2026-09-01, 17:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som du påpekar kan SE inte känna sig träffad av signalementet som framförs av Holmér på presskonferensen den 1 mars. Ändå ringer han in direkt efter den presskonferensen och tror att ett signalement kan gälla honom.

I det läget kan han alltså inte mena signalementet som Holmér framför. Han har heller aldrig sagt att han reagerade på just det signalementet. Istället talar han om att det var ett signalement han läst om ”i tidningen” som fick honom att reagera.

Ändå ringer han alltså in direkt efter presskonferensen med det klart avvikande signalementet. Han menar alltså i praktiken att fel signalement, ett signalement som polisen inte längre tror på, kan ha emanerat från honom själv.

Ytterligare anledning att tro det kan han ha fått av det tidiga pratet om två gärningsmän. Och signalementet på en av dessa två män ska alltså ha varit en man 40–45 år iklädd lång mörk rock. Det ska dessutom ha stått i SvD, som han ju prenumererade på.

Det är detta som jag tror är hans verkliga uppfattning.

Sedan börjar han ta sig mer och mer friheter med det där ju längre tiden går. Han går från att ta på sig ett signalement som både han själv och polisen vet eller anar är fel. Istället börjar han från och med april mena att det ”officiella” signalementet emanerar från honom själv.

Det är det här jag menar med att han går från att (lite förenklat) hävda att fel signalement gäller honom till att hävda att rätt signalement gäller honom. Alltså det officiella. Så som han själv framställer det.

Som stöd för detta finns bland annat ett TT-telegram från 1986-04-06. Originalkällan verkar inte vara allmänt tillgänglig längre, men så här återges den relevanta delen på Flashback:

STOCKHOLM: Jag tror att polisen kan ha lämnat fel signalement på Olof Palmes mördare. Deras signalement stämmer in på mig. Det säger reklamkonsulenten Stig Engström från Täby. Han var en av de allra första som kom fram till mordplatsen, bara några sekunder efter att Palme skjutits. - Det signalement som polisen lämnat på mördarens klädsel, mörk trekvartslång rock, keps, stålbågade glasögon, ...stämmer exakt med vad jag hade på mig vid tillfället, säger han.

Här börjar han alltså plötsligt mena att ”polisens signalement”, vilket väl bör läsas som det officiellt fastslagna, gäller honom. Det stämmer till och med in ”exakt” på honom.

Det är i så fall en klar glidning från hur det lät den 1 mars, där han snarare hävdade att polisens officiella signalement inte gällde honom.

Gällande första mars pysslar han med efterhandskonstruktioner, eller med flexibla minnesbilder. De detaljer som träffar honom tillfogas signalementen senare. Det börjar med att han tror att den rock förekommer kan avse honom.

Den är dock inte vad som får honom att greppa luren, eftersom det inte nämns något om rock vid presskonferensen. Däremot kepsen (från Grand). Utlösande torde vara uppmaningen till närvarande på platsen att höra av sig, som radion sänder ut åtta minuter före det att han ringer (och tar sig förbi anstormningen av samtal genom att istället slå upp numret och ringa via växeln).

Skälet till att sammanställa signalementsuppgifter var att det förr påstods att SE blev "desperat" och "panikslagen" av sådana och därför ringde PU för att rätta till detta. Men, vad det verkar, så finns ju inget denna dag som träffar honom. De rockar som sitter på två Passat-åkande utlänningar som det talas om tidigt på dagen är inte relevanta. Det som kvarstår är väl Delsborns långrock. Och det är allt. I övrigt stämmer inget in på honom före samtalet till PU.

Som svar på det anförs antingen att GM-SE var så stissig att han läste in sig i alla signalement. Eller att han agerade slugt och utstuderat förekommande. (Den med intellektualistisk läggning får här fina prov på hur man skyddar en hypotes från att kunna vederläggas).

