Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det är uppenbart att det är svårt att begripa hur styrmaskineriet är integrerat med styrautomaten.
Men på fartyg av någon storlek har man alltid en styrmaskin, "servo som flyttar rodret". Denna påverkas av styrreglaget på bryggan, som ofta är en joystickliknande styrspak. Denna arbetar paralellt med styrautomaten, som kan styra båten på litet olika automatiska sätt - alla kan följa en magnetisk kurs, alla moderna kan välja olika sätt, gyro, GPS, magnetisk etc.
Så ur den synvinkeln går den på automatik hela tiden. Frågan är mest hur lotsen (i detta fall) justerat in vilken kurs han vill ha på båten, och troligen menar han att han styrt in båten på rätt kurs genom styrspaken.
Han säger i förhör att den går på automatik hela tiden, med kompensation för lite avdrift.
Vid passage Tjörnbron handstyrning för att därefter gå på auto med någon liten kompensation bara.
Nästa större ändring efter Krokholsmbojen - alltså efter olyckan.
Detta får åklagaren att undra vad han faktiskt gjorde utefter denna sträcka, då man befinner sig nära snipan, och knappt behövde röra reglagen.
Vad pysslade du med då? I övrigt?
MT: Vad jag pysslade med?
FL: Ja.
MT: Jag hade väl koll på radarn och såg att det drev av att hon inte höll den kurs över grund
som jag ville och som jag beskrev innan gjorde de observationer jag gjorde i det området.
"Väl koll på radarn" ?