2026-08-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Varken eller... Men tro vad du vill, den rätten äger du.

Jag såg din signatur, fattar! Svårt att tänka utanför lådan.
Citera
2026-08-31, 19:14
Medlem
solstrålars avatar
Ja att stjärnor är solar har alltid störrt mig som teori. Kolla på en sjärna. Sedan kolla hur stark solen är och hur gult ljuset är och att den inte blinkar.

Visserligen menar astronomer att det har med ljusåren att göra, att dom blinkar i takt medavståndet. Personligen låter det lika troligt som Asken Yggdrasil.

Kom ihåg att vetenskapsteori är som alla andra teorier, en, ja, teori.
Citera
2026-08-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Vi mäter trots allt bara ljus och kan väl omöjligt veta hur källan ser ut? Nu har jag ingen anledning att tro att det inte skulle vara solar väldigt långt borta men vi kan faktiskt inte veta. Det skulle kunna vara nånting helt annat men jag kan inte komma på vad. Så jag utgår från att det är solar.

Du läser uppenbarligen inte det vi länkar till. Genom att studera ljusets spektrum får vi reda på att stjärnan främst består av väte och helium. Och genom att kolla vilken våglängd som är starkast får vi reda på stjärnans temperatur. Och genom att studera dopplereffekten får vi reda på hur stjärnan rör sig relativt jorden. Dessutom detekterar vi neutriner så vet vi att det har skett en fusion.

Tro det eller ej, det finns faktiskt en massa astrofysiker som är rätt duktiga på det där med stjärnor.
Citera
2026-08-31, 19:41
Medlem
Pinoputchins avatar
Jesus har spänt upp ett svart skynke med massor små hål i så står han bakom och lyser med en lampa såklart.
Citera
2026-08-31, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
.... Kom ihåg att vetenskapsteori är som alla andra teorier, en, ja, teori.

Suck... Till skillnad från vardagligt tal där "teori" kan betyda en gissning, är en vetenskaplig teori underbyggd av omfattande observationer, tester och hypoteser. En vetenskaplig teori är den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen - med ett mer vardagligt språk så kan man säga att den är bevisad.
Citera
2026-08-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du läser uppenbarligen inte det vi länkar till. Genom att studera ljusets spektrum får vi reda på att stjärnan främst består av väte och helium. Och genom att kolla vilken våglängd som är starkast får vi reda på stjärnans temperatur. Och genom att studera dopplereffekten får vi reda på hur stjärnan rör sig relativt jorden. Dessutom detekterar vi neutriner så vet vi att det har skett en fusion.

Tro det eller ej, det finns faktiskt en massa astrofysiker som är rätt duktiga på det där med stjärnor.
Det skulle kunna vara en annan ljuskälla som skickar ut ljus som påminner om ljus från en sol. Nu tror jag inte att det är så, men vi kan faktiskt inte veta.
Citera
2026-08-31, 20:17
Medlem
Citat:
Det skulle kunna vara en annan ljuskälla som skickar ut ljus som påminner om ljus från en sol. Nu tror jag inte att det är så, men vi kan faktiskt inte veta.

En annan ljuskälla som befinner sig på samma plats som stjärnan?

Citat:
... men vi kan faktiskt inte veta.

Jo det kan vi.
Citera
2026-08-31, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En annan ljuskälla som befinner sig på samma plats som stjärnan?

Jo det kan vi.
En annan ljuskälla istället för stjärnan. Vi kan ju inte se en rund disk, vi kan ju bara se ljus från en punkt.
Senast redigerad av Jumpingonthemoon 2026-08-31 kl. 20:22.
Citera
2026-08-31, 20:29
Medlem
Citat:
En annan ljuskälla istället för stjärnan. Vi kan ju inte se en rund disk, vi kan ju bara se ljus från en punkt.

Och den ljuskällan består av väte och helium. Och sänder ut neutriner. Och har exoplaneter i omloppsbana.
Citera
2026-08-31, 20:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Varför skulle man kalla alla stjärnor för Sol (det unika namnet på vår stjärna)?

Det finns många stjärnor som har unika namn.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_proper_names_of_stars
Så om det finns någon annan beboelig planet, ska de då kalla sin stjärna för en stjärna eller en sol?
Citera
2026-08-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Så om det finns någon annan beboelig planet, ska de då kalla sin stjärna för en stjärna eller en sol?

Från mitt tidigare inlägg:

Sol - med stor bokstav - namnet på stjärnan närmast vår planet.

sol - alla solar är stjärnor - men alla stjärnor är inte solar. En sol är en stjärna med planeter runt sig (solsystem). Det finns massa olika typer av stjärnor och långt från alla är solar.
Citera
2026-08-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja att stjärnor är solar har alltid störrt mig som teori. Kolla på en sjärna. Sedan kolla hur stark solen är och hur gult ljuset är och att den inte blinkar.

Visserligen menar astronomer att det har med ljusåren att göra, att dom blinkar i takt medavståndet. Personligen låter det lika troligt som Asken Yggdrasil.

Kom ihåg att vetenskapsteori är som alla andra teorier, en, ja, teori.

Titta på bilder av solen tagna från rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in