2026-09-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är uppenbart att det är svårt att begripa hur styrmaskineriet är integrerat med styrautomaten.

Men på fartyg av någon storlek har man alltid en styrmaskin, "servo som flyttar rodret". Denna påverkas av styrreglaget på bryggan, som ofta är en joystickliknande styrspak. Denna arbetar paralellt med styrautomaten, som kan styra båten på litet olika automatiska sätt - alla kan följa en magnetisk kurs, alla moderna kan välja olika sätt, gyro, GPS, magnetisk etc.

Så ur den synvinkeln går den på automatik hela tiden. Frågan är mest hur lotsen (i detta fall) justerat in vilken kurs han vill ha på båten, och troligen menar han att han styrt in båten på rätt kurs genom styrspaken.
Jag som trodde att den som stod till rors alltid hade sjömanskostym och uttalade: "Kurs 205. Ohoj Kapten!" vid varje manöver... Uppskattar ditt tålamod.
Citera
2026-09-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
De hade ju faktiskt en reparatör nere kvällen innan för att kolla till axeln. Och så uppstod problemen igen när de var en bit söder om Stenungsund. Skulle de sökt nödhamn? Kanske. Skulle de ha fått lite vila? Säkerligen. Ville de hem? Absolut. Gick de hyfsat styrbord i en led som hundratals fritidsbåtar väljar varje dag? Jajemen.

Men den som aldrig har kört hem från jobb, fjällsemester eller en annan långtur vetandes att man kanske borde parkera och sova och köra hem nästa dag kan kasta första stenen.

Du, jag har kört kväll/ natt många ggr och varit nära att somna när jag var ung och dum. Därför mer rädd om livet numera.
Och jag kör garanterat inte bil dödstrött med barnen i bilen!
( Det är dessutom olagligt)
Senast redigerad av Svempa2014 2026-09-01 kl. 09:13.
Citera
2026-09-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Men du pratar för alla och dömer.

Du varken kan eller vet absolut ingenting om detta.

Varför så hetsig och oresonlig?
Det är väl helt riktigt att döma lotsen i denna situation? Han har ju uppenbarligen justerat regnklutter på en radar där var man (även utan vana vid radar) tydligt kan se två ekon med trails föröver både före och efter klutterjusteringen.

Det är ju också uppenbart från hans uttalanden i förhören att han anser att han inte har ansvar för andra fartyg utan enbart för navigationen. Samtidigt tillåter han glatt att befälhavaren sitter och gör admin vid sin dator. Det är ju under all kritik.
“Jag tycker att jag höll den utkik jag behövde för navigationen … bemanningen i övrigt på bryggan så är det ju upp till befälhavaren … Om han hade tyckt att det var ett behov av … utkik så hade han gjort det.”

“Det var jag och befälhavaren på bryggan. Och eftersom jag navigerade fartyget så bör det ha varit befälhavaren som var utkik då.
… Om du definierar att det ska vara en utkik som en person som bara har den uppgiften, så är det inte jag.”

Jag måste nog hålla med att denna lots är inkompetent, har ett par skruvar lösa eller både och. Vad tycker du?
Citera
2026-09-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Tråden handlar INTE om brottsutredning, den handlar om en olycka på sjön så försök inte diktera vad som får diskuteras och inte.

Så sitt ned i båten om du inte har fått en uppgift att utföra

Tråden handlar om en olycka som är en pågående brottsutredning och ett förestående åtal.

Jag får givetvis diktera precis vad jag vill till någon som uttrycker sig som en femåring.

Citat:
Och kom inte nu med några lagar, mamman och dottern har INGEN NYTTA AV DOM dom dog på grund av att de två reglerna ovan negligerades av pappan och brodern
Citera
2026-09-01, 09:15
Medlem
Citat:
Det är väl helt riktigt att döma lotsen i denna situation? Han har ju uppenbarligen justerat regnklutter på en radar där var man (även utan vana vid radar) tydligt kan se två ekon med trails föröver både före och efter klutterjusteringen.

