2026-08-31, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är så styrautomaterna fungerar. De håller då den kurs som man beställt manuellt med styrspaken, och man kan kanske förstå funktionen bättre om man tänker sig att den styr halvautomatiskt, hela tiden beredd att svara på manuellt input. Så när lotsen växlar mellan handstyrning och autopilot betyder det att han justerar kursen efter hur fartyget rör sig, radarbilden och sina styrmärken med joysticken.
dvs den går på autopilot hela tiden alltså.
Citera
2026-08-31, 19:58
Medlem
Låt oss konstatera tre FAKTA. Tre SANNINGAR. Tre saker VI VET.

1. Till Sjöräddningen säger pappan under olyckskvällen att varken mamman eller dottern hade flytväst på sig.

2. För polisen berättar pappan under olyckskvälllen att INGEN hade flytväst på sig.

3. Både mamman och dottern hittas drunknade på havets botten utan flytvästar.

Två gånger har pappan uppgett detta, en gång att mamma och dotter saknar flytväst, en gång att ingen hade flytväst.

Citat:
JRCC: MAN HAR LYCKATS RÄDDA 2 PERSONER SOM VAR OMBORD PAPPAN OCH ENA BARNET … MAMMAN OCH DET ANDRA BARNET ÄR ÄNNU INTE HITTADE OCH ENLIGT PAPPAN SKA DE INTE HAFT NÅGON FLYTVÄST PÅ SIG.

Citat:
FÅTT UPPGIFTER FRÅN PAPPAN, INGEN SKA HA HAFT FLYTVÄST PÅ SIG

Fakta.

Det finns fakta, åsså finns det fabler och troll.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-31 kl. 20:06.
Citera
2026-08-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, att i vid den tiden i det vädret ge sig ut i mitt i en sådan farled i en liten snipa med en hel familj och sitta och ösa vatten över en del i framdrivningen för att det inte ska börja brinna, åsså glömmer han det och det börjar brinna ... ... ...

Istället för att bara gå in i Stenungsund och ta natthamn eller åka hem landvägen därifrån och sedan laga båten.

Det är ju fullständigt huvudlöst! Hur fan tänker man!? Å sen blir han förbannad när han ringer på hjälp å ingen svarar.

Det är så långt ifrån gott sjömanskap man bara kan komma. Brodern borde åtalas han också för sitt fullständigt vårdslösa beteende.
Vad har hänt, har något börjat brinna?
Citera
2026-08-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Vad har hänt, har något börjat brinna?

Ja, du borde läsa FUP

Men hör och häpna - precis när Misje Verde passerar broderns båt, så börjar den brinna i "motorn", närmare bestämt i propelleraxellagret.

De har vetat ända sedan morgonen att det är något fel och ända sedan de var vid Stenungssund att det finns en brandrisk. De öser vatten över och kör vidare, tills det börjar brinna.

Istället för att skippa resan helt eller i alla fall gå in i Stenungsund, så kör de vidare.
Fullständigt j-vla huvudlöst. De verkar ha noll säkerhetstänk båda bröderna.
Citera
2026-08-31, 20:20
Avslutad
Citat:
Som jag skrev, den streckade linjen markerar farledens mitt. Man håller sig till styrbord om den. Nordgående öster om och sydgående väster om i farleden förbi ön Katten.

Saknar du läsförmåga? Och korsar du i sådana fall denna med noll sjöerfarenhet? Det verkar ju så.

Den streckade linjen bygger väldigt ofta på vita fyrsektorer, i vilka du bör ligga om ditt elektroniska sjökort eller din radar lägger av.

Ligger lotsen konsekvent i röd sektor ifrån Mitholmarna, på sydgående, och får blackout får han ingen känsla för åt vart det barkar.

Ligger han konsekvent i vit sektor och båten slocknar kan han vända sig om och granska fyren för att se åt vilket håll det sticker och driver och har sig.

Även om fartygets kurs skär åt ett håll kan vind mycket väl trycka åt ett annat i den sitsen.

Begriper du bättre då?
Citera
2026-08-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tack för utförligt svar.
Jag läste också i ett annat inlägg från "upperbearing" att farledens stäckning (mittlinje gissar jag?) enligt sjökort syns svagt "grönt" öster om dom andra linjerna. Så MV har i så fall både planerat och framförts väster om farledens mitt.
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
https://drive.google.com/file/d/1qUNBS4665rw9AbrhV0Sw-4mSp3HUtt5U/view
KÖG är alltså den kurs man kommer fram på medands KGV(Kurs Genom Vattnet) är den kurs man styr, diffen mellan dessa är den sk avdriften(strömmar och vind) som påverkar fartygets rörelse.
Citera
2026-08-31, 20:23
Medlem
Märkligt att det börjas anklagas för troll så fort bröderna ifrågasätts! Ni har inte fattat någonting, eller hur? Det handlar inte bara om båtolyckan, nästa gång möter Du Albin någon annanstans och det kommer vara helt upp till Dig att ta Er ur den uppkomna situationen. Albin kommer inte göra någonting! Ja, jag hoppas frun och dottern kommer till honom varje natt och ställer samma fråga: Hur kunde du göra så här mot oss? Skulle gärna vända mig till hans fru och beklaga valet av far till barnen. Av förklarliga skäl går inte det! Albin och hans bror är inte bara en fara för sig själva utan hela samhället! Har varit till sjöss 40 år, varav maskinchef i 15 av dem. Hade jag fått Albins bror som styrman hade jag vägrat lämna kaj!
Citera
2026-08-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperbearing

Ligger lotsen konsekvent i röd sektor ifrån Mitholmarna, på sydgående, och får blackout får han ingen känsla för åt vart det barkar.

