Citat:
Ursprungligen postat av
Vakna.
Tack för utförligt svar!
Det låter som att du funderar på skillnaden mellan religion som troslära och religion som socialt system… (?).
Vad söker man om man går till olika kyrkor? Vilka frågor vill man ha svar på? Måste svaren stämma med ens egen förståelse av Bibeln om det som det verkar är kristendomen som åsyftas? Vad händer inom dig om dina frågor besvaras på ett bra sätt av samfundet? Tror du att det måste finnas en enda sann religion som är organiserad eller att vetet växer bland ogräset? Måste man tillhöra någon form av organiserad religion?
Det kanske inte är dessa frågor du funderar på men jag frågar då jag själv är uppriktigt intresserad av hur man kan välja att bli ett vittne med tanke på hur enkelt det är genomskåda deras trossystem med hjälp av all information som är tillgänglig. Jag förstår det verkligen inte.
Nu handlar tråden egentligen om Jehovas vittnen, inte om min egen tro och uppfattning etc. Så för att hålla det mer relevant för tråden, så kommer jag även nämna sådant som är relevant för JV också.
Det började väl med osäkerhet kring min egen tro. Samt nyfiken på andra religioner. Jag känner tex folk som tillhör andra religioner, så det har varit svårt att undvika det religiösa helt. Speciellt vid tex dop, bröllop och hur vi firar olika högtider. Eller inte firar högtider.
Det har lett till frågor som rör saker som tex hur viktig är den sociala biten, hur det är organiserat och måste man tro på alla officiella trosfrågor/trosläror? Vad tror jag på egentligen? Hur vill jag utöva någon form av religion? (Som i hemma vs i en byggnad? Olika ritualer etc? Ensam eller med andra?). Det som du drog upp är också sådant som jag har funderat på. Och en del annat.
Det finns absolut saker som jag finner bra hos andra trossamfund. Det händer även att jag har samma eller liknande syn på vissa trosfrågor. Men att ta steget att konvertera eller mer aktivt börja praktisera just den religionen utan att känna att jag måste konvertera? Det har inte känts rätt. Och nu har jag kommit till en punkt där jag har klurat ut vad jag tror på, och känner mig bekväm med det.
Du nämnde ju ”Vad händer inom dig om dina frågor besvaras på ett bra sätt av samfundet?”
Det är något som har påverkat mig, och min syn på olika trossamfund. Det har inte varit lätt att fråga olika jehovas vittnen tex. Oavsett om det har handlat om folk som jag känner, eller om jag pratar med förkunnare i verkliga livet eller vittnen på nätet. Och den delen av hemsidan som vänder sig åt utomstående, tja, inte alltid så bra heller. De har tex ’vanliga frågor’ som täcker en del ->
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/
Men dels känns det ganska förenklat och kortfattat. Dels har det inte dragit upp vissa som jag har funderat på. Fast visst, vissa saker fick jag reda på genom att kolla olika forum etc gällande jehovas vittnen. Vilket fick mig nyfiken. Mycket kan man dock få reda på genom hemsidan, om man vet vad man ska söka på. Och sökfunktionen är inte alltid så bra heller, men det går åtminstone söka.
Emellanåt känns vissa svar ganska otillfredsställande. Eller så håller jag helt enkelt inte med deras syn på vissa trosfrågor.
En del saker kan man fördjupa sig i på annat håll, om intresse finns. Tex om Jesus korsfästes på ett kors eller en påle. JV tror ju på det sistnämnda. Det vanligaste verkar annars vara att kristna tror på korset. Och jag nämnde nyligen att jag skulle låna Carl Olof Jonssons bok om blodfrågan (blodtransfusioner och blodförbudet). Har boken hemma hos mig nu, men har ännu inte läst. Men det är ett exempel på något som man kan läsa på mer om. Och Rud Persson kommer tydligen släppa en bok om blodtransfusioner på engelska med (enligt ett annat inlägg i tråden, av Berossos).
Fast vill man ta reda på saker på annat håll, så får man ju ofta vända sig till icke JV-litteratur och hemsidor. Vilket det finns blandade åsikter om. Vittnen själva brukar tycka att man bör avstå från att läsa ”avfällingslitteratur” och annat från fd vittnen. Det verkar även vanligt att vittnen själva inte har läst sådant, och de brukar säga att de inte har något intresse heller. Vilket är okej. Men det som stör mig är ändå de som påstår att det är dåligt att läsa sådana böcker. En del är övertygade om att det bara är lögner. Hur de nu kan veta det utan att ens har läst innehållet eller ha någon större kännedom om det. Eller så är det dåligt på andra sätt. Vet ej om du tex såg följande inlägg av ttsp?
(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
Jag vill hellre läsa själv och bilda min egen uppfattning. Samt eventuellt granska. Det är ju likadant med mitt tidigare inlägg där jag efterfrågade vad som rekommenderas av JV’s egna publikationer. Det är inte så att jag automatiskt tror på allt jag läser, eller bara tror på de som är icke JV eller fd vittnen tex.
Fast detta med JV’s egna publikationer beror väl mer på att jag vill fördjupa mig lite i sådant som rör dem, skrivet av vittnen.
Kan fortsätta. Men mycket av mitt sökande, vad jag har funderat på, vad jag har fokuserat på och funnit viktigt osv känns inte riktigt relevant för Jehovas vittnen, trådens ämne. Skicka gärna pm om du vill prata mer om sådant.