2026-08-31, 18:20
Medlem
526s avatar
Ger mig fan på att när Oasis återförenades och sålde ut arenor - så ville Andreas Lokko göra samma sak. "Kom igen grabbar - vi återförenas och säljer ut Globen och håvar in!"

Han sa alltid att "Killiggänget är som ett rockband - som The Clash". Han har ju alltid velat vara rockstjärna stackan.
Citera
2026-08-31, 18:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Killinggänget var roliga då (utom Schyffert, han har aldrig varit rolig).

Tyvärr är svenska folket av en annan uppfattning och man gapflabbar gärna åt både åt Terese i kassan och Lilla el Fadji.

Så bussresorna från avlägsna byhålor och andra avkrokar kommer få köra skytteltrafik när dumsvenne vill fara till storstan för att gapflabba för dyra pengar.

Det låter som Torsk på Tallinn i ditt inlägg..
Nä Killing-gänget haft haft sina fornstora dagar.. (Förutom "Weiron i ottan", men jag är ju från Göteborg..)
https://www.youtube.com/watch?v=5WKjWv_gjbQ
Citera
2026-08-31, 18:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I vilket fall som helst har skämtet om Lionel satt sig i folksjälen. Har hört det upprepas av fulla polare hundratals gånger genom åren.
Har aldrig hört det, tyvärr.
Men så har jag bott väldigt lite i Sverige. Kul att ni uppskattade det. Poängen verkar dock vara helt oförklarligt, annat än att det kallas för "ironi".

Vit neger har man ju hört, men det har ju inget med Killinggänget att göra.
Citera
2026-08-31, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Lionel Ritchie var en ”vit neger” eftersom han var mulatt. Han var väldigt smörig och sjöng för vit medelklass snarare än svart arbetarklass. Därför var det väldigt roligt att kalla honom världens vitaste neger - särskilt i mitten av 90-talet då han betraktades som passé och hans coolhetsfaktor var i den absoluta botten.
Nej, hans föräldrar var afroamerikaner, även om de däremot säkert har lite vitt i sig längre bakåt. Med den näsan och håret, hur kan man tycka han ser vit ut?? Han var balladsångare (smörigt? inte värre än andra), "sjöng för vit medelklass"? Han sjöng väl för alla som ville lyssna. Ju fler man säljer till desto mer cash, lärde sig skivbolagen och lyckades nå ut till vit publik med whitney houston, michael jackson, prince. Förstår inte det roliga. Känns mer som pubertala killar som typ skrattar åt något s.k. skämt "åh vilken jävla judenäsa du har", eller "har du knullat eller"? Typ bara plumpa kommentarer/observationer? Fyndigt, och finstämt som deras röster i målbrottet. Men ja, kanske flög på tidigt 90-talet, idag blir det märkligt.
Citera
2026-08-31, 18:44
Medlem
Kaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jonas Inde kommenterar det så här:

"Eftersom folk frågar mig och @p3nyheter nyss har lagt ut en bild på Killinggänget där även jag ingår i gruppen, trots att jag inte kommer att delta i Globenskojet nästa år, så postar jag detta inlägg.

Den tiden var den tiden och jag vet att jag både skriver och skojar bättre idag och sen drygt fem år tillbaka än jag gjorde då. Att skoja om juden har gjort mig förmögen på så många olika sätt. Den glädjen och friheten är jag rädd om. Jag hade aldrig mäktat med att vara Nordens andlige ledare utan mina modiga val som komiker. Men även om jag är en väldigt stor människa, så är jag ändå bara en människa. Jag väljer att skydda mig från sammanhang som riskerar att utsätta mig för judesmittan."

Karln har fan tappat det helt nu.
Citera
2026-08-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det handlar i första hand om nostalgi. För svenska män mellan 30-60 finns det nästan inget mer nostalgiskt än detta. Inte ens Ronny och Ragge kommer i närheten.

Jag kommer se en av showerna och jag kommer säkert garva en hel del. Hoppas att man får se en del av karaktärerna från Torsk på Tallin.
De som är 30 idag var ju inte ens födda när killinggänget var som störst? Möjligen torsk på tallinn väcker något hos en 40-åring, men tveksamt. Själv som nästan 40-åring kan jag inte säga det är någon referens jag hört bland jämnåriga så där jätteofta, snarare millenieskiftet med svenska såpor, maxmartin-låtar, i "humorväg" var det väl hipphipp, kvarteret skatan, co segemyhr, björn gustavsson/parlamentet. Och sen tidiga youtubeklipp med laserturkar, achmed the dead terrorist osv. Minns inte någon refererade till killinggänget på högstadiet eller gymnasiet.

