2026-09-01, 18:16
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vad vet du vad Försäkringskassan har gjort och vilka utbildningar och info de ofta ger till de anställda!?
Vad är det för fel på läsförståelsen? Jag har aldrig påstått att Försäkringskassan saknar utbildning eller rutiner. Jag säger att även myndighetens system och ledning ska kunna granskas.

”Vad vet du om deras utbildningar?” är inget motargument. Det är bara ett sätt att slippa bemöta det jag faktiskt skrev.
Citera
2026-09-01, 18:21
Medlem
godboys avatar
Jag är mycket nyfiken om vilket språk de översatt från, jag har en viss känsla av att det inte är från engelska nämligen. Vidare kan jag ju tycka att FK enbart borde acceptera kommunikation på svenska och engelska.
Citera
2026-09-01, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag visligen aldrig använt den för jobbet men jag vet att mina kollegor gör detta. Visste inte att google tar dessa uppgifter.
Det här var väldigt intressant.

Så du förstod aldrig att allt du skriver går till en enorm serverhall och sen får du resultatet tillbaka ?

Så som hela internet har fungerat sen dag 1 ??

Inte ens att media varje vecka skriver om dessa serverhallar som byggs ut för AI ??
Citera
2026-09-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Nej, det där är ett rätt fult debattknep. Du byter ut min faktiska poäng mot en absurd halmgubbe och argumenterar sedan mot den.

Jag har inte sagt att sekretessregler ska ignoreras eller att anställda saknar eget ansvar. Jag säger att individansvar och ledningsansvar existerar samtidigt. Att jämföra användning av ett legitimt arbetsverktyg med barnporr är därför inte ett motargument. Det är bara ett försök att slippa diskutera den faktiska frågan.

Om rutinerna nu är så solklara som du hävdar får rättsväsendet pröva de anställdas ansvar. Men då kan vi också diskutera varför organisationen hade dessa arbetsflöden och verktyg utan tillräckliga tekniska och organisatoriska skydd. Det ena upphäver inte det andra.

Google translate är lika mycket av ett legitimt verktyg i det här sammanhanget som barnporr.
D.v.s. absolut förbjudet och olagligt.

Organisationen använder varken barnporr eller denna tjänst, utan har en egenutvecklad LLM som handläggarna är utbildade i att använda.

Det var inte en halmgubbe utan en retorisk fråga. Jag belyser bristerna i din argumentation genom att dra det till sin yttersta spets. Ingenstans menar jag att du tycker att barnporr ska få användas.
Citera
2026-09-01, 18:48
Medlem
Visar hur efter sådana myndigheter är.

Det som borde användas är att om de redan kör microsoft office 365 så har de redan AI copilot chat som inte ska läcka saker då det är i deras tenant...

Bara att gå till office.com!

https://support.microsoft.com/sv-se/microsoft-365-copilot/get-started-with-microsoft-365-copilot-chat

Sedan, om de inte ska använda det så bör det blockeras av IT.

Man kan som företag inte ge ut hela internet tillgänlig och sedan tro att medarbetare inte använder det... manuella grejer fungerar inte längre.

En annan sak, är problemet att det var Google? Igen, antar de redan har office 365 så de skulle ha använt https://www.bing.com/translator ?

ChatGPT kom ut 2023 det är naivt att tro att kontorsjobbare inte använder det eller liknande numera för alla sorters uppgifter.

Det är upp till arbetsgivarna att ge alternativ.
Citera
2026-09-01, 19:03
Medlem
Hur många svenskar tror ni jobbar på F-kassan egentligen? Har nyligen tyvärr blivit tvungen att (försöka) kommunicera med dem och samtliga handläggare pratar knappt svenska.
Citera
2026-09-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Försäkringskassan borde väl ha kommunicerat ut vilka tjänster som är godkända och vilka som inte är det? Låter lite väl hårt att sparka de anställda för detta, om de inte blivit tillsagda av ledningen tidigare.

Har mycket svårt att tänka mig att Försäkringskassan inte gått ut med hur personuppgifter får hanteras, inklusive digitala verktyg. Det har jag fått träning i på varje arbetsplats där jag hanterat känslig information.
Citera
2026-09-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är mycket nyfiken om vilket språk de översatt från, jag har en viss känsla av att det inte är från engelska nämligen. Vidare kan jag ju tycka att FK enbart borde acceptera kommunikation på svenska och engelska.

Det kan du ju tycka men tyska, franska och spanska vårdinrättningar är kanske inte sugna på att skriva på svenska eller engelska utan skriver sitt underlag på sitt normala arbetsspråk.
Citera
2026-09-01, 19:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Google translate är lika mycket av ett legitimt verktyg i det här sammanhanget som barnporr.

Organisationen använder varken barnporr eller denna tjänst, utan har en egenutvecklad LLM som handläggarna är utbildade i att använda.

Det var inte en halmgubbe utan en retorisk fråga. Jag belyser bristerna i din argumentation genom att dra det till sin yttersta spets. Ingenstans menar jag att du tycker att barnporr ska få användas.
Barnsligt och okunnigt.

https://www.arbetsvarlden.se/anstallda-pa-forsakringskassan-till-disciplinnamnd-efter-ai-blunder/
Två anställda vid Försäkringskassans avdelning för internationell vård anmäldes till personalansvarsnämnden, PAN, sedan de använt det AI-drivna översättningsverktyget Google Translate för att översätta klienters intyg och journaler utan att först rensa bort känsliga uppgifter, enligt Arbetsvärlden. Enligt myndighetens regler får Google Translate användas i arbetet, men personuppgifter ska tas bort.
AI
När handläggarna fick in dokument på andra språk – istället för att dra ut på tiden, skicka tillbaka dokumenten till kunden, eller vänta på en officiell intern översättning – tog de en otillåten genväg. De använde Google Translate för att "snabbt kunna fatta beslut".

Myndighetens egna regler säger faktiskt att de får använda Google Translate, men bara om de först rensar bort alla personuppgifter (som namn och personnummer). Eftersom handläggarna var stressade missade de detta, och det var då sekretessbelagda journaler lämna ut till Googles servrar.

Kort sagt: Du har helt rätt i att kunden borde ha skickat in det på svenska eller engelska enligt grundregeln. Men eftersom det ändå landade utländska papper på handläggarnas bord, skapade tidspressen en situation där de anställda bröt mot tystnadsplikten för att hinna med sitt jobb.
Citera
2026-09-01, 19:26
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad

Du, jag gör nog en walkover här. Inte för att frågan är avgjord, utan för att diskussionen har övergått i en tävling i att flytta målstolpar och omdefiniera motståndarens argument. Det är helt enkelt inte värt mer av min tid. God afton.
Citera
2026-09-01, 19:45
Medlem
Vid första anblick idiotiskt att personuppgifter röjs.

Dock borde fk inrätta en policy för vilka tjänster som får användas och hur.

På mitt jobb har ledningen ägnat ofantligt mkt tid på att göra en lång policy om vad vi och eleverna får och inte får använda AI till.. inkl att vi lärare inre får mata in personuppgifter. Det framgår tydligt.

Sekretess i all ära, men man tänker ju inte att AI eller Google är en person som på något sätt använder uppgifterna. Men såklart, risk finns ju att de samlar in datan och delger vid annat olämpligt tillfälle
Citera
2026-09-01, 19:57
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/

Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?

Det är ju synd om våra skattepengar går till onödigt översättningsarbete som Google Translate kan utföra. Det finns ju smarta lösningar, t.ex. CleanMyPrompt som automatiskt ändrar känsliga uppgifter som namn personnummer etc. innan man skickar iväg prompten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in