En slutsats man torde kunna dra av detta är att SE, utifrån sina egna föreställningar, hade anledning att tro att en i sammanhanget påtagligt perifer rock skulle kunna ha avsett honom. Och det är väl en relevant upplysning från ett vittne. Från en GM?

Vilket var det "officiella" signalementet i april egentligen? Mörkt trekvartslångt plagg/jacka har det väl utkristalliserat sig till senare åtminstone?

Här finns TT-telegrammen gällande SE (som jag postat tidigare): https://imgur.com/a/tt-860406-bs37J8R
Citera
2026-09-01, 17:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
AH uppger att LP svarade på frågan om var gm tog vägen.
Då är man per definition kontaktbar.

Det är faktiskt krångligare om han har ljugit om det. Då får man anta att han hade tur med att LP faktiskt uppgav mörkblå täckjacka. Tür med att ingen annat tog på sig att ställa den frågan i det skedet. Tür med att AH uppger att LP svarade på samma sätt SE ljög om. Ochntur med att polisen faktiskt sprang iväg utan att ha fått LPs signalementsuppgifter.

Det är för mycket tur i rad. Och det utan att man tar med turen att ingen frågar LP om detta. För som gm är det en för jävla dum lögn. Den är för lättkontrollerad.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var helt säker på att detta inlägg kommer att vara bortglömt om 20 minuter hos vissa skribenter här i tråden.

Det har och kommer upprepas ..

Vill tillägga att turen inte bara handlar om att man prickar in Lisbeths missförstånd kring rocken (som mörkblå täckjacka)
Lögnen innebär också ett samtal med Lisbeth. Säg den GM som inte räknar med att en sådan uppgift skulle kontrolleras?
Tur att det aldrig kollades upp.
Citera
2026-09-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du skrev att många vittnen beskrev LP som hysterisk 30-40 sekunder efter mordet.

Det finns det inga belägg för.

Att LP var chockad någon halv minut efter att hon pratat med SE om "mörkblå täckjacka"? Samtalet blir inte omöjligt på grund av att vittnen berättar om hur LP uppträdde de första minuterna. Att hon pratade en hel del på mordplatsen är många vittnen eniga om.

Att SE dessutom återger vad LP berättar på Sabbatsberg stärker SEs vittnesutsaga.

Jag vänder mig mot att de som ivrar för att SE är mördaren glider och hittar på nya ord och lägger dem i munnen på vittnen. Ordet "hysterisk" är bara ett exempel.

Du tror alltså att LP inte var hysterisk efter att hennes man blivit brutalt mördad på öppen gata ?

Tror det var Cheva mannen som beskrev henne helt okontaktbar och något vittne påstod hon kröp runt

Hage beskrev henne som nästan våldsam och försökte putta bort henne

KJ försökte hålla fast henne..

Den samlade bilden är ju såklart en kvinna i upplösningstillstånd
Citera
2026-09-01, 17:56
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du blandar ju ihop tiden för skotten och när han tittar på klockan!
5-6 sekunder efter klocktittandet så är han framme vid mordplatsen(vilket är det jag kommenterat)...
där detta kan vara sanning även om avgasknallen är ett påhitt.

Orsaken till klocktittandet kan i sig också vara ett påhitt och att det snarare handlade om tidsmöjligheten att stanna till där framme där något hänt o.s.v.

Vi har inget stöd i att någon annan talar om en avgasknall men det går ändå inte att dra slutsatsen.

Det finns ett antal alternativ här.

Ur GM-perspektivet så har han ljugit om allt här och som du är inne på både fortsätter och komma med nya lögner.
I det första lite mer utförliga förhöret den 10:e mars så är det 5-6 sekunder från skotten, då är inte ens klockan med i historien överhuvudtaget.

Först den 11:e mars är klockan med i bilden (han kanske lade till klockan för att det skulle verka mer trovärdigt att han missade vad som hänt framför honom) men han hör skotten medan han håller på med klockan,

I vilket fall är han bara 20 meter från mordplatsen även då.

