Citat:
Ursprungligen postat av
MyBestEnema
Evolutionsteori i det här fallet, liksom många andra (när det appliceras tanklöst), är förstås helt utan vetenskaplig evidens. Det är liksom bara lite gulligt att tro att (alla?) jägare hade ADHD
Att vissa mår bra av tjack och vissa somnar. Jaha. Varför gör inte alla Dr Mengele fMRI varje vecka på sina patienter för att mäta hur neoroner krockar hit och dit -- de vet ju allt om proteinklumpen...?
Det är en fullt rimlig och intressant teori enligt mig. Du misstolkar det också som att de som jagade på savannen var funktionsnedsatta. Tvärtom var behovet att skifta fokus fort en fördel i det fallet. Det är inte heller så att jag "ser upp till dåtidens jägare" och använder det som ett alibi för att skydda ADHD:s plats som diagnos.
Det är ganska respektlös att negligera en stor grupp inom NPF:are och påstå att deras problem inte finns. Vad ska man göra med dem? Diagnostisera de med schizofreni istället? Tycker du själv att du håller en seriös nivå?
I enlighet med det jag konstaterade tidigare så har jag aldrig hävdat heller att CSM behövs
för alla. Tvärtom skulle jag inte ens se det som ett förstahandsval, särskilt för barn och tonåringar. Det finns andra strategier att testa, exempelvis fysisk aktivitet och miljöbyte.