Det är ju också uppenbart från hans uttalanden i förhören att han anser att han inte har ansvar för andra fartyg utan enbart för navigationen. Samtidigt tillåter han glatt att befälhavaren sitter och gör admin vid sin dator. Det är ju under all kritik.
“Jag tycker att jag höll den utkik jag behövde för navigationen … bemanningen i övrigt på bryggan så är det ju upp till befälhavaren … Om han hade tyckt att det var ett behov av … utkik så hade han gjort det.”

“Det var jag och befälhavaren på bryggan. Och eftersom jag navigerade fartyget så bör det ha varit befälhavaren som var utkik då.
… Om du definierar att det ska vara en utkik som en person som bara har den uppgiften, så är det inte jag.”

Jag måste nog hålla med att denna lots är inkompetent, har ett par skruvar lösa eller både och. Vad tycker du?

Skulle vara intressant att kolla upp om lotsen varit ute för tillbud tidigare ?
Han verkar ju ha många skruvar lösa.
Citera
2026-09-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Du jag har kört kväll/ natt många ggr och varit nära att somna när jag var ung och dum. Därför mer rädd om livet numera.
Och jag kör garanterat inte bil dödstrött med barnen i bilen!
( Det är dessutom olagligt)
Han satt ju inte och somnade och gjorde inga direkta fel. Men antagligen hade koncentrationen gått ned.

Detta befriar ju inte lastfartyget från sitt ansvar som upphinnande, undermålig utkik i färdriktningen och en lots med datorspelsmentalitet till rors.
Citera
2026-09-01, 09:20
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jobbigt?
Tänk att poängen var så krånglig.
Vad som är jobbigt är att läsa ihåliga inlägg min trettonårig hade gjort bättre.
Att du tycker det ger dig något att läsa inlägg nr 6000 i ordningen som slår in öppna om att pappan borde vänt på huvudet och att det inte alls är relevant med en brottsutredning därför att det inte ger de förolyckade någonting är du givetvis fri att tycka.
Men det är sällsynt korkat att ställa sig i det ledet.
Men vi är alla olika såklart.
Ja visst är vi olika charmtroll, men lågbegåvad som du. Jag mer klarsynt realistisk som strävar efter överlevnad bland snipaägare. Om inte ens en sjökapten förstår bättre blir tyvärr konsekvenserna stora. Framför en bättre obligatorisk utbildning vid båtköp. Obligatoriskt att se sjöfartsverkets video.
Citera
2026-09-01, 09:21
Medlem
Citat:

Lotsen har en väldigt defensiv attityd i förhören. Ställer en del motfrågor och filosoferar kring definitioner. Jag hade väntat mig mer korthuggna, koncisa svar från en lots.
Citera
2026-09-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är uppenbart att det är svårt att begripa hur styrmaskineriet är integrerat med styrautomaten.

Men på fartyg av någon storlek har man alltid en styrmaskin, "servo som flyttar rodret". Denna påverkas av styrreglaget på bryggan, som ofta är en joystickliknande styrspak. Denna arbetar paralellt med styrautomaten, som kan styra båten på litet olika automatiska sätt - alla kan följa en magnetisk kurs, alla moderna kan välja olika sätt, gyro, GPS, magnetisk etc.

Så ur den synvinkeln går den på automatik hela tiden. Frågan är mest hur lotsen (i detta fall) justerat in vilken kurs han vill ha på båten, och troligen menar han att han styrt in båten på rätt kurs genom styrspaken.

Han säger i förhör att den går på automatik hela tiden, med kompensation för lite avdrift.
Vid passage Tjörnbron handstyrning för att därefter gå på auto med någon liten kompensation bara.
Nästa större ändring efter Krokholsmbojen - alltså efter olyckan.
Detta får åklagaren att undra vad han faktiskt gjorde utefter denna sträcka, då man befinner sig nära snipan, och knappt behövde röra reglagen.

Vad pysslade du med då? I övrigt?
MT: Vad jag pysslade med?
FL: Ja.
MT: Jag hade väl koll på radarn och såg att det drev av att hon inte höll den kurs över grund
som jag ville och som jag beskrev innan gjorde de observationer jag gjorde i det området.