PS nu skriver du 2 gånger om påhitt så du kanske börjat fundera på hur sanningsenlig han är egentligen ...
Citera
2026-09-01, 17:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Inte alls, tvärtom, speglingen var ett rationellt agerande av en gärningsman som ett par minuter före mordet klev ut på gatan 50-60 meter från mordplatsen. Han visste att det fanns folk (väktarna) som sett honom gå ut och vilka kläder han haft på sig och att det kan ha funnits vittnen som sett honom i närheten av paret Palme på Sveavägen. Det "löste" han genom att på eget initiativ tala om att han verkligen varit på platsen. Han placerade sig dessutom vid skyltfönstret där han (som GM) eventuellt stått och väntat några sekunder, efter att han "sneddat in". Han fick sina farhågor bekräftade när han hörde ett modplatsvittne (AD) i Morgonekot berätta om en gärningsman 180 lång i långrock. Han agerade snabbt och lanserade förväxlingen både på Skandia och hos polisen redan till lunchtid.

GM-speglingen/förväxlingen är ett starkt indicium i SE-hypotesen.

Som vanligt hoppas komplikationer, koherens och invändningar över. Vilket noteras som svar.

Jag påstår inte att det är irrationellt av en GM som känt befann sig på platsen att upplysa om detta. Det som är en fantastisk fantasi är den så kallade speglingen i olika moment som konstrueras genom att plocka detaljer SE uppger vid olika och enstaka tillfällen ofta flera år senare.

Om man tar del av vilka signalement som var aktuella när SE kontaktade PU så kan noteras att det fanns ingen rock överhuvudtaget i dem och att den var ett undantag. Om något så talar de uppgifter som meddelades allmänheten tydligt bort från honom.
Citera
2026-09-01, 18:01
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag undrar varför Sven Anér stötte bort Stig Engström på det sätt som han gjorde? Även om han misstrodde Stig Engström så borde han ha hållt masken för att få information. Kan det finnas någon annan förklaring än att han skyddade G*sta Söderström? Att han inte ville att det skulle komma ut uppgifter som ifrågasatte GS?

Som hobbypsykolog tänker jag slänga fram det kanske något oväntade svaret "kukmätning". Att Engstöm var rättshaveristernas slutboss råder ingen tvekan om. Han hade helt enkelt lite för lång kuk; ett ego som "rubbed them the wrong way" - de gatt därför inte utreda honom.

Hade han däremot haft andra personliga egenskaper (framförallt, kanske; egenskapen att inte lägga sig i utredningar och få polisen att framstå som åsnor) så hade han åkt dit inom 48 timmar.

Jag skulle vilja hävda att ogillande och "dålig personkemi" kan vara så starkt att man vägrar se en person som mördare eftersom det hade varit lite väl "coolt". Det kan låta banalt, men människor är väl också banala.

Hursomhelst är det en väldigt intressant historia!
Citera
2026-09-01, 18:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du tror alltså att LP inte var hysterisk efter att hennes man blivit brutalt mördad på öppen gata ?

Tror det var Cheva mannen som beskrev henne helt okontaktbar och något vittne påstod hon kröp runt

Nu uppstår en chock gradvis och inte momentant, så att SE hann tala med LP innan hon blev som mest chockad är inget konstigt.

Det är mest "experter" som "vet hur det ligger till" som drar egna felaktiga slutsatser av ordningen på det som inträffade. Att beskriva LPs tillstånd efter att hon talat med SE bevisar inte hur LPs tillstånd var när hon verkligen talade med SE.
Citera
2026-09-01, 18:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag har aldrig påstått det.

Människor kan rent generellt se saker på helt olika sätt.

Många tyckte att Palme sålde ut Sverige, att han mycket troligt var i ryssarnas tjänst och förstörde svensk politik så vissa resonerade säkert som Stigs fru sagt till TP:
Att han kanske inte själv hade modet att skjuta men gärna stått vid sidan och tittat på.

