Citat:
Ursprungligen postat av
Jikad
Reglerna kring sekretess och tystnadsplikt är solklara och det finns tydliga utbildningskrav, både interna och externa.
Det fungerande och godkända alternativet är att vara kompetent för sitt arbete. De använde förmodligen AI för att förfalska detta.
Tycker du att det är ok att surfa barnporr på jobbet och att det är något man kan beskylla ledningen för, bara för att det inte finns någon "effektiv blockering"? (sådan existerar ej).
Nej, det där är ett rätt fult debattknep. Du byter ut min faktiska poäng mot en absurd halmgubbe och argumenterar sedan mot den.
Jag har inte sagt att sekretessregler ska ignoreras eller att anställda saknar eget ansvar. Jag säger att individansvar och ledningsansvar existerar samtidigt. Att jämföra användning av ett legitimt arbetsverktyg med barnporr är därför inte ett motargument. Det är bara ett försök att slippa diskutera den faktiska frågan.
Om rutinerna nu är så solklara som du hävdar får rättsväsendet pröva de anställdas ansvar. Men då kan vi också diskutera varför organisationen hade dessa arbetsflöden och verktyg utan tillräckliga tekniska och organisatoriska skydd. Det ena upphäver inte det andra.