"Väl koll på radarn" ?
Citera
2026-09-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Skulle vara intressant att kolla upp om lotsen varit ute för tillbud tidigare ?
Han verkar ju ha många skruvar lösa.
Jag ser fram emot att en lämplig journalist (gillar faktiskt den där killen som rapporterar från SVT) ställer några lämpliga frågor till lotsledningen på Sjöfartsverket. Att de tillåter en rutin där lotsen tar manöver är helt rimligt. Att de sedan tillåter att befälet drar sig tillbaka även när de går i leder med mycket småbåtstrafik och vädret försämras, det var nog ingenting som hände första gången och det var en olycka som väntade på att hända. Sedan tror jag att mentaliteten på denne lotsindivid var unikt dålig, vilket ju inte hjälper.

Tycker att den gode R**e på Marstrandslotsarna, eller kanske hans chef, borde få förklara sina rutiner framför en kamera.

(och det var nog första och sista gången jag berömde SVTs journalistik...)
Citera
2026-09-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ja visst är vi olika charmtroll, men lågbegåvad som du. Jag mer klarsynt realistisk som strävar efter överlevnad bland snipaägare. Om inte ens en sjökapten förstår bättre blir tyvärr konsekvenserna stora. Framför en bättre obligatorisk utbildning vid båtköp. Obligatoriskt att se sjöfartsverkets video.

Ja - den har du länkat 25-30 gånger i tråden.
Den har vi sett.

Tack.

Du får väl maila SHK om att sätta den som en framtida rekommendation.
Polisen kanske har någon film ang att inte köra snabbare än vad hastighetsskyltarna anger på bilvägen också.
Citera
2026-09-01, 09:32
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Själv anser jag att de inte valde en väg som var direkt olämplig. Har själv gått där många gånger med olika flytetyg från 6-60 meter. Till skillnad från Göteborgs inlopp så hoppar ju inte båtarna direkt på en - det är stora öppna avstånd och finns gott om tid att reagera. Och jag ogillar lederna innanför Älgön och in emot Blåkulla, främst när det mörknar. Däremot är ju en ständig blick över axeln kritisk.

Man kan tänka sig att bröderna dels kört raka vägen från Lysekil samma dag, haft problem med båtarna, bogserat etc. och helt enkelt var lite för trötta - det är en lång resa i 6-7 knop. Börjar det sedan närma sig skymning, barnen vill inte sova, det är lite för skvalpigt för att vara bekvämt och börjar att småregna. Man kan mycket väl tänka sig att koncentrationen inte var vad den borde vara.

Att utkiken brast även på snipan är ju alla i denna tråden överens om och pappan hade möjligheter att rädda sin familj. Och kanske inte minst brast de i att tänka på sin egen vila - även fritidsbåtsförare blir trötta. Det förändrar ju inte ansvaret för lastfartyget som upphinnande och med vedervärdig utkik, bridge mgmt, och en lots med datorspelsmentalitet.

På ställen som Elbe, Westerschelde eller för den delen här i Singapore etc. är jag nog mer varsam - intensiteten är en helt annan. Det betyder inte att jag inte har seglat 20-fotare flera gånger rakt över den större farleden in till Pasir Panjang, Jurong och Tuas terminals och många gånger korsat trafiksepareringen i Singapore Strait med X-99a och spinnaker uppe. Men man är ju varsam, planerar och kommunicerar.

Många lärdomar för alla här. Lite magstarkt att säga "lotsa till döden" - det tycker jag att du borde ta tillbaka.
Tack för svar. Rättsprocessen får ha sin gång. Den kan utfalla på flera sätt. Beror på många faktorer: fakta, ej framkomna fakta, tolkning av fakta, inblandade juristers kompetens/inkompetens mm. Det hjälper inte överlevnaden bland fritidsbåtsägare. Det som behövs är mer praktiska råd. Där måste tas bäring för att även välutbildade pga stress och andra faktorer helt kan tappa koncepterna. Så följ rådet i sjöfartsverkets video, även du. Summa sumarum: Bort från farleder med tung trafik och i dålig sikt.
Senast redigerad av snigel1 2026-09-01 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in