Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbusiness
Det som gör fallet intressant är just att åklagaren uppger att både lots och befälhavare har medgett att fritidsbåten kunde ses på radarn i god tid före olyckan, och enligt tidigare rapportering bekräftade de att man i god tid kunde se tydliga radarekon från båda fritidsbåtarna, men att ingen av dem uppmärksammade det i realtid.
Det tyder på ett mänskligt övervaknings-/uppmärksamhetsproblem snarare än att systemet borde ha larmat automatiskt och inte gjorde det – men om ARPA var korrekt konfigurerad och varför inget larm (om något) utlöstes är precis den typen av detalj som VDR-materialet och haverikommissionens fortsatta utredning ska klarlägga.
Jag vet inte hur det funkar i resten av landet, men i Hakefjorden går inte fritidsbåtar i farleden helst, man är oftast snäppet utanför allra oftast. Eller korsar. Eller ligger och kör fort.
Jag växte upp på havet där och körde båt själv sedan 10års ålder, så jag vet. Stenungsund, Orust, Tjörn hela området runt i över 30 år nu.
Minns en snipa som ankrat rakt i farleden och låg och fiskade och samtidigt kom ett fartyg en halv sjömil bort under Tjörnbron, vi gled faktiskt fram och sa till dom.
Ingen skuld på snipan här med sina förolyckade, ej läst fup men dom verkar nya på sjön här?
Det är relativt tät och även stor fartygstafik i denna farled och man liksom bara vet att fartygen ej kan ändra kurs eller bromsa, det är per ögat fysiskt begripligt.
Därav vet man att man ej är i farleden om man vuxit upp däromkring och är van vid vattnet.
Till detta hör att lotsarna som jobbar i detta område också vet att fritidsbåtar sällan är i farleden.
Regelverken & discipliner säger dock att radarträffar behandlas och svaras upp på, varför kapten och lots nog här åtalas.
Det kan har varit lite cowboy i hytten på fartyget, fan vet? Man tar för givet att småbåtar är undan och utrymmer farled när man kommer, för det är så det funkar i praktiken i Hakefjorden.