2026-08-31, 23:27
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det låter som ett pyramidspel där man istället för att man sägs kunna klättra upp mot toppen, så klättrar man på samma nivå hela tiden. Istället för ett steg uppåt så kommer man en procent av ett steg uppåt.

Sen har det väl varit tal om att det ska bli förbjudet med telefonförsäljning?

Är det här för att socialkontoren ska kunna säga att 'men alla får anställning på Gritch så det är bara att sätta igång'?

Ja, tack, förbjud telefonförsäljning. Absolut INGEN vill ha dessa samtal. Det är väl endast pensionärer som fortfarande svarar på okända nummer nuförtiden?

Otroligt att inget parti för fram det som vallöfte. Öppet mål.
Citera
2026-08-31, 23:28
Avstängd
Citat:
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att dom tänker att det räcker med att det finns något som ger vem som helst en anställning.

Typ som alla de asylkrävande blattar som gjort "sossen" Jan Emanuel rik? Hans röst på SD är 1 röst. Hur många bidragsblattar och blattevåldtäkter/blattemord är han medskyldig till egentligen? 100? 1000? +?
Citera
2026-08-31, 23:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Ja, tack, förbjud telefonförsäljning. Absolut INGEN vill ha dessa samtal. Det är väl endast pensionärer som fortfarande svarar på okända nummer nuförtiden?

Otroligt att inget parti för fram det som vallöfte. Öppet mål.
Jag svarar på okända nummer om jag väntar samtal, det gör jag. Men. Min Android-telefon har en inbyggd automatisk nummerupplysning så inte ens ett okänt nummer blir helt okänt. Men om jag inte väntar samtal så svarar jag så klart bara om det är nån jag känner som ringer.
Citera
2026-08-31, 23:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Typ som alla de asylkrävande blattar som gjort "sossen" Jan Emanuel rik? Hans röst på SD är 1 röst. Hur många bidragsblattar och blattevåldtäkter/blattemord är han medskyldig till egentligen? 100? 1000? +?
Snacka om att skapa ett problem för att sedan erbjuda en lösning.
Citera
2026-08-31, 23:47
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Valet av frontfigurer är väl inte helt onkontroversiellt men det finns säkert en tanke bakom. Mannen med pengarna som står bakom alltihopa verkar heta Robin Seger. En allkonstnär med 24 styrelseuppdrag där flera av bolagen verkar pyssla med just den typen av saker som ska säljas via den här appen.
Citat:
Det låter som ett pyramidspel där man istället för att man sägs kunna klättra upp mot toppen, så klättrar man på samma nivå hela tiden. Istället för ett steg uppåt så kommer man en procent av ett steg uppåt.

Sen har det väl varit tal om att det ska bli förbjudet med telefonförsäljning?

Är det här för att socialkontoren ska kunna säga att 'men alla får anställning på Gritch så det är bara att sätta igång'?

Jag tänkte direkt att det skulle vara "kurser" inblandade och hela upplägget kan nog vara hyfsat smart. Det råder ju platsbrist i landets fängelser och det har varit känt sedan länge att det inte kommer bli bättre. Bland annat pga att fler ska dömas till fängelse och i samma veva har man skruvat upp villkoren för fotboja.

Skulle inte förvåna mig om tanken är att erbjuda unga killar kurser Kriminalvården nog skulle älska samt möjlighet till "praktik". Tidö inledde väl mandatperioden med att skärpa villkoren för vilka praktikplatser kriminalvården får anlita (inte bara kv utan det gäller även andra myndigheter), bland annat har jag för mig att ett av villkoren är att det måste vara vinstdrivande aktiebolag eller kommunala verksamheter som kan komma i fråga för praktik.

Det har gjort att många som tidigare erbjudit praktikplatser nu inte kan göra det. Exempelvis Myrorna men även mängder med andra verksamheter.

Här skulle ju Jan Emanuel och Alexander kunna göra nytta, fler skulle kunna avtjäna sina straff med fotboja i och med "praktiken" och möjligheten till provisionslön gör ju dessutom att man skulle kunna minimera utbetalningar för försörjningsstöd ganska markant inom kategorin.

Alexander har ju hintat om att han ska pyssla med något där hans erfarenheter av kriminalvården kommer till nytta och Jan-Emanuel är ju den han är...

Nu vet jag inte varför jag började spekulera men jag kom väl att tänka på något smart.

Kan det ha varit Fantens inlägg?

Sen att Gritch bland annat ska hjälpa el-leverantörer att sälja avtal kan man också fundera över.
Citera
2026-08-31, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tänkte direkt att det skulle vara "kurser" inblandade och hela upplägget kan nog vara hyfsat smart. Det råder ju platsbrist i landets fängelser och det har varit känt sedan länge att det inte kommer bli bättre. Bland annat pga att fler ska dömas till fängelse och i samma veva har man skruvat upp villkoren för fotboja.

