Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Problemet här är att det skulle kräva att man hade enäggstvillingar och placera den ena i en lugn miljö och det andra i "fel" miljö.
Njae.
För att göra experiment som duger hos inskränkta* forskare ja,
ELLER så kan man iakta vad som hänt och försöka lista ut vad det beror på, som jag gjort. Det finns ju stort statistiskt underlag...
Så länge ingen kommer på någon bättre förklaring till vad den stora ökningen beror på, gäller min
*Jämför de enormt inskränkta motståndarna till att det finns sann parapsykologi.
De hävdar att det måste både finnas
en teori som förklarar HUR det fungerar
och att exakt SAMMA test upprepas massor av gånger, men då blir ju sinnet uttråkat.
För dem duger INTE!!!
att man visar ATT det fungerar
och att OLIKA tester görs, som som tillsammans visar signifikanta odds för att det inte är slump.
De inskränkta idioterna godkänner inte ens 1 på triljonen för de hävdar att det inte är tillräckligt bevisat "för det kan vara den 1an!
Det är ju p g a dessa ORIMLIGA krav som parapsykologi inte har bevisats enligt dem, fastän det har bevisats...
Då jag höll på med sådant chockade jag i alla fall två, som hävdade att det inte gick, och jag gjorde det då de kontrollerade

(Jag sa lättkontrollerade saker som skulle hända i framtiden varav den ene även ordnade hur objektet valdes ut, som jag skulle berätta om.)
Exempel:
/1 : ca 1000 eller mycket högre beroende på hur många matrial, färgnyanser och oregelbundna former man räknar med finns. (Jag sa "läder eller läderimmitation", "mörkbrun" och sa två delbara lager och ritade upp den oregelbundna formen.)
/1 : ? då jag sa vinnarnamnet på en travhäst som jag inte ens visste om den var med. Jag är inte intresserad av trav, men kan ha hört namnet då travresultat sas i pausen på fotbollsmatcher.
/1: 11 upphöjt med 12 eller mer. (Oklart om det hade blivit ännu fler rätt i rad för jag låg sist i TP för jag kom nästan aldrig på plupprutorna, så på skämt först började jag säga åt tärningarna vad de skulle bli. Skratten då de blev rätt i början ändrades till mer och mer förvåning då det blev många. Sedan
räknade jag fel, men tärningarna blev rätt vad jag sagt, men det gjorde att jag tappade rätten att fortsätta och sedan blev det inte min tur igen, för han, som ledde, vann.)
Citat:
Ursprungligen postat av
kyrkstocken
Faktum är att även autism går att förbättra extremt mycket.
Autism är så vitt vi vet en genetisk ärftlig skada på x-kromosomen som överförs från förälder till barn.
dvs föräldern föddes med samma förutsättningar (nu krånglar kvinnor till det med sina två x).
Och de fick säkert också lust att stanna hemma från skolan men de kunde de bara drömma om.
Jag skulle säga att autisterna är de största förlorarna på vårt moderna liv (vilket syns på skolskjutarna).
Autism har alltid funnits. Men tidigare hamnade man inte inom psykiatrin bara för att man var lite udda.
Jag är inte insatt i autismbehandling.
De jag sett fungera är egentligen inte behandling av sjukdomen, det är att lindriga fall kan LÄRA sig, genom att fråga hur de ska uppträda i situationer, som de inte begriper som vanligt folk p g a sjukdomen.
Såg även en teori/hävdades att autism beror på att lymfsystemet i huvudet inte dräneras som det behöver och samma källa skrev att problemet kan minskas genom att bidra till rensning genom att "kavla" nedåt i nacken med t ex en brödkavel.
Utöver mobbning och störning av rutiner som orsak till att autistiska inte vill åka till skolan,
kan det även finnas en trevlig orsak = Man är för smart så det är tråkigt...

(Fast autistiska smarta är ofta nishade, är mycket bra på något/några ämnen, men skitdåliga på andra.
T ex en kompis/bekant är bra på matte och schack men skitdålig på allt annat.
Och en klasskompis i grundskolan var mycket bra på djurochnaturdelen av biologi, men helt borta gällande annat. Hans storebror var på ett hem för förståndshandikappade, men jag tyckte storebror var mer normal än klasskompisen

som t ex fick för sig att det var en bra ide att öppna dörrar genom att springa med huvudet före in i dörren.)
I skolan är autisterna en stor förlorargrupp men det gäller i viss mån även andra smarta som får en massa tid bortkastad i skolan.*
I arbetslivet kan autister dock ha en FÖRDEL jämfört med genomsnittet om de får användning av sin specialitet och inte behöver ha mer med människor att göra än vad de klarar av.
(( * Jag är inte autistisk, tvärt om är en av mina specialiteter att läsa av människor, och uppfattades inte heller som nörd, eftersom jag var med i sportlag även som ledare - och sedan "nördade" jag i olika ämnen då jag var för mig själv

Bortsett från engelskan var tiden i låg och mellanstadiet bortkastad, det lilla jag lärde mig där hade jag lärt mig mycket fortare genom att läsa själv.
Gymnasiet var det däremot bra fart i, det var en mycket smart klass efter att hälften gett upp inom två månader. De SÄMSTA i klassen blev sådant som t ex utvecklingschef i ett börsnoterat företag.
Men på högre utbildningen efter gymnasiet var det liknande skit igen. Jag behövde inte ens läsa böcker och skippade efter en termin för att jag tyckte att de lärde ut för långsamt

och i ett ämne hade de inte ens med den bästa metoden som jag kunde redan...
Så jag valde att lära mig saker helt själv istället.))