Vad menar du med det?
Citera
2026-08-31, 20:26
Medlem
C189s avatar
Citat:
Låt oss konstatera tre FAKTA. Tre SANNINGAR. Tre saker VI VET.

1. Till Sjöräddningen säger pappan under olyckskvällen att varken mamman eller dottern hade flytväst på sig.

2. För polisen berättar pappan under olyckskvälllen att INGEN hade flytväst på sig.

3. Både mamman och dottern hittas drunknade på havets botten utan flytvästar.

Två gånger har pappan uppgett detta, en gång att mamma och dotter saknar flytväst, en gång att ingen hade flytväst.

Fakta.

Det finns fakta, åsså finns det fabler och troll.

”Låt oss konstatera tre FAKTA. Tre SANNINGAR. Tre saker VI VET.”

Nej. Låt oss konstatera tre uppgifter som du väljer att presentera som absoluta sanningar, trots att du utelämnar den kanske mest relevanta omständigheten av alla: NÄR uppgifterna lämnades.

1. Pappan uppges under olyckskvällen ha sagt till Sjöräddningen att mamman och dottern saknade flytväst.
2. Pappan uppges samma kväll ha sagt till polisen att ingen hade flytväst.
3. Mamman och dottern anträffades utan flytvästar.

Och därmed är det tydligen dags att utropa ”TRE FAKTA! TRE SANNINGAR!”

Ja, om verkligheten vore så enkel att man kunde göra en haveriutredning genom att plocka tre meningar ur en kaotisk olyckskväll och sedan kalla saken utredd

För vi kanske ska påminna om den lilla detalj som du verkar ha missat: den kväll du hänvisar till är samma kväll som pappan själv varit med om en allvarlig olycka och samtidigt förlorat halva sin familj.

Det är alltså just den tidpunkt då man rimligen bör vara som mest försiktig med att behandla en chockad, traumatiserad och potentiellt desorienterad persons spontana uppgifter.

Och vad innebär egentligen uppgiften att mamman och dottern saknade flytväst?

Det kan mycket väl vara en observation som gjorts efter att flytvästarna anträffats i vattnet. Han ser flytvästarna utan dem i, och konstaterar följaktligen att de saknade flytvästar. Det är inte samma sak som att han därmed redogör för exakt vad som hände sekunderna innan olyckan, vem som bar vad, när någon tog av sig något eller vad som hände under själva händelseförloppet.

Men visst.. ”Fakta.”
Det är ett väldigt praktiskt ord. Man kan tydligen sätta det framför vilken tolkning som helst och sedan hoppas att ingen frågar efter sammanhanget.

Det finns fakta. Absolut.
Sedan finns det tolkningar, antaganden och slutsatser som försöker klä ut sig till fakta. Något du gjort till en vana här i tråden, och alla som säger emot är troll.

Gammal lärdom säger ”Tjuven tror att alla stjäl”. Lär dig det, ditt troll.
Citera
2026-08-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ja, du borde läsa FUP

Men hör och häpna - precis när Misje Verde passerar broderns båt, så börjar den brinna i "motorn", närmare bestämt i propelleraxellagret.

De har vetat ända sedan morgonen att det är något fel och ända sedan de var vid Stenungssund att det finns en brandrisk. De öser vatten över och kör vidare, tills det börjar brinna.

Istället för att skippa resan helt eller i alla fall gå in i Stenungsund, så kör de vidare.
Fullständigt j-vla huvudlöst. De verkar ha noll säkerhetstänk båda bröderna.
Va, helt otroligt. Dom har alltså inte smort lagren, den är väl nästa alltid bronslager så det har alltså gått så hett att ev olja od runt lagret börjat brinna!!

Vilka sjömän dessa två bröder verkar vara, en gasar på allt vad han kan fastän han har problem den andra skiter i att hålla uppsikt runt om sin båt samt om alla ombord har flytvästar korrekt påsatta!!

Herregud, stackars son som överlevde och har en sådan pappa och farbror.
Citera
2026-08-31, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag vet inte hur det funkar i resten av landet, men i Hakefjorden går inte fritidsbåtar i farleden helst, man är oftast snäppet utanför allra oftast. Eller korsar. Eller ligger och kör fort.
Jag växte upp på havet där och körde båt själv sedan 10års ålder, så jag vet. Stenungsund, Orust, Tjörn hela området runt i över 30 år nu.
Minns en snipa som ankrat rakt i farleden och låg och fiskade och samtidigt kom ett fartyg en halv sjömil bort under Tjörnbron, vi gled faktiskt fram och sa till dom.

Ingen skuld på snipan här med sina förolyckade, ej läst fup men dom verkar nya på sjön här?
Det är relativt tät och även stor fartygstafik i denna farled och man liksom bara vet att fartygen ej kan ändra kurs eller bromsa, det är per ögat fysiskt begripligt.
Därav vet man att man ej är i farleden om man vuxit upp däromkring och är van vid vattnet.

Till detta hör att lotsarna som jobbar i detta område också vet att fritidsbåtar sällan är i farleden.
Regelverken & discipliner säger dock att radarträffar behandlas och svaras upp på, varför kapten och lots nog här åtalas.
Det kan har varit lite cowboy i hytten på fartyget, fan vet? Man tar för givet att småbåtar är undan och utrymmer farled när man kommer, för det är så det funkar i praktiken i Hakefjorden.

Bra, det ligger nog mkt i det du skriver! Jag tänker lite på Viking line- färjorna utanför Norrtälje-isch. Skulle aldrig våga köra i farleden där. Alla vet att stora fartyg passerar. Man blir stressad även om man bara ska korsa.
Citera
2026-08-31, 20:30
Medlem
Dåligt att ha en kran i vägen för sikten på fartyget och dessutom en travers.
Kommer de att bygga om fartyget efter olyckan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in