När det gäller vapensamlaren har jag redan skrivit nog om honom, men om SE ville skaffa sig ett vapen kanske den som i princip tapetserar med dem på väggarna naturligt ses som en möjlig källa att få tag i ett dylikt.

Här var lite om vad enda dottern sagt om WG:
(FB) Skandiamannen

och här skrev jag lite hur jag relaterade WG till SE:
(FB) Skandiamannen

Men nu kommer ni väl som vanligt fastna vid att det är enbart detta som gör SE misstänkt, en sak i taget som vanligt ... gärna någon av de mest spekulativa sakerna så ni kan sätta upp nya halmgubbar.

Du skrev

Citat:
När jag läser om vapensamlaren tycker jag inte alls det låter omöjligt att han hjälpt till och fixat ett vapen åt Stig.

och då undrar jag vad det baseras på. Kan inte se att det finns något som antyder en kriminell läggning och praktik hos personen i fråga i det som länkas.

Den här vapensamlingen verkar för övrigt missförstås. Den är synnerligen historisk. De allra flesta vapen var inte ens licenspliktiga och kunde införskaffas av vemsomhelst. Den intressanta revolvern var hans enda vapen han innehade för syftet målskytte och den skaffade han långt tidigare än samlandet på historiskt intressanta vapen grundlades. Han hade ytterligare en Magnumrevolver. Eftersom den vapentypen knappast kunde betraktas som historisk på 70-80-talen så torde den haft sådant värde i kraft av att vara en intressant replika eller liknande. Men jag vet inte vad det var för revolver.

Vapensamlaren är givetvis inte helt ointressant, men inget kommer ju fram där. Förutom som en långsökt möjlighet givet att man antar att SE är GM. Men det är inget som, så att säga, kan skänka styrka åt någon uppfattning gällande SE och MOP.

Det går för övrigt bra att dua mig och vad som avses med halmgubbar i det jag skriver begriper jag ej.
Citera
2026-09-01, 18:13
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Helin till Hage i HR: Vi hade ett vittne (Engström) här alldeles nyss innan du kom in, om jag minns rätt sa han att han var först framme och att han hade pratat med Lisbeth Palme, har du iakttagit en sån man?
Hage:

Det stämmer också med det AD berättade i det tidiga Morgonekot den 1 mars. Det var två yngre flickor och en ung man som var först på platsen. Det närmaste SE-liknande, enligt AD, var mannen i långrock som sprang in i gränden.

Att Engström ljuger är nog de flesta överens om (utom möjligen MOPspanaren), frågan är varför han ljög och varför han skapade sin förväxlingshistoria?

I samtliga polisför uppger Engström att det redan fanns personer framme vid den fallne när han kommer fram. I förhöret återgivet i dialogform framkommer vad han såg vid ankomsten:

"Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger. "

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C

Eftersom övriga förhör är återgivna i referatform är det möjligt att den detaljerade beskrivningen uppgavs även i dem.

Alltså kommer Engström fram efter mordet när ungdomarna redan påbörjat hjälpinsatserna, han placerar dem dessutom rätt. Det är känt från Hages förhör hur positionerna var.

Gällande signalementet bör det hållas i åtanke att Delsborn satt inne i ett fordon på andra sidan Sveavägen. De närmast placerade vittnen som såg gärningsmannen och dennes flyktväg under längst tid beskriver en mörkhårig individ iklädd mörkblå täckjacka.

Avseende Hage så nämner hon själv i förhör att hon stängde av omgivningen när hon påbörjat insatsen, då är det inget märkligt med att missa en gubbe som kommer fram efteråt.

Hon upprepar vid flera tillfällen hur koncentrerad på offret hon var och beskriver omgivningen som ett "surr".
Citera
2026-09-01, 18:14
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Förstår inte hur någon 2026 kan tro på någon av Engströms lögner och manipulationer. Inte ens polisen köpte detta med hans påhittade samtal med Lisbeth.
Hon var naturligtvis i svår chock, hon blir väl tillsagd i ambulansen t o m.

