Citat:
Det är väl helt riktigt att döma lotsen i denna situation? Han har ju uppenbarligen justerat regnklutter på en radar där var man (även utan vana vid radar) tydligt kan se två ekon med trails föröver både före och efter klutterjusteringen.
Det är ju också uppenbart från hans uttalanden i förhören att han anser att han inte har ansvar för andra fartyg utan enbart för navigationen. Samtidigt tillåter han glatt att befälhavaren sitter och gör admin vid sin dator. Det är ju under all kritik.
Jag måste nog hålla med att denna lots är inkompetent, har ett par skruvar lösa eller både och. Vad tycker du?
Det är ju också uppenbart från hans uttalanden i förhören att han anser att han inte har ansvar för andra fartyg utan enbart för navigationen. Samtidigt tillåter han glatt att befälhavaren sitter och gör admin vid sin dator. Det är ju under all kritik.
“Jag tycker att jag höll den utkik jag behövde för navigationen … bemanningen i övrigt på bryggan så är det ju upp till befälhavaren … Om han hade tyckt att det var ett behov av … utkik så hade han gjort det.”
“Det var jag och befälhavaren på bryggan. Och eftersom jag navigerade fartyget så bör det ha varit befälhavaren som var utkik då.
… Om du definierar att det ska vara en utkik som en person som bara har den uppgiften, så är det inte jag.”
Jag måste nog hålla med att denna lots är inkompetent, har ett par skruvar lösa eller både och. Vad tycker du?
Citat:
Lotsen reagerar ifrågasättande på längden på den film på VDR-inspelningen åklagaren vill visa under ett förhör.
..... FL: Ja, uppfattat. Det vi kan se på VDR-inspelningen är den bilden som visas var femtonde
sekund. Jag tänker, du får... Du får titta på det här. Du får kommentera om du vill. Om du
gör någon iakttagelse som du tänker på och så vidare. Sen har jag några frågor som man
kan ta efteråt också. Men det är helt fritt att kommentera det du...
MT: Är den i normal fart?
FL: Så? Ja, den är precis i...
MT: Ska det ta en kvart att titta?
FL: Ja, det gör det
En smått otrolig inställning givet vad han faktiskt står anklagad för och sitter och blir förhörd för.
Vem fan frågar så.