Skulle inte förvåna mig om tanken är att erbjuda unga killar kurser Kriminalvården nog skulle älska samt möjlighet till "praktik". Tidö inledde väl mandatperioden med att skärpa villkoren för vilka praktikplatser kriminalvården får anlita (inte bara kv utan det gäller även andra myndigheter), bland annat har jag för mig att ett av villkoren är att det måste vara vinstdrivande aktiebolag eller kommunala verksamheter som kan komma i fråga för praktik.

Det har gjort att många som tidigare erbjudit praktikplatser nu inte kan göra det. Exempelvis Myrorna men även mängder med andra verksamheter.

Här skulle ju Jan Emanuel och Alexander kunna göra nytta, fler skulle kunna avtjäna sina straff med fotboja i och med "praktiken" och möjligheten till provisionslön gör ju dessutom att man skulle kunna minimera utbetalningar för försörjningsstöd ganska markant inom kategorin.

Alexander har ju hintat om att han ska pyssla med något där hans erfarenheter av kriminalvården kommer till nytta och Jan-Emanuel är ju den han är...

Nu vet jag inte varför jag började spekulera men jag kom väl att tänka på något smart.

Kan det ha varit Fantens inlägg?

Sen att Gritch bland annat ska hjälpa el-leverantörer att sälja avtal kan man också fundera över.

Platsbrist i landets fängelser skulle ju snabbt kunna avhjälpas med att skicka hem brottslingar paketvis - de åker helt enkelt hem tillsammans med alla sina bidragssläktingar. Som ett paket.

Då hade bidragssuggorna börjat stegra sig och det hade gett mer effekt än vad hela Sveriges rättsväsende kan åstadkomma.
Citera
2026-09-01, 00:04
Avstängd
Exakt samma bidragssuggor som i många fall lever gott på det som deras kriminella små blattar drar hem.

Men om det fanns risk för att de själva skulle tvingas åka hem - då skulle det bli liv i luckan. Inte kunna ränna runt i huckle på stan i Sverige och shoppa för svenska skattepengar - det skulle bli ett jävla liv på bidragssuggorna.
Citera
2026-09-01, 00:16
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Platsbrist i landets fängelser skulle ju snabbt kunna avhjälpas med att skicka hem brottslingar paketvis - de åker helt enkelt hem tillsammans med alla sina bidragssläktingar. Som ett paket.

Då hade bidragssuggorna börjat stegra sig och det hade gett mer effekt än vad hela Sveriges rättsväsende kan åstadkomma.

Alexander Ernstberger är visserligen svensk men jag tror inte han är den enda svensken som suttit i fängelse. Och det är ju lite kul att han kritiserat Kriminalvården för ineffektivitet.
Citera
2026-09-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Alexander Ernstberger är visserligen svensk men jag tror inte han är den enda svensken som suttit i fängelse. Och det är ju lite kul att han kritiserat Kriminalvården för ineffektivitet.

Ernstberger är väl medlem av det utvalda folket?

Namnet på appen förresten, är det en sammanslagning av Grit och Grisch?
Citera
2026-09-01, 00:44
Avstängd
Jag hoppas på att svenskarna inte är dumma i hela huvudet en gång till. Men det kanske vi är? Vi kanske förtjänar en våldsam skattebetald blatteinvasion som Jan Emanuel ivrigt har bidragit till och tjänat grovt på? Vi svenskar kanske förtjänar att än en gång bli skatterövknullade av en Ernstberger?

Och varför inte? Vi svenskar är ju så jävla dumma och snälla. Och nu har ju nästan alla en egen alibaba som de tycker såå synd om. Just deras egen alibaba måste få ju bo i Sverige. För den är så snäll och den kommer med pizza och allt möjligt gott.
Citera
2026-09-01, 00:49
Medlem
AlanGarners avatar
Varför är Ernstberger i Sverige fortfarande? Han borde börja om någon annanstans. Här i Sverige är han ju helt bränd för all framtid. Börja om i Dubai eller London eller USA.

Citat:
Ursprungligen postat av DunderGumman
Jan Emanuel och Alexander Ernstberger är några av ansiktena utåt för gig-appen Gritch. Affärsidén verkar vara att användarna ska jobba som telefonförsäljare av diverse abonnemang och försäkringar.

https://www.breakit.se/artikel/47195/alexander-ernstberger-ar-ansiktet-utat-for-gritch-ska-ge-ungdomar-karriarrad

https://www.svd.se/a/Wv3QnG/gritch-jan-emanuel-och-alexander-ernstberger-ska-knacka-arbetslosheten-med-uber-for-saljare

https://www.getgritch.com

Är det här något för framtiden? Ni som jobbar som telefonförsäljare, lockas ni av att jobba via en gig-app?

Själv håller jag mig sunt skeptisk, när det pratas om kurser och att man ska börja sälja till sin släkt och sina vänner så känns det som att viss skepsis är på sin plats.
Citera
2026-09-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Ernstberger är väl medlem av det utvalda folket?

Namnet på appen förresten, är det en sammanslagning av Grit och Grisch?
Tänkte att det står för Get rich men då är det ju felstavat. Väldigt fult namn oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in