Ena sekunden går hon i armkrok med sin make, i nästa sekund hörs en enorm smäll i vänster öra och maken ligger stendöd med pannan i trottoaren. Hon har självfallet inte informerat Engström om någonting.
Citera
2026-09-01, 18:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Som vanligt hoppas komplikationer, koherens och invändningar över. Vilket noteras som svar.

Jag påstår inte att det är irrationellt av en GM som känt befann sig på platsen att upplysa om detta. Det som är en fantastisk fantasi är den så kallade speglingen i olika moment som konstrueras genom att plocka detaljer SE uppger vid olika och enstaka tillfällen ofta flera år senare.

Om man tar del av vilka signalement som var aktuella när SE kontaktade PU så kan noteras att det fanns ingen rock överhuvudtaget i dem och att den var ett undantag. Om något så talar de uppgifter som meddelades allmänheten tydligt bort från honom.
Du glömmer den speciella situationen för Engström, mordet skedde 50 meter från Skandia och väktarna hade sett Engström gå ut nån eller ett par minuter före mordet. Vad skulle du ha gjort (som GM) om det kommit uppgifter som träffade din utstyrsel eller som riskerade att komma?

Det finns frågetecken runt SE-spåret men hans förväxlingsstrategi är definitivt inget sådant, tvärtom.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-09-01 kl. 18:18.
Citera
2026-09-01, 18:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-00

Inge Morelius uppger att han satt i sin bil på Tunnelgatan strax efter korsningen med Olofsgatan.

Hans fästmö hade gått till posten och han satt och väntade på henne.

Han ser två personer komma gående på trottoaren på Sveavägens östra del i riktning mot Sergels torg.

Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån.

Strax efter hörde han två skott gå av och såg hur det blixtrade till och en människa föll omkull.

Den man som kommit ifatt de andra två sprang sedan Tunnelgatan österut.

Han hörde sedan hur kvinnan skrek och en taxi svängde upp framför dem.

Beträffande mannen uppger Inge Morelius att han ej såg mannens ansikte, men att han var iklädd en mörk rock, längre än jacka, mörk mössa och att han var längre än de andra två personerna.

Genom hans sätt att röra sig fick Inge Morelius en känsla av att mannen var 30-40 år.

Beträffande tidpunkten uppger Inge Morelius att på fästmöns kvitto från posten står det 23:18.

Fästmöns namn är Helena Lähde, tfn Maskerat och arb. Maskerat . Maskerat , Vällingby.

------------------------------------------------------------------------------

Ovan är IMs första utsaga. Ingen stod då och väntade ... IM tas ofta upp som en som påverkas med mer och mer ...
Det är ingen personkritik, det är så det är för vittnen.
Man får media och och andra man hör och och ...

Vittnesmål skall tas direkt opåverkat och behandlas som färskvara. Jämför DNA.
Men vad står det? Står det att han ser tre personer komma gående eller säger han att han såg två personer komma gående? Han ser två.

Den tredje kommer upp bakifrån. Då finns två alternativ, antingen kom mannen norrifrån eller så stod han still och blev passerad. Det står faktiskt inte vilket av dem som gäller.

Man kan tycka det är en så viktig detalj. Men det är likväl en detalj. Det där är ett sammandrag, IM sa mer än det som står, det är fakta. Vad som utlämnades vet ingen. Personen som tog emot samtalet gjorde anteckningar och renskrev. Förmodligen en av hennes jäktigaste arbetsdagar någonsin. Sen så beror det ju helt på hur IM berättade. Hur han kan ha uttryckt sig när han ringde.

När det i hans riktiga förhör framgår att mannen står där så beskriver han det på samma sätt... "Sen kommer det upp en man".

Det är en skillnad på att ändra och att lägga till. Han ändrar inte, han lägger till. Eller rättare sagt: förhöret lägger till, vi vet ju inte vad IM sa till polisen vid telefonsamtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in