Sen kan ju folk ta upp det i efterhand förvisso, som fjortisar som går påhåkan hellström och inte ens var födda när han släppte Känn ingen sorg för mig Göteborg..
Citera
2026-08-31, 18:46
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Killinggänget säljer ut globen 11 gånger

Det revolutionerande, radikala, politiskt inkorrekta och ironiska Killinggänget som slog igenom med dunder och brak i början av 90-talet återförenas för 11 föreställningar i Globen.

Biljettpriset är:

Från 595-1595 SEK.

Killinggänget består av följande revolutionerande och radikala personer:

Henrik Schyffert, 58 år.
Johan Rheborg, 63 år.
Robert Gustafsson, 61 år.
Andres Lokko, 59 år.
Martin Luuk, 58 år.
Tomas Alfredson, 61 år.

Deras sammanlagda ålder är: 360 år.

Husband är Teddybears som leds av sångaren Patrik Arve, 60 år.

Vad tror ni om dessa föreställningar?

Kan vi vänta oss något riktigt vasst, piggt, radikalt och revolutionerande från dessa underdogs som dom skrivit på det inoljade ekbordet från Nordiska Galleriet hemma i bostadsrätten i Vasastan?

HAR Killinggänget sålt ut Globen 11 gånger?
Eller TROR Killinggänget att dom KOMMER ATT sälja ut Globen 11 gånger?

Jag kommer i alla fall att köpa biljetter till noll av dom föreställningarna.
Citera
2026-08-31, 18:47
Medlem
Hrass avatar
Klassisk tam och PK boomerhumor
Citera
2026-08-31, 18:48
Medlem
Kaoss avatar
Citat:
Tror ni Patrik Arve, 60 år, sångaren i husbandet Teddybears kommer sjunga några kramgoa låtar?

Kanske kommer han damma av några av hans mest kritiska till kapitalismen under dessa 11 utsålda shower i globen?

What's Your Problem?" (feat. Baby Trish)

Fokus: Hyperkonsumtion och ekonomiska klyftor.

”Låten fungerar som en slagkraftig hymn som riktar sig mot samhällets girighet och den obevekliga jakten på materiell rikedom.”

"Devil's Music" (feat. ADL)

Fokus: Företagsgirighet och att ”sälja sig”.

"Med hjälp av den klassiska metaforen om att sluta ett avtal med djävulen vid vägskälet skildrar låten hur man säljer sin själ i utbyte mot en blank check."

Var det han som sa han skulle döda alla som röstade på moderaterna?
Citera
2026-08-31, 18:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nej, hans föräldrar var afroamerikaner, även om de däremot säkert har lite vitt i sig längre bakåt. Med den näsan och håret, hur kan man tycka han ser vit ut?? Han var balladsångare (smörigt? inte värre än andra), "sjöng för vit medelklass"? Han sjöng väl för alla som ville lyssna. Ju fler man säljer till desto mer cash, lärde sig skivbolagen och lyckades nå ut till vit publik med whitney houston, michael jackson, prince. Förstår inte det roliga. Känns mer som pubertala killar som typ skrattar åt något s.k. skämt "åh vilken jävla judenäsa du har", eller "har du knullat eller"? Typ bara plumpa kommentarer/observationer? Fyndigt, och finstämt som deras röster i målbrottet. Men ja, kanske flög på tidigt 90-talet, idag blir det märkligt.
Lionel Richie var ju en soul sångare, med typisk svart influens men som började blanda in pop.
Ungefär som Elvis började köra i princip helt svart musik i sin elektrifierade rock.

Med en snabb googling så har aldrig Lionel Richie blivit kallad för en vit neger i några sammanhang, annat än tydligen detta Killingskämt som vissa svenska tycker är hysteriskt roligt.
Jag tror inte Killinggängets stora publik tillhörde någon elithipsterskara, utan hade med sig ett gäng kulturskribenter som hajpade allt , men den stora publiken var epa-dunks folket ute på landet med bara tillgång till två kanaler på tv,n
Samma som rättade in Agne & Svullo, fast det hade högre verkshöjd utan att lajva fisförnämt och sktidnödig "ironi".
Citera
2026-08-31, 18:49
Medlem
Gissar att deras publik blir 60-70 talister.
De har väl inte varit så aktuella senaste 20 åren. Lite nostalgi tripp
Citera
2026-08-31, 18:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaos
Karln har fan tappat det helt nu.
Uppenbart att orginal Killinggängets enda genis ironi inte fungerar hos dig
Du får hålla dig till den nya buskisken där Robert gör lite grimaser, spelar full och bryter på dialekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in