-åring
Jag syftade framför allt på argumenten från tingsrätten, men jag anser personligen att det är rätt oaktsamt att inte undra över åldern på personer vid en a-traktor träff när man är vuxen.
Citera
2026-09-01, 18:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ytterligare en dom där domstolen skiter I lagstiftningen och hittar på egen.
Det måste resans upp rejält i svenska domstolar.

Lagstiftningen är en extremradikal sörja som går på tvärs med människors rättigheter och med principen att bevisbördan ligger på åklagaren och att skuld skall bevisas bortom rimligt tvivel.

Det är vad som behöver rensas upp i.

Nämndemännen har i högsta grad vad det verkar gjort sitt jobb vad gäller att följa den bedömningen, vilket politrukerna till lagfarna domare, de flesta av dem juridiska aktivister med en sexualpolitisk agenda struntar i.
Citera
2026-09-01, 19:07
Medlem
Eftersom det handlade om ömsesidigt sex som troligen kommer bli ett roligt minne från "den vilda ungdomstiden" så ska det inte bli något straff. Det är orimligt att tonåringar ständigt behandlas som småbarn, förr i tiden kunde man flytta hemifrån i samma ålder.
Citera
2026-09-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Han kommer att fällas i hovrätten som den pedofil han är!

Pedofil?

Det är väl fan mer pedofili att sätta på en 18 åring som ser ut som 13, än att sätta på 13 åring som ser ut som 18
Citera
2026-09-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
En så kallad nämndemannadom. Som därför givetvis har överklagats. Tyvärr sitter nämndemännen och tycker en massa dumheter. Det är givetvis inte rimligt att en 25-åring fiskar fitta bland kidsen i epatraktorer och utgår från att de har åldern inne.

Ha åldern inne? Det är ju indivdiuellt, många är redo för sex när är 13. Många är inte redo förrän 17 eller ännu senare.

15årsgräns är bara trams. Man kan vara 18 och se ut som 13, och då är det mer pedofili än om man är 13 men ser ut som 18. Rent biologiskt alltså
Citera
2026-09-01, 19:24
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det dom är centralt här är frågan om uppsåt och nämndemännen har dömt enligt en västerländsk traditionell och mångtusenårig viktig princip om att man måste ha uppsåt till brott för att dömas för det.

Juristdomare har vid sexualbrott övergått till en lögnaktig, rättsosäker och rättsvidrig ordning där mycket radikala och politiserade åsikter står över frågan om uppsåt och gör att de rundar den och dömer människor skyldiga ändå.

Om mannen inte har uppfattningen att flickan är under femton så har han inte det och skall frias. Skyldigheten att bevisa att han har uppsåt ligger på åklagaren och uppenbarligen har han kraftigt misslyckats med detta.

Ändå vill den obehagliga och ondskefulla juristdomaren döma mannen för att han inte kan bevisa att han är oskyldig. Detta i strid med sunda principer för rättvisa.
Det gäller inte längre, sedan 2018:

”13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder ska dömas även den som inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern. Lag (2018:618).” /6 kap. brottsbalken

Om det får du tycka vad du vill, men så är lagen skriven.
Citera
2026-09-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Han åker på fängelse så det ryker om det i hovrätten

Förhoppningsvis inte då inget barn blivit våldtaget. Det handlar om två ungdomar, den ena i sin tidiga ungdom (13) den andra i sin sena (25). Men likväl såg hon uppenbarligen ut att vara redo= genomgången pubertet= biologisk hjärnmognad mer lik äldre tonåring än yngre tonåring= mer redo att ge samtycke till sex än vissa andra i den åldern. Nu snackar jag ren biologi.

Det finns flickor över 15 som ser ut som 12, verkligen inte är redo för sex och de groomas av ÄLDRE män som inte ens tror att de är 15 utan att de bara ljuger om att de är äldre. Och de blir ALDRIG DÖMDA. Ni som tycker det är rätt att en 55 åring sätter på en SENT UTVECKLAD 15-16 åring har INGEN rätt att påstå att en 25 åring som är med TIDIGT UTVECKLAD 13 åring är pedofil.
Citera
2026-09-01, 19:25
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Ha åldern inne? Det är ju indivdiuellt, många är redo för sex när är 13. Många är inte redo förrän 17 eller ännu senare.

15årsgräns är bara trams. Man kan vara 18 och se ut som 13, och då är det mer pedofili än om man är 13 men ser ut som 18. Rent biologiskt alltså
Det är lagen som gäller, inte ditt eller mitt tyckande. Se nedan.
Citat:

”13 § Till ansvar som i detta kapitel är föreskrivet för en gärning som begås mot någon under en viss ålder ska dömas även den som inte haft uppsåt till men varit oaktsam beträffande omständigheten att den andra personen inte uppnått den åldern. Lag (2018:618).” /6 kap. brottsbalken

Citera
2026-09-01, 19:27
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Pedofil?

Det är väl fan mer pedofili att sätta på en 18 åring som ser ut som 13, än att sätta på 13 åring som ser ut som 18

Ja det är pedofili enligt svenska lagar!
Citera
2026-09-01, 19:28
Medlem
Citat:
Det är lagen som gäller, inte ditt eller mitt tyckande. Se nedan.

Ok men ibland kan det vara svårt att se skillnad på mycket sent utvecklad 18 åring och mycket tidigt utvecklad 13 åring och man kan inte veta vem som är redo och när.

Givetvis ska lagen kunna ta hänsyn till särskilda omständigheter. Annars går pedofiler fria för att ha våldtagit barn samtidigt som ungdomar döms för ömsesidigt sex med unga som varit redo. Lagen är för jävla tragisk.
Citera
2026-09-01, 19:29
Medlem
Citat:

Legga alla som ser ut att vara 30, annars är vi oaktsamma höhö.
Citera
2026-09-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Det ska väl fan inte spela någon roll hur han och några politiska nämndemän anser henne att se ut som. Är hon under 15 så är hon.
Det här med hur man uppfattar saker kan man ju dra hur långt som helst.
Jag uppfattar att vissa orovocerar fram ilska hos folk och vill ha stryk, då kan jag ge dom stryk, eller hur. Samma sak.

Ser hon ut som 18+ (våldtäkt mot barn kan gälla fram till 18 i vissa fall inte bara till 15], så är hon antagligen redo.

Det är mer pedofili att sätta på 18 åring som ser ut som 13 än tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in