2026-08-31, 21:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Från mitt tidigare inlägg:

Sol - med stor bokstav - namnet på stjärnan närmast vår planet.

sol - alla solar är stjärnor - men alla stjärnor är inte solar. En sol är en stjärna med planeter runt sig (solsystem). Det finns massa olika typer av stjärnor och långt från alla är solar.
On kriterierna för att få kalla en Sol med stor bokstav innebär att de har planeter så gäller det majoriteten av stjärnorna.

Om du skulle flytta till en sådan planet, hade du kallat det för sol då?
Citera
2026-08-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
On kriterierna för att få kalla en Sol med stor bokstav innebär att de har planeter så gäller det majoriteten av stjärnorna.

Om du skulle flytta till en sådan planet, hade du kallat det för sol då?

Nej.

Sol/Solen (eller "The Sun" på engelska) på är namnet på stjärnan i vårt solsystem.

Om jag skulle flytta till en planet som befinner sig i ett annat solsystem så skulle jag säga "sol" - inte "Sol".

T ex - "Detta solsystem har också en sol" - inte "Detta solsystem har också en Sol".

"Om 20 minuter går solen upp" - inte "Om 20 minuter går Solen upp"

Sen kommer lite svårare - något du säkert kommer hänga upp dig på - t ex "Solen är fin idag" - där används stor bokstav men bara för att ordet inleder en mening.
Citera
2026-08-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och den ljuskällan består av väte och helium. Och sänder ut neutriner. Och har exoplaneter i omloppsbana.
Exoplaneter i omloppsbana är ju inget vi kan se men vi kan anta det av olika anledningar. Och det är ett rimligt antagande men vi kan inte veta
Citera
2026-08-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Exoplaneter i omloppsbana är ju inget vi kan se men vi kan anta det av olika anledningar. Och det är ett rimligt antagande men vi kan inte veta

Fast det är ju inte riktigt sant, vi har faktiskt bilder på exoplaneter. Ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tva-exoplaneter-fangade-pa-bild

Dessutom behöver man inte "se" planeter för att veta att de existerar.
Citera
2026-08-31, 22:55
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte riktigt sant, vi har faktiskt bilder på exoplaneter. Ett exempel:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tva-exoplaneter-fangade-pa-bild

Dessutom behöver man inte "se" planeter för att veta att de existerar.
Ja det är troligt att det kretsar planeter kring andra stjärnor men jag är skeptisk till att vi kan fotografera dom.
Citera
2026-08-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ja det är troligt att det kretsar planeter kring andra stjärnor men jag är skeptisk till att vi kan fotografera dom.

Och som vanligt skiter vi andra i vad en tokig rättshaverist är skeptiskt mot.

https://www.eso.org/public/sweden/images/26a_big-vlt/
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-31 kl. 23:21.
Citera
2026-08-31, 23:01
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Ibland verkar de liksom fladdra eller blinka i lite olika nyanser. Det är ju lite mystiskt.
Citera
2026-09-01, 00:20
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Suck... Till skillnad från vardagligt tal där "teori" kan betyda en gissning, är en vetenskaplig teori underbyggd av omfattande observationer, tester och hypoteser. En vetenskaplig teori är den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen - med ett mer vardagligt språk så kan man säga att den är bevisad.

Så varför kallar man gravitationen inte gravitationsteorin?
Citera
2026-09-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otacustes
Jag har vid ett antal tillfällen fotat och filmat stjärnor med teleobjektiv, "superzoom".

Vad man ser är absolut inte några extremt avlägsna solar, utan något helt annat. Har även ett par vänner som också sett och filmat flera stjärnor med samma erfarenhet.

Kolla gärna länken för att förstå vad jag menar:
https://youtu.be/7GJY4Simo5w

Vad tänker ni runt det hela?

Från vad jag förstått, så är inte dessa stjärnor som vår sol, eftersom dessa stjärnor är betydligt större och kraftfullare? Därför de syns på sådana absurda avstånd till att börja med? Tror inte man ser "vanliga stjärnor" som vår sol på himlen just för att de är för små och svaga? Någon får rätta mig om jag har fel.

Tycker dock att din frågeställning är intressant och jag är öppen för allt. Så jävla less på idioter som aldrig ens kan leka med tanken att verkligheten skulle kunna vara betydligt mer annorlunda än den officiella linjen. Jävla gråsossementalitet.
Citera
2026-09-01, 00:50
Medlem
Citat:
Vi mäter trots allt bara ljus och kan väl omöjligt veta hur källan ser ut? Nu har jag ingen anledning att tro att det inte skulle vara solar väldigt långt borta men vi kan faktiskt inte veta. Det skulle kunna vara nånting helt annat men jag kan inte komma på vad. Så jag utgår från att det är solar.

Man kan ju mäta upp ljus från het materia i laboratorium och även andra våglängder t.ex IR. Sedan har vi ju keplers lagar som kan avgöra hur stor massan är
Citera
2026-09-01, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Man kan ju mäta upp ljus från het materia i laboratorium och även andra våglängder t.ex IR. Sedan har vi ju keplers lagar som kan avgöra hur stor massan är
Hur går det till när man avgör hur stor massan på ljuskällan är med hjälp av Keplers lagar?
Senast redigerad av Jumpingonthemoon 2026-09-01 kl. 06:25.
Citera
2026-09-01, 07:22
Medlem
Citat:
Hur går det till när man avgör hur stor massan på ljuskällan är med hjälp av Keplers lagar?
Du ställer massor med fysikfrågor i tråden, förstår du verkligen inte att den ligger under "konspirationer och alternativa teorier"?

Jag har tipsat dig tidigare, men väljer nu att tipsa mer precis, "Natt är en snabbkurs i att lära känna himlen och komma igång med astronomi — perfekt för dig som har ett spirande astronomiintresse, vill ha guidning, kunskap och inspiration genom de första stegen ut i mörkret.", en av versionerna är gratis, https://www.saaf.se/startsida/publikationer/natt/

Sedan finns SAAF:s serie Fokus, och som de skriver, "Fokus är SAAF:s masterclass i amatörastronomi". Det är en betalserie. Samma kunskap finns gratis på webben, men här är den samlad, https://www.saaf.se/startsida/publikationer/fokus/

Och hittills är vi bara på amatörnivå. Om du är intresserad av ämnet så är det fysik, kemi och matematik du ska ge allt för i grundskolan, sedan ska du läsa typ natur på gymnasiet, och därifrån kan du hitta utbildningar som tar dig närmare himlen, för att till slut, efter en doktorsexamen, kanske ha nått nivån så att du kan titulera dig "astronom".

Nu har du bara några ljusår kvar tills du kan anses vara bland de främsta. Om dina frågor i tråden kommer från en tioåring, så har du nog möjligheten. Kommer de från en person över arton, då är det med all sannolikhet kört.

Att alla dessa astronomer med enorma forskningsstudier bakom sig, bara har blivit ilurade att stjärnor inte är solar och att ingen kommit på luret är för mig helt osannolikt. Det är inte de mest korkade som går så långt så att de tar en doktorsexamen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-01 kl. 07:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in